– Mint az a Design Terminál jelenlegi helyzetéből is látszik, a kormányzatnak egyre fontosabb az állami mecenatúra szerepvállalása.
– A terminálról nem lehet anélkül beszélni, hogy ne vennénk figyelembe a cég történetét. Ugyanis nem új intézményről van szó, bár sajnálatos körülmények miatt a közönség csak most ismerheti meg az itt folyó munkát. A terminál ötlete tíz évvel ezelőtt született meg: Bendzsel Miklós, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának elnöke és kollégái találták ki, hogy Budapest szívében, az egykori buszpályaudvar épületében jöjjön létre egy olyan intézmény, amely a magyar kreatív ipar hagyományainak és törekvéseinek kínál fórumot. A Design Terminál megszületését követően ugyan elnyerte jogi és intézményi formáját, a méltó infrastrukturális és anyagi támogatást azonban sokáig nem tudta megkapni. Két éve vált a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) háttérintézményévé azzal az ambícióval, hogy az egykori ígéret megvalósulhasson. Az elmúlt másfél évben megkezdtük a munkát: már a KIM munkatársaként is azért dolgoztam, hogy megteremtsük a szakmai működéshez szükséges feltételeket.
– Hosszú távon a Design Terminál működését illetően milyen stratégiát szeretnének kiépíteni?
– A terminál nem kulturális, hanem innovációs intézmény, amelynek feladata a magyar kreatív iparágak ösztönzése. A kreatív iparágak közé sorolunk minden olyan ágazatot, amely egyéni kreativitáson alapuló szellemi terméket hoz létre, ezzel teremtve jólétet és munkahelyeket. Olyan tudásintenzív ágazatokról van szó, mint a számítógépes játékok fejlesztése, az építészet és a formatervezés, a divattervezés, a reklám és az újmédia, sőt, európai terminusban már a gasztronómiát is idesorolják. Nagy-Britanniában a GDP másfél százalékát a szűk értelemben vett kreatív ipar adja, Hollandiában ez a szám még magasabb. Magyarország ugyan nincs olyan gazdasági helyzetben, mint az említett két állam, a tehetséget nézve azonban lehetőségeink mégis hasonlók. Legjobbjaink az elmúlt húsz évben, erős állami ösztönzés nélkül is bizonyították rátermettségüket mind itthon, mind pedig a külföldi piacon. Ahogy az Új Széchenyi-terv is megfogalmazza: vitális gazdasági érdek, hogy a mindenkori kormány kellő hangsúlyt fektessen a kreatív ipar támogatására. A Design Terminál olyan funkciókat kíván ellátni, amelyekre a piac nem képes, vagy nem is a feladata.
– Milyen módon képzelik el az ágazat támogatását?
– Egyrészt saját, zászlóshajó-kezdeményezésekkel, ilyen például a két éve sikeresen futó Gombold újra! – Divat a magyar pályázat és kampány, amely a magyar divattervezők új generációjára hívja fel a fogyasztók figyelmét. Másfelől szakmai partnerségekkel: ennek eklatáns példája a Designhét Budapest rendezvénysorozat, amelyet a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala és a Magyar Formatervezési Tanács csapatunkkal közösen valósít meg. Harmadrészt a Design Terminál rendezvényhelyszínként is rendkívül jó adottságokkal bír: szakmai konferenciák, bemutatók és közösségépítő események befogadására fordítjuk szabad kapacitásunkat. Azokat az erőforrásokat pedig, amelyek ezáltal elérhetővé válnak számunkra, a magyar kreatív ipar ösztönzésére fordítjuk.
– A közeljövőben milyen saját eseménnyel kívánják megszólítani a közönséget?
– Decemberben immár másodszorra rendezzük meg falaink között az Ajándékterminált. Két és fél hetes rendezvénysorozatunk célkitűzése, hogy a fogyasztónak ne legyen nehezebb feladat eredeti, magyar tervező által előállított ajándéktárgyakhoz jutni a karácsonyi napokban, mint a megszokott módon besétálni valamelyik bevásárlóközpontba. Száz magyar tervező mutatkozik be Budapest központjában, ahol a meghívott alkotók maguk határozhatják meg, mennyiért adják termékeiket, nincsenek járulékos költségeik, és a nálunk árusított tárgyak árára nem rakunk hasznot sem. A 2013-as év pedig terveink szerint igazán eseménydús lesz: a fiatal kreatív ipari vállalkozások ösztönzésére partnerséget kötünk Magyarország meghatározó vállalataival, új házigazdaként befogadjuk a kreatív szakma legértékesebb nonprofit kezdeményezéseit, folytatódik a Gombold újra!, és szeretnénk életre hívni Közép-Európa első kreatív ipari fesztiválját is, hogy az ezekben az ágazatokban rejlő lehetőségekre felhívjuk a hazai és nemzetközi befektetők figyelmét. A Design Terminál ambíciója, hogy a maga szintjén megteremtse állam és piac mintaszerű partnerségét.
– Az egyetemről kikerülő vagy már a pályán lévő tervezők közül kevesen tudnak a szakmában talpon maradni, aminek egyik fő oka, hogy itthon nincsenek meg a gyártási feltételek. A terminál tud ebben valamilyen segítséget nyújtani?
– Tervezői oldalról ahhoz, hogy a befektetők számára érdemes legyen egy-egy termékre tőkét fordítani, az üzleti készségeknek és kompetenciáknak sokkal nagyobb szerepet kellene kapniuk. A mi feladatunk az, hogy összekössük a piac megfelelő szegmenseit: megismerjük a piaci igényeket, és segítsük a tervezők felkészülését az azoknak való megfelelésre. A Moholy-Nagy Iparművészeti Egyetemmel, a Magyar Formatervezési Tanáccsal, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalával és a Corvinus Egyetemmel együttműködve képzési programot tervezünk, amely a kreatív iparban most elhelyezkedő fiatal vállalkozók hiányzó kompetenciáit pótolja.
– Említette, hogy jövőre ismét megrendezik az öltözéktervezési pályázatot. Más lesz, mint az eddigi két kampány?
– A Gombold újra! mint társadalmi márka felépült. Mégis szükség lesz a frissítésre: szakmai értelemben nagyobb jelentőséggel bíró díjakat szeretnénk szétosztani a jövőben. Erősíteni kívánjuk az esemény nemzetközi jellegét: külföldi befektetők jelenlétével szeretnénk növelni a rendezvény presztízsét.
– Ahogy ön is fogalmazott, a gasztronómia egyre inkább a kreatív ipar meghatározó alkotóelemévé válik. Magyarországra mennyire igaz ez a kijelentés?
– Itthon is egyre inkább érezhető ez a tendencia. A Design Terminálnál természetesen nem értünk mindenhez, de jók az adottságaink ahhoz, hogy helyt adjunk azoknak a kezdeményezéseknek, amelyek segíthetik a szakmai ágazat előmenetelét. Már ebbe a tematikába illeszthető bele a Cégér – A jó bornak tervezz címkét! alkotói pályázat is, amelyet a HybridArt csapatával közösen írtunk ki.
– Feladatai közé tartozik a 2017-re tervezett Rubik-kocka interaktív kiállítási központ koncepciójának kidolgozása is.
– Fürjes Balázs, a kiemelt budapesti beruházásokért felelős kormánybiztos kapta a megtisztelő feladatot, hogy létrehozzon egy Rubik-kocka ihlette új kiállítási központot, amely nemcsak bemutatja az elmúlt évszázadok kiemelkedő magyar szellemi teljesítményeit, de inspirálja is a jövendő példák létrejöttét. A Designterminál a beruházás tartalomfejlesztésében vesz részt, mivel intézményünk napi rendszerességgel alkalmazza azokat a piaci és tudománytörténeti ismereteket, amelyek ehhez a munkához szükségesek. A munka elkezdődött.