A kiaknázatlan magyar finesz

A legjobb magyar designerek állami támogatás nélkül is bizonyítottak már, de hiba lenne nem segíteni őket. Interjú a Design Terminál stratégiai igazgatójával, Böszörményi Nagy Gergellyel.

Makrai Sonja
2012. 10. 25. 14:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Mint az a Design Terminál jelenlegi helyzetéből is látszik, a kormányzatnak egyre fontosabb az állami mecenatúra szerepvállalása.
– A terminálról nem lehet anélkül beszélni, hogy ne vennénk figyelembe a cég történetét. Ugyanis nem új intézményről van szó, bár sajnálatos körülmények miatt a közönség csak most ismerheti meg az itt folyó munkát. A terminál ötlete tíz évvel ezelőtt született meg: Bendzsel Miklós, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának elnöke és kollégái találták ki, hogy Budapest szívében, az egykori buszpályaudvar épületében jöjjön létre egy olyan intézmény, amely a magyar kreatív ipar hagyományainak és törekvéseinek kínál fórumot. A Design Terminál megszületését követően ugyan elnyerte jogi és intézményi formáját, a méltó infrastrukturális és anyagi támogatást azonban sokáig nem tudta megkapni. Két éve vált a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) háttérintézményévé azzal az ambícióval, hogy az egykori ígéret megvalósulhasson. Az elmúlt másfél évben megkezdtük a munkát: már a KIM munkatársaként is azért dolgoztam, hogy megteremtsük a szakmai működéshez szükséges feltételeket.


– Hosszú távon a Design Terminál működését illetően milyen stratégiát szeretnének kiépíteni?
– A terminál nem kulturális, hanem innovációs intézmény, amelynek feladata a magyar kreatív iparágak ösztönzése. A kreatív iparágak közé sorolunk minden olyan ágazatot, amely egyéni kreativitáson alapuló szellemi terméket hoz létre, ezzel teremtve jólétet és munkahelyeket. Olyan tudásintenzív ágazatokról van szó, mint a számítógépes játékok fejlesztése, az építészet és a formatervezés, a divattervezés, a reklám és az újmédia, sőt, európai terminusban már a gasztronómiát is idesorolják. Nagy-Britanniában a GDP másfél százalékát a szűk értelemben vett kreatív ipar adja, Hollandiában ez a szám még magasabb. Magyarország ugyan nincs olyan gazdasági helyzetben, mint az említett két állam, a tehetséget nézve azonban lehetőségeink mégis hasonlók. Legjobbjaink az elmúlt húsz évben, erős állami ösztönzés nélkül is bizonyították rátermettségüket mind itthon, mind pedig a külföldi piacon. Ahogy az Új Széchenyi-terv is megfogalmazza: vitális gazdasági érdek, hogy a mindenkori kormány kellő hangsúlyt fektessen a kreatív ipar támogatására. A Design Terminál olyan funkciókat kíván ellátni, amelyekre a piac nem képes, vagy nem is a feladata.

– Milyen módon képzelik el az ágazat támogatását?
– Egyrészt saját, zászlóshajó-kezdeményezésekkel, ilyen például a két éve sikeresen futó Gombold újra! – Divat a magyar pályázat és kampány, amely a magyar divattervezők új generációjára hívja fel a fogyasztók figyelmét. Másfelől szakmai partnerségekkel: ennek eklatáns példája a Designhét Budapest rendezvénysorozat, amelyet a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala és a Magyar Formatervezési Tanács csapatunkkal közösen valósít meg. Harmadrészt a Design Terminál rendezvényhelyszínként is rendkívül jó adottságokkal bír: szakmai konferenciák, bemutatók és közösségépítő események befogadására fordítjuk szabad kapacitásunkat. Azokat az erőforrásokat pedig, amelyek ezáltal elérhetővé válnak számunkra, a magyar kreatív ipar ösztönzésére fordítjuk.


– A közeljövőben milyen saját eseménnyel kívánják megszólítani a közönséget?
– Decemberben immár másodszorra rendezzük meg falaink között az Ajándékterminált. Két és fél hetes rendezvénysorozatunk célkitűzése, hogy a fogyasztónak ne legyen nehezebb feladat eredeti, magyar tervező által előállított ajándéktárgyakhoz jutni a karácsonyi napokban, mint a megszokott módon besétálni valamelyik bevásárlóközpontba. Száz magyar tervező mutatkozik be Budapest központjában, ahol a meghívott alkotók maguk határozhatják meg, mennyiért adják termékeiket, nincsenek járulékos költségeik, és a nálunk árusított tárgyak árára nem rakunk hasznot sem. A 2013-as év pedig terveink szerint igazán eseménydús lesz: a fiatal kreatív ipari vállalkozások ösztönzésére partnerséget kötünk Magyarország meghatározó vállalataival, új házigazdaként befogadjuk a kreatív szakma legértékesebb nonprofit kezdeményezéseit, folytatódik a Gombold újra!, és szeretnénk életre hívni Közép-Európa első kreatív ipari fesztiválját is, hogy az ezekben az ágazatokban rejlő lehetőségekre felhívjuk a hazai és nemzetközi befektetők figyelmét. A Design Terminál ambíciója, hogy a maga szintjén megteremtse állam és piac mintaszerű partnerségét.

– Az egyetemről kikerülő vagy már a pályán lévő tervezők közül kevesen tudnak a szakmában talpon maradni, aminek egyik fő oka, hogy itthon nincsenek meg a gyártási feltételek. A terminál tud ebben valamilyen segítséget nyújtani?
– Tervezői oldalról ahhoz, hogy a befektetők számára érdemes legyen egy-egy termékre tőkét fordítani, az üzleti készségeknek és kompetenciáknak sokkal nagyobb szerepet kellene kapniuk. A mi feladatunk az, hogy összekössük a piac megfelelő szegmenseit: megismerjük a piaci igényeket, és segítsük a tervezők felkészülését az azoknak való megfelelésre. A Moholy-Nagy Iparművészeti Egyetemmel, a Magyar Formatervezési Tanáccsal, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalával és a Corvinus Egyetemmel együttműködve képzési programot tervezünk, amely a kreatív iparban most elhelyezkedő fiatal vállalkozók hiányzó kompetenciáit pótolja.

– Említette, hogy jövőre ismét megrendezik az öltözéktervezési pályázatot. Más lesz, mint az eddigi két kampány?
– A Gombold újra! mint társadalmi márka felépült. Mégis szükség lesz a frissítésre: szakmai értelemben nagyobb jelentőséggel bíró díjakat szeretnénk szétosztani a jövőben. Erősíteni kívánjuk az esemény nemzetközi jellegét: külföldi befektetők jelenlétével szeretnénk növelni a rendezvény presztízsét.

– Ahogy ön is fogalmazott, a gasztronómia egyre inkább a kreatív ipar meghatározó alkotóelemévé válik. Magyarországra mennyire igaz ez a kijelentés?
– Itthon is egyre inkább érezhető ez a tendencia. A Design Terminálnál természetesen nem értünk mindenhez, de jók az adottságaink ahhoz, hogy helyt adjunk azoknak a kezdeményezéseknek, amelyek segíthetik a szakmai ágazat előmenetelét. Már ebbe a tematikába illeszthető bele a Cégér – A jó bornak tervezz címkét! alkotói pályázat is, amelyet a HybridArt csapatával közösen írtunk ki.

– Feladatai közé tartozik a 2017-re tervezett Rubik-kocka interaktív kiállítási központ koncepciójának kidolgozása is.
– Fürjes Balázs, a kiemelt budapesti beruházásokért felelős kormánybiztos kapta a megtisztelő feladatot, hogy létrehozzon egy Rubik-kocka ihlette új kiállítási központot, amely nemcsak bemutatja az elmúlt évszázadok kiemelkedő magyar szellemi teljesítményeit, de inspirálja is a jövendő példák létrejöttét. A Designterminál a beruházás tartalomfejlesztésében vesz részt, mivel intézményünk napi rendszerességgel alkalmazza azokat a piaci és tudománytörténeti ismereteket, amelyek ehhez a munkához szükségesek. A munka elkezdődött.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.