A legfontosabb, hogy jó filmek készüljenek

Radu Jude A legboldogabb lány a világon berlini sikere után három évvel ismét a családi drámák felé fordult, Miskolcon Fipresci-díjat nyert. Interjú.

kgy
2012. 10. 29. 18:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A Mindenki a mennybe megy mintha illeszkedne egy, a kortárs román filmben kibontakozó tematikába: Radu Muntean Ünnepek után és Cristi Puiu Aurora című filmjéhez hasonlóan ezúttal is családi drámák, konfliktusok állnak a középpontba. Véletlen ez az egybeesés, vagy valamiféle tudatossággal nyúlnak a témához?
– A Mindenki a mennybe megy esetében véletlen egybeesésről van szó, mert a film alapja egy 2006-os rövidfilmem, az Alexandra volt. Annak a történetét fejlesztettem egész estés játékfilmmé. Ismerem egyébként az Ünnepek utánt, és érzésem szerint én azt az aspektust ragadtam meg, amit Radu Muntean kihagyott a filmjéből. A román film tudatos védjegyének tehát semmiképp sem gondolnám ezt a tematikai egyezést.


– Honnan származik a film ötlete? Saját, vagy barátai életéből merített esetleg?

– Sajnos ez részben az én életem része, és az eseményekre válaszul készítettem 2006-ban a korábban már említett Alexandrát. De nem kizárólag saját élettörténetem a film, szerepelnek benne barátoktól átemelt részek, újságokban és könyvekben olvasott történetek is.

– Nem én vagyok az első, aki a gyerekszínész alakítása miatt lelkendezik. Hogyan találta meg Sofia Nicolaescut a szerepre?

– Klasszikus gyerekcastinggal találtuk meg Sofiát. Jártuk az óvodákat, gyerekszínész-ügynökségekkel vettük fel a kapcsolatot, számtalan meghallgatást szerveztünk, s nyolcszáznál is több gyereket néztünk meg. Végül leszűkítettük a jelöltek körét tíz fő alá, s velük próbáltunk. A legjobban Sofia tetszett, aki nemcsak okos volt, és megjegyezte a szövegét, hanem kitartóbb is volt a többieknél, nem fáradt el olyan könnyen, s nem kezdett el hamar unatkozni a próbák idején. Másrészt a szüleik is nagyon kedves emberek, a forgatás után is barátságban maradtam velük. Látták a korábbi filmjeimet, s ez is kellett ahhoz, hogy beleegyezzenek lányuk szereplésébe.

– És véletlen csupán, hogy Sofia filmbeli és igazi neve is ugyanaz?
– Praktikus szempontok vezéreltek. Azért lett a filmbeli lány neve is Sofia, hogy ezzel is segítsem a kislány beilleszkedését. Így mindenki számára könnyebb volt a munka. Egyébként sem jutottam magammal dűlőre a névválasztásban a forgatókönyvíráskor, rengeteg nevet vetettem el, s amikor Sofiát kiválasztottuk a szerepre, a neve még az elképzeléseimbe is illeszkedett.

– A gyerekszereplő kiválasztásában már jó érzékkel castingolt A legboldogabb lány a világon esetében is. Van esetleg valamilyen különleges technikája a tehetségek felfedezésére?

(nevet) Nincs titok. Legfeljebb az intuícióról tudok beszámolni vagy az utolsó döntéseim sikerességéről.

– Filmje szokatlan módon majdnem valós időben játszódik. Miért választotta a történetmesélés eme módját?
– Ez egy nagyon bonyolult és összetett kérdés, de megpróbálom röviden megválaszolni. Az eredeti ötlet szerint az apa elviszi a lányát a tengerpartra, és majdnem az egész történet ott játszódott volna. A filmközpont viszont visszadobta azt a könyvet, így feltettem a kézenfekvő kérdést magamnak, hogy mi történik, ha sosem tudom előteremteni a film költségvetését? Ekkor határoztam úgy, hogy ha minden kötél szakad, leforgatom a filmet egy helyszínen, egy lakásbelsőben, s szinte teljesen valós időben. Vagyis a lehető leggyorsabb és legköltséghatékonyabb módon. Aztán rájöttem, hogy így jobban is tetszik a történetem, és ennek megfelelően megváltoztattam a forgatókönyvet, függetlenül attól, hogy egyébként a támogatást is megkaptam aztán a forgatáshoz.

– Említette a filmközpont döntését és a költségvetés előteremtésének nehézségeit. Hogyan jellemezné a filmfinanszírozás helyzetét jelenleg Romániában?
– Fogalmazunk úgy, a helyzet nem egyértelmű a filmközpont körül. Pontosabban sosem volt megfelelő a működése, de az elmúlt években egyértelmű fejlődést tapasztaltunk mi, filmesek, néhány arra érdemes filmterv megfilmesítését támogatták. A jelenlegi kormányzat viszont teljes mértékben kultúraellenes és szakmaiatlan, amitől szemmel láthatóan semmi jó nem várható. Legalábbis aggasztó, hogy működésük egy éve alatt még nem hoztak egyetlen döntést sem, s nem tudni, hogy mire várnak. Szörnyűnek látom a helyzetet, olyan, mint a kilencvenes években volt. Talán, ha a filmesek összefogva hallatnák a hangjukat, történne valami, de nem hiszem, hogy sokat tudnánk a fennálló helyzet ellen tenni.


– A finanszírozási helyzettől függetlenül, mintha az évek óta ünnepelt és sikeres román újhullám kifulladóban lenne. Ön filmkészítőként ezt hogyan látja belülről?
– Nem tudnám megválaszolni a kérdést, mert alapvetően azt tartom fontosnak, hogy jó filmek készüljenek, s ez független a kortól és a tendenciáktól. Az pedig vitathatatlan, hogy néhány nagyon jó román rendezőnk van, akik fognak még jó filmeket készíteni. Én pedig legközelebb – hogyha sikerül a következő filmtervemhez pénzt szerezni, akkor – egy történelmi darabot fogok rendezni, ami nagyon különböző lesz mindattól, amit eddig csináltam. De ha nem kapok pénzt rá, akkor megint egy olyan kis történetet készítek, mint a Mindenki a mennybe megy, mert egy helyszínen tudok kevés pénzből filmezni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.