A legjobb cirkuszos filmek

A héten mozikba került Aglaja kapcsán összeszedtünk néhány olyan filmet, amely a cirkusz világának a különféle (árny)oldalait mutatja be.

kgy
2012. 10. 13. 9:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A cirkusz

A némafilm nem csak a színházzal, de a varieté és a cirkusz világával is szoros rokonságot ápolt. Nem véletlen, hogy a film hőskorának számos nagy nevettetője ilyen közegből csetlett-botlott át a gyöngyvászonra. Köztük a legnagyobb, Charles Chaplin is, akit családi háttere is a kabaré, a szórakoztatás világához kötött. A közeg alapos ismerete meghálálta magát: Chaplinnek élete első Academy Awardját hozta meg 1928-as Cirkusz című filmje. Természetesen ebben is komikusi tehetségét kamatoztatta: az általa „szabadalmaztatott” csavargó figurája a rendőrség elől véletlenül egy cirkuszba menekül, ahol akkora tetszést arat azzal, ahogy megzavarja az éppen folyó előadást, hogy a direktor leszerződteti. A gond csak az, hogy direkt nem tudja megnevettetni a közönséget, ráadásul a kötelező szerelmi kalamajka sem maradhat ki a filmből. A Filmművészeti és Filmtudományi Akadémia nem csupán az alakítását, hanem a film létrehozásában nyújtott összteljesítményét jutalmazta.

Országúton

Nem véletlen, ha az olasz rendezőóriás, Federico Fellini kapcsán a cirkusz kerül szóba: még kisgyerek volt, amikor megfertőzte ez a vándorvilág; olyannyira, hogy el is akart szökni egy vándortársulattal. Szenvedélyes vonzódása többször is visszaköszön munkásságában, például az 1970-es Bohócokban, de természetesen az Országúton felkavaró és melankolikus képsorai azok, amiket itt mindenekelőtt felidézni érdemes. A vándorló mutatványospár történetéből hiányzik a szórakoztatóipar csillogása, ehelyett mintha a Picasso-képekről ismert számkivetett artisták elevenednének meg az érzelmes és csupaszív Gelsomina és az erőszakos, az érzelmeket megvető Zampano szívfacsaró történetében.


Szörnyszülöttek

Tod Browning filmje olyannyira rendhagyó horror volt 1932-ben, hogy még a stúdióvezetés is rémülten tagadta meg elkészülte után. A Lugosi-féle Drakulával híressé váló rendező ugyanis mindenkit meghökkentve cirkuszos rémmozijához igazi „szörnyszülötteket” castingolt: törpék mellett különböző szellemi és fizikai hendikeppel rendelkező emberek játszották a szerepeket, nem pedig elmaszkírozott egészséges emberek, ahogy a producerek jónak látták volna. Így a Szörnyszülöttek azzal vált elsődlegesen ijesztővé, hogy a valóságot mutatta meg, amit az emberek nem szívesen láttak, vagy fogadtak el. A történet egy vándorcirkuszban játszódik, ahol egy törpe szerelmes lesz a műlovarnőbe, ám ő csak kihasználja őt, s helyette az egyik sármos cirkuszért epekedik. Az átvert és cserbenhagyott törpe bosszúja minden képzeletet felülmúló lesz. Browning karrierje viszont örökre kisiklott, a Szörnyszülötteket saját költségén vetítgette – a briteknél például 30 évig tiltólistán volt, az USA-ban pedig több városban és államban betiltották, amit a mai napig nem oldottak fel hivatalosan, így a film vetítése jogi értelemben még napjainkban is tilos.

A tökéletes trükk

A cirkusz harsogó felszíne mögött nem csak a professzionalizmust és a kőkemény lemondást találjuk, hanem a gyilkos rivalizálást is, hiszen hosszú távon csak annak van esélye, akik valami olyasmit tud, amit az adott területen – legyen szó nevettetésről, akrobatikáról vagy éppen „varázslatról” – amit más nem. Christopher Nolan filmje, A tökéletes trükk például két rivális bűvész harcát mutatja be. A film alapsztorija szerint két barátból ellenség válik, s ezt követően mindkettő azon igyekszik, hogy a másik varázslatait leleplezze, szabotálja, de legalábbis kiismerje. Aztán egyikük végül mintha tényleg rálelne a tökéletes, kikezdhetetlen trükkre. Az A tökéletes trükkben az a szép, hogy nem egyszerű hókuszpókusz látható a vásznon, így a néző nyugodtan hátradőlhet, magától úgysem találja ki a trükkök hátterét.

Uramisten

Az érvényesülés kínjairól mesél a magyar Uramisten című film is. Itt is egy párharcról van szó, bár Nolen filmjével ellentétben kevésbé látványos a környezet, és a szereplők is eléggé lepattantak. Az epikussá duzzadó párharc egy tökéletes trükk – a „jégbe zárt ember” látványos mutatványa – körül zajlik, ennek titkát akarja ugyanis kiszedni a makacs öregúrból, Binder Lipótból (Feleki Kamil) Sajek Oszkár, a fiatal, sikertelen, törött lábú artista (Eperjes Károly). A történet a két remek karakter felejthetetlen viadalán túl az érvényesülés érdekében folytatott kétségbeesett küzdelemről és a megszállottságról is szól, miközben látványos tablót is fest a huszadik század végéhez közeledő Magyarország valóságáról is.



A vándorcirkusz

Rendhagyó módon a végén nem egy filmet, hanem egy gigantikus tévésorozat-vállalkozást hozunk szóba. A Carnivàle – A vándorcirkusz azon tévészériák szűk csapatába tartozik, amelyek nem csak a történet, hanem a valóság megteremtése terén is szinte a televíziózás kereteit feszegetik. A nagy gazdasági világválság idején játszódó sorozat olyannyira hiteles, hogy a képernyőről szinte lepereg a kétségbeejtő vidékek száraz pora, melyeken a különös vándorcirkusz halad titkos célja felé, amely egyébként a jó és a gonosz bibliai méretű összecsapásával van összefüggésben. A misztikában bővelkedő széria a cirkusz világának minden fonákságát megmutatja: önző, torz alakot bőven találni a szereplők között, bár mély emberi érzelmekre és összefogásra is akad példa  A szokatlan hangulatú sorozatok kedvelőin kívül sokak számára túlbonyolítottnak bizonyult az A vándorcirkusz, de magát a közeget, a mutatványosok felemelő és torz világát remekül bemutatja.


További filmcsokrokért klikk ide sebesen!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.