A cirkusz
A némafilm nem csak a színházzal, de a varieté és a cirkusz világával is szoros rokonságot ápolt. Nem véletlen, hogy a film hőskorának számos nagy nevettetője ilyen közegből csetlett-botlott át a gyöngyvászonra. Köztük a legnagyobb, Charles Chaplin is, akit családi háttere is a kabaré, a szórakoztatás világához kötött. A közeg alapos ismerete meghálálta magát: Chaplinnek élete első Academy Awardját hozta meg 1928-as Cirkusz című filmje. Természetesen ebben is komikusi tehetségét kamatoztatta: az általa „szabadalmaztatott” csavargó figurája a rendőrség elől véletlenül egy cirkuszba menekül, ahol akkora tetszést arat azzal, ahogy megzavarja az éppen folyó előadást, hogy a direktor leszerződteti. A gond csak az, hogy direkt nem tudja megnevettetni a közönséget, ráadásul a kötelező szerelmi kalamajka sem maradhat ki a filmből. A Filmművészeti és Filmtudományi Akadémia nem csupán az alakítását, hanem a film létrehozásában nyújtott összteljesítményét jutalmazta.
Országúton
Nem véletlen, ha az olasz rendezőóriás, Federico Fellini kapcsán a cirkusz kerül szóba: még kisgyerek volt, amikor megfertőzte ez a vándorvilág; olyannyira, hogy el is akart szökni egy vándortársulattal. Szenvedélyes vonzódása többször is visszaköszön munkásságában, például az 1970-es Bohócokban, de természetesen az Országúton felkavaró és melankolikus képsorai azok, amiket itt mindenekelőtt felidézni érdemes. A vándorló mutatványospár történetéből hiányzik a szórakoztatóipar csillogása, ehelyett mintha a Picasso-képekről ismert számkivetett artisták elevenednének meg az érzelmes és csupaszív Gelsomina és az erőszakos, az érzelmeket megvető Zampano szívfacsaró történetében.
Szörnyszülöttek
Tod Browning filmje olyannyira rendhagyó horror volt 1932-ben, hogy még a stúdióvezetés is rémülten tagadta meg elkészülte után. A Lugosi-féle Drakulával híressé váló rendező ugyanis mindenkit meghökkentve cirkuszos rémmozijához igazi „szörnyszülötteket” castingolt: törpék mellett különböző szellemi és fizikai hendikeppel rendelkező emberek játszották a szerepeket, nem pedig elmaszkírozott egészséges emberek, ahogy a producerek jónak látták volna. Így a Szörnyszülöttek azzal vált elsődlegesen ijesztővé, hogy a valóságot mutatta meg, amit az emberek nem szívesen láttak, vagy fogadtak el. A történet egy vándorcirkuszban játszódik, ahol egy törpe szerelmes lesz a műlovarnőbe, ám ő csak kihasználja őt, s helyette az egyik sármos cirkuszért epekedik. Az átvert és cserbenhagyott törpe bosszúja minden képzeletet felülmúló lesz. Browning karrierje viszont örökre kisiklott, a Szörnyszülötteket saját költségén vetítgette – a briteknél például 30 évig tiltólistán volt, az USA-ban pedig több városban és államban betiltották, amit a mai napig nem oldottak fel hivatalosan, így a film vetítése jogi értelemben még napjainkban is tilos.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!