– Van olyan mértékadó vélekedés, hogy a huszadik század második felének legnagyobb magyar művészi teljesítményét animációs filmeseink nyújtották. Mi késztette arra, hogy ezt most felidézze?
– Fiatal dokumentumfilmes voltam, mikor 2002-ben egy fesztiválon találkoztam animációs alkotókkal, többek között Gyulai Líviusszal, Orosz Istvánnal, Kiss Ivánnal. Ez a találkozás irányította a figyelmemet arra, hogy a rendszerváltás előtt milyen gyönyörűséges aranykort élt meg a magyar animáció, az érdeklődésem idővel egyre mélyült. Ezen a filmen effektív 2009 óta dolgozom, nagy segítséget jelentett, hogy a Pannónia Filmstúdió egykori vezetője, Matolcsy György (a pénzügyminiszter édesapja – a szerk.) bizalmát is sikerült elnyerni. Szinte lehetetlen a stúdió hatalmas történelmét összefoglalni, ám megpróbáltam. Első lendülettel elkészült Macskássy Gyula – aki éppen idén százéves lenne –, a magyar animáció atyja munkásságának, korszakának bemutatása, de az ötvenperces filmben – amelyet egy kétrészes mű első fejezetének szánok − megmutatjuk a kezdetektől a stúdió kiteljesedését, az ötvenes-hatvanas és hetvenes éveket, azt a fajta aranykort, amikor a Pannónia Filmstúdió valóban a világ első öt stúdiója közé tartozott. Ez a film reményeim szerint mintegy százperces egésszé fog válni, ami televíziós sugárzásra szétbontható 25 perces epizódokra is. Talán egy DVD-kiadványt is megérne, a moziról pedig álmodunk...
Szalay Péter filmrendező
Fotó: Székelyhidi Balázs
– Ma szinte hihetetlennek hangzik, hogy ott voltunk az élvonalban.
– A Walt Disney, az oroszok és a japánok után az első ötben biztos, hogy ott volt a Pannónia: a kapacitása, a forgalmazott filmek száma, a fesztiválon elért díjak mind ezt bizonyítják. Igaz, akkoriban a jugoszláv stúdiók is nagyon erősek voltak, de mi talán eredményesebbek voltunk náluk. Mert a hollywoodi iskola, a Walt Disney mellett volt egy saját utunk: kicsit a szocreál valóságból, kicsit a magyar népmesék világából építkezve, illetve ironikus és parabolisztikus történeteket ábrázolva. Önálló látásmód, sajátos nyelvezet: ezt akkor nagyon díjazták a fesztiválokon. Óriási siker volt többek között Gémes József Koncertisszimója, Vajda Béla Perpetuum Mobiléje, Jankovics Marcell Oscarra jelölt Sisyphusa és Arany Pálma-díjas Küzdőkje vagy A légy, amiért Rófusz Ferenc meg is kapta az Oscar-díjat. S akkor még nem is említettem az egész estés filmek közönségsikerét.
A titokzatos amerikai, avagy hogyan lesz a bajból csoda?
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!