Fidel Castrótól Al Gore-ig

A héten debütált a hazai mozikban az Aj Vej Vejről szóló dokumentumfilm - a Never Sorry-premier alkalmából áttekintettük az elmúlt évek legjobb dokumentumfilmjeit.

kgy
2012. 10. 27. 15:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A háború ködében

Nem túlzás azt állítani, hogy az egyik legszenzációsabb dokumentumfilm készült el 2003-ban, a főszerepben egy, akkor 83 éves öregemberrel. A háború ködében elvileg egy bosszantóan unalmas és lapos doku kellene, hogy legyen, olyan, amelyben egy beszélő fej két órán keresztül mondja a magáét statikus keretek között. Amitől mégis elképesztő az alkotás, az a beszélő személye. Robert McNamara, aki az Egyesült Államok Védelmi titkára volt 1961-től, s John F. Kennedy hívására hagyta ott a Ford Motors elnöki székét. McNamara politikai pályafutásáról írt egy könyvet 1995-ben, s ezen alapul a 11 leckéből álló A háború ködében, ahol hihetetlen éleslátással, szellemileg teljesen frissen emlékezik vissza McNamara a Disznó öbölbeli eseményekre, s más politikai döntéseire. A film rendezőjéről sem szabad megfeledkezni, Errol Morris az egyik legelismertebb amerikai dokumentumfilmes, aki többek között Stephen Hawkinggal is készített filmet, A háború ködébennel pedig megérdemelt Oscar-díjat kapott.


Kellemetlen igazság


Al Gore George W. Bush-sal szembeni veresége után a globális felmelegedés irányába fordult, s készített egy ökodoksit, ami meglepően jól szerepelt a mozikban is, s nem utolsósorban két Oscar-díjat is nyert. Utóbbi is példátlan, mivel a legjobb dokumentumfilm Oscarja mellett a legjobb dal kategóriában is nyert a doku (Melissa Etheridge: I Need To Wake Up), ami aztán végképp a fehér holló kategória. Gore mindenesetre sok fontos információt összegyűjtött a Kellemetlen igazságban a globális felmelegedés kapcsán, még ha a reklámszlogenje, miszerint „messze a legrémisztőbb film, amit valaha láttál” erősen PR-szagú állítás, s fiatal horror-rajongók tömegei tiltakoznának a kijelentés hallatán.


Bennfentesek


Bár idén bemutatásra került egy fikciós alkotás, a Krízispont, amely a legújabbkori gazdasági válság kialakulásának körülményeit igyekezett közérthetően elmondani, szakértők szerint sok volt benne a halandzsa. Nem úgy a Bennfentesekben, amely 2010-ben dokumentumfilmes keretek között vizsgálta meg a 2008-ban kezdődő gazdasági válság kialakulásának körülményeit. Bicskanyitogató és mellbevágó információk hangzanak el a Bennfentesekben, s úgy különösen érdekes a doku, hogy egy jelenleg is tartó folyamat kiindulásáról beszél. A pénzügyi szektor és részvevői, bankok, tőzsdék és alkalmazottaik nem lesznek népszerűbbek ettől a filmtől. Alkotója, Charles Ferguson pedig bezsebelte érte jól megérdemelt Oscar-díját a dokumentumfilmek között.


The Corporation

A Sundance-en közönségdíjas lett ez a dokumentumfilm, amely az amerikai nagyvállalatok létrejöttét, működési mechanizmusukat és lehetséges jövőjüket vizsgálja és modellezi. Természetesen megdöbbentő következtetésekre jut a két és fél órás játékidő alatt a produkció, viszont vitathatatlan igazságokat is elmond, s mindezt közérthetően, ami azért képes alaposan meglepni a nézőt, főleg akik számára nem ismertek a nagyvállalatok politikával való összefonódásai. A globalizáció, hatalomösszpontosulás és manipulációs technikák témakörében mindenképpen ajánlott irodalomként említhető a The Corporation, amely angol címe ellenére a magyar mozikban is megfordult.


Commandante


A folyamatosan a történelemmel párbeszédet folytató, háromszoros Oscar-díjas Oliver Stone-tól igazából nem okozott meglepetést az elhatározás, hogy dokumentumfilmet készítsen. Annál meglepőbb volt témája, Fidel Castro, illetve az az elfogódott rendezés, ahogy Stone lehozta Castrót a Commandantéban. A finoman fogalmazva is meghitt beszélgetésből egy idős bölcs képe rajzolódik ki, s még ha a Nyugat által sugallt, az Ördög tengelyéhez biggyesztett diktátorkép is biztosan manipulatív, itt most egy szintén túlzó módon teljesen ellentétes imázs jelenik meg a kubai diktátorról. Castro mindenesetre lelkesen beszél pályafutásáról, és kétségtelenül megtudunk jelleméről olyan elemeket is, amik eddig rejtve maradtak. De azért a propagandaérzetünk a film egészében nem fog elmúlni.


Kóla, puska, sültkrumpli

Nehéz meghatározni Michael Moore stílusát: mozgóképes pamflet, dokumentumfilmnek álcázott politikai kiáltvány stb. Leginkább azt lehetne mondani, olyan „Moore-os”: egy egzaltált és túlfejlett egó megnyilvánulásai, aki kétségkívül remek érzékkel nyúl olyan témákhoz, melyek az elkötelezett dokufilm-rajongók szűkebb táborán kívül is képes szélesebb tömegeket megszólítani. A film témáját az amerikai mítosz egyik alapköve, a fegyverviselés joga szolgáltatta, pontosabban az az elnagyoltnak ható kérdés, hogy miért lövik egymást előszeretettel halomra az államok lakói. Az apropót egy 1999. április 20-án történt iskolai lövöldözés szolgáltatta. Moore látszólag nem tesz mást, mint hogy makacsul kérdez, de mindezt színesen – ellenfelei szerint teátrálisan –, a játékfilmes eszköztár bevetésével teszi. Filmje kétségkívül szórakoztató, még ha nem is túl mély, és kár lenne tagadni, hogy hatásosabban irányítja rá a figyelmet egy létező problémára – és a mögötte meghúzódó társadalmi sajátosságokra –, mint egy alaposan lábjegyzetelt és mélyenszántó tanulmány.


További filmcsokrokért klikk ide hamar!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.