Az In Public Space We Trust a Public Design Festival szárnyai alatt indult el, amely egy, a közterek okos és hasznos felhasználásának bemutatására szolgáló olasz fesztivál, legutoljára idén áprilisban rendezték meg Milánóban. Az eseményt az Esterni nevű milánói csoport keltette életre, amely önmeghatározása szerint a városi közterekbe való beavatkozással, kulturális és kommunikációs projektekkel foglalkozik. A szervezők általi, a design világára egyébként jellemző szószaporítás mögött egyszerű, de nagyszerű törekvés áll: új ötletek segítségével élhetőbbé tenni a városokat.
A fesztivál egyik idei célja például az volt, hogy a Cascina Cuccagna nevű, 1695-ből származó, mára a város modern negyedei közé szorult egykori vidéki birtokot megmentsék az enyészettől és az ingatlanbiznisztől: a 4000 négyzetméternyi fedett területen a kultúra, a környezet, a gasztronómia és a közösségi élet terét akarják létrehozni. Ezzel párhuzamosan jó olasz aktivisták módjára kiáltványt is közzétettek a köztérrel való törődés mikéntjéről, a tudatos fogyasztástól a manapság nagyon divatos városi kertészeten át a piazza, a fórum közösségi filozófájáig.
És ahogy a közterek és a városok élete, úgy a fesztivál szelleme sem alszik: a Public Design Festival blogja folyamatosan gyűjti a polgárokat, városlakókat szolgáló kreatív ötleteket a világ minden tájáról, a glóbuszt behálózó (mikro)blogvilágból. Mindjárt egy október közepi bécsi fesztiválra, az ur3anize!-ra hívják fel a figyelmet, ahol a városok városlakók általi újbóli elfoglalásáról esik szó a műhelybeszélgetéseken a koncertek és performanszok között. Egy másik bejegyzés a hollandiai Fort Wek aan’t Spoelről szól. A világháborús bunkerek és bombabiztos épületek múzeummá való átalakításával, a hepehupás terület üde zöld gyeppel való befedésével immár békében felnőtt nemzedékek kapcsolódhatnak ki a háborús múlt relikviái között. A blog kiadványokat is ajánl a nagyközönségnek, ilyen például az előremutató köztéri projekteket bemutató Going Public katalógus, amelyet a berlini központú Gestalten ad ki. Szó esik egy brazil dokumentumfilmről is (Pimp my carroca), amely Sao Paulo óriásvárosának szemét-újrafelhasználóiról, kreatív kukázóiról és más csodabogarakról szól.
A már korábban is emlegetett városi kertészeti divatmozgalom (ami abból áll, hogy a természettől elszakadt városlakó fiatalok újra felfedezik a háztáji zöldségtermelést) egyik központja New York, ahol a Five Borough Farm projekt magyaráz és ad hírt az amerikai metropolisz mikrokertészeti világáról. New Yorkban már hétszáz belvárosi kertészet termel élelmiszert a városlakóknak az iskolai udvaroktól a parkok eldugottabb részein át a felhőkarcolók tetejéig. A köztéri designblog azonban nem csak a nagyvárosok, hanem a vidék kérdéseire is keresi a választ: hírt ad az ausztriai Murau Regionale12 nevű fesztiváljáról, amely a vidéki területek innovatív fejlesztéseire helyezi a hangsúlyt.
Ahogy a blog tartalmai között lapozgatunk, órákat tudnánk eltölteni a belinkelt kezdeményezések megismerésével, a sztorik felgöngyölítésével – legyen szó új-zélandi utcai mikromoziról; portugál várrom újrahasznosításáról; vagy Philadelphia régi bevásárlóutcáinak Jeroen Koolhaas általi átalakításáról. A városi létezés tereiről gondolkodás, az ötletekkel játszadozás, illetve azok megvalósítása nem kapcsolódik sem pártokhoz, sem ideológiákhoz, sem társadalmi csoportokhoz.
Az internet segítségével a világ túlsó felén bevált – vagy épp nem bevált – kísérletekkel találkozhatunk, amiből nemcsak a döntéshozók és a városok formálói, hanem a városlakók maguk is építkezhetnek. „Nincs választásunk. Nem lehet rossz irányba fejleszteni a városokat. ( ) A városirányítóknak törekedniük kell arra, hogy bevonják a polgárokat a folyamatok minden lépésébe, különösen a kezdeti lépéseknél” – mondja a Forbesnak adott interjúban Gary Hustwit, városokról és designról szóló dokumentumfilmek rendezője. Sőt, a városirányítóknak is be kellene vonniuk magukat a XXI. századi városokról szóló globális gondolkodásba. Ráfér a kortárs ötletroham a sárga viacolorral megoldott főtérrendezések országára.