– Ha jól tudom, az EMKE – Volt egyszer egy kávéház ötlete régebbre nyúlik vissza.
Garaczi László: Két évvel ezelőtt már dolgoztunk együtt Bercivel, az Ovibradert szintén a Thália Színházban mutattuk be. Már akkor terveztünk egy újabb közös munkát. Kolti Helga ötlete volt, hogy készítsünk egy darabot a cigányzenészekről, a kávéház aranykorának miliőjét felidézve. Aztán Zimányi Zsófia akkori igazgató támogatásával sikeresen pályáztunk a fővárosi önkormányzathoz az EMKE szinopszisával. Az igazgatóváltást követően Bereményi Gézáék is támogatták, hogy legyen ebből előadás. A megújult Thália Színház első saját bemutatójaként láthatja már a közönség ezt a darabot.
Bagó Bertalan: Az Ovibrader sikere összekovácsolt minket, szerettük volna folytatni a közös munkát. Eddig nem született darab, amely ténylegesen a cigányzenészekről szólt volna.
– Miért pont az EMKE lett a fő motívum? Mit szimbolizál nektek az egykori neves mulató?
G. L.: A fővárosban az EMKE híres volt a cigányzenészeiről. Emblematikus kávéház volt, a lényegét a nevében hordozza: Erdélyi Magyar Közművelődési Egyesület. A kávéház tulajdonosa csatlakozott ehhez a szervezethez, fölvette a nevet, a bevétel egy részét számukra utalta át, így segítve az erdélyi iskolákat, közgyűjteményeket, könyvtárakat. De a környezet szerepe sem elhanyagolható: ez az az időszak, a századforduló, mikor Budapest kulturális és urbanisztikai értelemben is világvárossá vált.
B. B.: Egy kávéház akkoriban a forrongó kortárs művészet melegágya volt. Utalni akarok egy olyan múltra, amelyben az együtt gondolkodás, a nyitottság természetes volt. Azt hiszem, sokaknak nagyon hiányzik az, amit a kávéházi kultúra képviselt, hogy nemcsak az alkotóművészek, de az utca emberei közösségben gyűlhettek össze, közösen beszélhették meg a világ dolgait, a társadalmat érintő problémákat. Kultúra nélkül nincs értelme a városoknak. A kultúra adja meg mindennek az alapját, ezáltal formálódik az érzelmi világa, a humora, az emberek ez által identifikálják magukat. A második világháború utáni időszak az irányított kultúrájával kártékonyan hatott erre. Akkor is voltak persze közösségi helyszínek, de azt egyfajta szamizdat-kultúraként lehet aposztrofálni, amelyhez csak a meghívottak – vagy a besúgók – csatlakozhattak. Nem lehetett nyíltan, szabadon beszélni, ennek a hatásait még ma is a nyakunkon érezzük.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!