Külcsín a belbecshez – milyen is egy jó borcímke?

Fiatal grafikusok és borászok közös gondolkodását segíti a Hybridart Management által kiírt Cégér – A jó bornak tervezz címkét alkotói pályázat.

Son
2012. 10. 17. 17:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szép borcégéreket divatba hozó pályázatot a Hybridart Management még augusztusban írta ki a Forum Hungaricum Nonprofit Kft.-vel és a Design Terminállal közösen. A pályáztatók munkáját a Central European Wine Institute munkatársa, Toronyi Zsuzsa segítette. Az első körben beérkezett 225 mű közül egy szakmai grémium – Ács Zoltán, a Design Terminál kreatív igazgatója, Auth Attila és Lelkes László, tervezőgrafikusok, a Magyar Képzőművészeti Egyetem (MKE) adjunktusai, Balla Dóra tervezőgrafikus, a MOME egyetemi adjunktusa, Benkő Zoltán gasztronómiai szakértő, Fabricius Gábor, a Hello Republic kreatív igazgatója, ifj. Figula Mihály borász, Ipacs Géza grafikus, Németh Ágnes, a VinCe Magazin főszerkesztője, Rókusfalvy Pál borász, az etyeki Kezes-lábos fesztivál szervezője, Tálos Attila, a Bortársaság tulajdonosa és ügyvezető igazgatója valamint Tiffán Zsolt – választotta ki azt a tíz grafikust, aki lehetőséget kapott, hogy egy-egy pincészet borának címkéjét megtervezze.


Az értékelésnél alapvető szempont volt  grafikai minőség, a bor, mint termékkategória vizuális megértése, az ötlet és a címke vizuális világának eredetisége, a termék pozicionálása, illetve az, hogy mennyire sikerült a pályázóknak megragadni a bor lényegét. A hazai borvidékekről, különböző termőterületekről, különböző pincészeteket és borfajtákat választottak be a második fordulóba.

– A borászokkal való együttműködés egyúttal kiváló lehetőség a pályakezdő grafikusok bemutatkozására, szakmai portfóliójuk bővítésére, a borászok pedig ingyenesen használhatják az elkészült terveket, ami nem elhanyagolható tényező, tekintve, hogy egy bor arculatának megtervezése és kivitelezése kemény pénzeket kóstál. A program nem titkolt célja, hogy lehetőség szerint tovább folytatódjon az együttműködés – fogalmazott Erdélyi Szabolcs, a Hybridart vezetője. Szerinte bármennyit fejlődött is az elmúlt években a hazai borkultúra, bármennyire kezdik visszanyerni egykori renoméjukat a magyar borvidékek, külföldön még mindig csak egy szűk réteg ismeri a hazai, magas minőségű termékeket. Ebben, Szabolcs szerint, nem kis szerepe van a kidolgozott marketingstratégia hiányának. Sok esetben szerinte pedig a külcsín köszönő viszonyban sincs a beltartalommal.


– A Közigazgatási Minisztérium háttérintézményeként nagyon fontosnak tartjuk a kreatív ipar és tervezők támogatását, a magyar értékek felmutatását. Ez a pályázat, mint például a Gombold újra! Divat a magyar is, újabb terepet ad az innovatív alkotóknak a megmutatkozásra. A magyar gazdaság két fontos iparága találkozhat, kerülhet közelebb ennek révén egymáshoz. A fiatal magyar borászok vizuális megjelenését, és eladhatóságának javítását segíti ez a pályázat – hangsúlyozta Teszári Nóra, a Forum Hungaricum szóvivője is a pályázattal kapcsolatban.


A végső párosításban Bogányi Gergely a Csetvei Pince, Gilányi Nóra a Centurio Borház, Győri Zsolt a Vincellér-ház, José Simon a Heimann Családi Birtok, Kiss Miklós a Pastor Pince, Kiss Zsombor a Borbély Családi Pincészet , Kovács Attila a Hagymási Pincészet, Szendeff Lőrinc a Vayi Borászat, Szőke Gergely a Bock Pince Panzió Étterem, a Hidden Characters (Nagy Dániel, Orbán Péter) pedig a Hernyák Birtok egy-egy borához készített címkét. A továbbjutott grafikusok, hogy minél szakavatottabban közelítsenek a témához egy napos intenzív bortanfolyamon is részt vettek, ellátogattak az adott borászatba, ahol több napot is eltöltöttek. Megértették, hogy mit is jelent bort készíteni, hogy mit gondol a borász önmagáról, a boráról. Talán tudatosult bennünk, személyes, érzékeny karakterű termékről van szó, amit nem lehet a megszokott módon kezelni.


A munkák közül a múlt héten a zsűri kiválasztotta a győztes címkéket. A nyertes cégér megalkotója egymillió forintos díjazásban részesül. A Cégér a jó bornak! facebook oldalán a hét közepétől azonban a közönség is szavazhat a neki legjobban tetsző vizuális anyagra. Az elismeréseket Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes adja át majd át október 27-én az Akvárium Klubban.

Október 26-28. között szintén ugyanitt a Gasztrozsibongáson kiállítják a legjobb címketerveket, a pincészetek mellett pedig a zöldterületre kitelepül a főváros néhány fine dining étterme, mások mellett a Baldaszti's Grand, a Sarki Fűszeres, a Laci! Pecsenye? és a Spicc is. A tíz bort, a címketerveket valamint az alkotási folyamatot dokumentáló kiállítási anyagot a későbbiekben bemutatják a Millenárison november elején nyíló Art Marketen, majd a jövő év elejétől a római, berlini és párizsi magyar intézetekben is kiállítják őket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.