Médiatanács: így újul meg a filmtámogatás

Idén 1,3 milliárd forintra pályázhatnak alkotók a Médiatanács filmtámogatási rendszerében. Egyre több televíziós csatorna nyitott a magyar alkotásokra.

thy
2012. 10. 18. 15:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Először Kollarik Tamás, a Médiatanács filmtámogatások megújításáért felelős tagja mutatta be röviden a Magyar Média Mecenatúra program eredményeit. A 2012 tavaszán indult program részére rendelkezésre álló összeg 2,5 milliárd forint. Ennek egy része a médiaszolgáltatóknak szól, míg 1,3 milliárd jut a filmeseknek. Kollarik kiemelte a Neumann János 2012 pályázatot, amely közszolgálatilag is fontos online médiatartalmak létrehozását teszi lehetővé.


Ezt követően Vitézy László a pályázatokat elbíráló bizottság elnöke összegezte a pályázatokkal kapcsolatos tapasztalatokat. Elmondta, hogy az elmúlt másfél évben nagyjából 100 filmet sikerült elindítani, ebből 77 már forog, míg 25 film vár indulásra. Vitézy kiemelte, hogy a támogatási rendszer kidolgozásával szándékosan fordultak a televíziózás felé, mivel így több esély kínálkozik arra, hogy szélesebb közönséghez illetve a határon túlra is eljussanak a magyar alkotók munkái.

Hangsúlyozta, hogy a beadott tervek bírálata során kiemelt szempont, hogy azok „televízióképesek” legyenek. A pályázati lehetőség láthatóan megmozgatta a szakmát, hiszen már az első pályázatra 738 terv érkezett. A kiválasztás folyamata a következőképpen zajlik: száz tervből 15-öt választ ki a bizottság, velük ezt követen személyesen is konzultálnak, majd ezt követi csak a tényleges pályázati procedúra, a szükséges dokumentumok és tervek beadása.


Az új támogatási rendszerrel kapcsolatban Vitézy a kiemelt célok között említette, hogy megélhetési filmkészítés helyett az értékalapú filmkészítés felé tolódjon el a hangsúly, miközben természetesen ugyanúgy szempont az is, hogy az alkotók megélhetése biztosított legyen. A pozitívumok mellett nem hallgatta el a kevésbé örömteli benyomásokat sem: szerinte ugyanis szembetűnően kevés munka esetében lehet jellegzetes, mindenen átütő stílusról beszélni.

A bizottság elnöke végezetül megemlítette, hogy az új rendszer egyik nagy előnye, hogy évente három alkalommal kínál lehetőséget a pályázásra, ezért senki sem érezheti úgy, hogy hosszú időre csúszik le a támogatásról, ha rögtön nem sikerül megszereznie azt. Néder Sarolta, az MTVA Támogatási terület vezérigazgatója is a pályázati rendszer előnyeit ecsetelte, kitérve arra, hogy a tervek elbírálása konzultációs eljárás során történik, kezdődik a szinapszis benyújtásával, amit személyes beszélgetés követ. Ez módot ad arra, hogy a pályázó a harmadik lépés, vagyis a konkrét pályázati anyag és a dokumentáció benyújtása előtt már kritikai visszajelzést kapjon.



Veress Inez, az MTVA Támogatási terület, Ellenőrzési referatúra vezetője az „Ad Hoc”-pályázatot mutatta be. Ennek legfőbb célja az, hogy egyes kiemelten fontos eseményről – legyen szó például politikai vonatkozású történésről vagy éppen természeti katasztrófáról – mindenképp készüljön megfelelő nyersanyag, amiből később komolyabb filmes anyag is születhet. Fontos eleme a pályázatnak, hogy abba résztvevők egyúttal arra is kötelezik magukat, hogy a felvett anyaggal indulnak más, a szervezet által meghirdetett pályázatokon is. A konzultáció második nagyobb tematikai egységében a médiaszolgáltatók kaptak szót, akik elsősorban mint a Mecenatúra segítségével megszülető alkotások lehetséges megrendelői voltak jelen.

A beszélgetés egyik tanulsága az volt, hogy a közmédia meghatározó szereplői mellet a kereskedelmi csatornák is nyitottak a pályázatok segítségével megszülető magyar dokumentumfilmre, animációkra és ismeretterjesztő filmekre. Levonható a tanulság, hogy egyre nagyobb az igény a kereskedelmi médiában is a dokumentumfilmek iránt, viszont a résztvevők abban megegyeztek, hogy nem szabad figyelmen kívül hagyni az újabb irányzatokat sem, így például azt, hogy a reality is egyre hangsúlyosabban van jelen a műfajban. Többször előkerült az is, hogy a kereskedelmi média mint megrendelő elsősorban azok iránt a produkciók iránt érdeklődik, amikből sorozat is készíthető.


A kereskedelmi médiumok igyekeznek teret engedni a jövőben is a magyar gyártású produkcióknak, és biztató példákról is be lehet számolni, mint például az először a Spektrum TV-n bemutatott On The Spot című műsor, de nagyon komoly nézettséget hozott a Máté Bence munkásságát bemutató háromrészes sorozat is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.