Először Kollarik Tamás, a Médiatanács filmtámogatások megújításáért felelős tagja mutatta be röviden a Magyar Média Mecenatúra program eredményeit. A 2012 tavaszán indult program részére rendelkezésre álló összeg 2,5 milliárd forint. Ennek egy része a médiaszolgáltatóknak szól, míg 1,3 milliárd jut a filmeseknek. Kollarik kiemelte a Neumann János 2012 pályázatot, amely közszolgálatilag is fontos online médiatartalmak létrehozását teszi lehetővé.
Ezt követően Vitézy László a pályázatokat elbíráló bizottság elnöke összegezte a pályázatokkal kapcsolatos tapasztalatokat. Elmondta, hogy az elmúlt másfél évben nagyjából 100 filmet sikerült elindítani, ebből 77 már forog, míg 25 film vár indulásra. Vitézy kiemelte, hogy a támogatási rendszer kidolgozásával szándékosan fordultak a televíziózás felé, mivel így több esély kínálkozik arra, hogy szélesebb közönséghez illetve a határon túlra is eljussanak a magyar alkotók munkái.
Hangsúlyozta, hogy a beadott tervek bírálata során kiemelt szempont, hogy azok „televízióképesek” legyenek. A pályázati lehetőség láthatóan megmozgatta a szakmát, hiszen már az első pályázatra 738 terv érkezett. A kiválasztás folyamata a következőképpen zajlik: száz tervből 15-öt választ ki a bizottság, velük ezt követen személyesen is konzultálnak, majd ezt követi csak a tényleges pályázati procedúra, a szükséges dokumentumok és tervek beadása.
Az új támogatási rendszerrel kapcsolatban Vitézy a kiemelt célok között említette, hogy megélhetési filmkészítés helyett az értékalapú filmkészítés felé tolódjon el a hangsúly, miközben természetesen ugyanúgy szempont az is, hogy az alkotók megélhetése biztosított legyen. A pozitívumok mellett nem hallgatta el a kevésbé örömteli benyomásokat sem: szerinte ugyanis szembetűnően kevés munka esetében lehet jellegzetes, mindenen átütő stílusról beszélni.
A bizottság elnöke végezetül megemlítette, hogy az új rendszer egyik nagy előnye, hogy évente három alkalommal kínál lehetőséget a pályázásra, ezért senki sem érezheti úgy, hogy hosszú időre csúszik le a támogatásról, ha rögtön nem sikerül megszereznie azt. Néder Sarolta, az MTVA Támogatási terület vezérigazgatója is a pályázati rendszer előnyeit ecsetelte, kitérve arra, hogy a tervek elbírálása konzultációs eljárás során történik, kezdődik a szinapszis benyújtásával, amit személyes beszélgetés követ. Ez módot ad arra, hogy a pályázó a harmadik lépés, vagyis a konkrét pályázati anyag és a dokumentáció benyújtása előtt már kritikai visszajelzést kapjon.
Veress Inez, az MTVA Támogatási terület, Ellenőrzési referatúra vezetője az „Ad Hoc”-pályázatot mutatta be. Ennek legfőbb célja az, hogy egyes kiemelten fontos eseményről – legyen szó például politikai vonatkozású történésről vagy éppen természeti katasztrófáról – mindenképp készüljön megfelelő nyersanyag, amiből később komolyabb filmes anyag is születhet. Fontos eleme a pályázatnak, hogy abba résztvevők egyúttal arra is kötelezik magukat, hogy a felvett anyaggal indulnak más, a szervezet által meghirdetett pályázatokon is. A konzultáció második nagyobb tematikai egységében a médiaszolgáltatók kaptak szót, akik elsősorban mint a Mecenatúra segítségével megszülető alkotások lehetséges megrendelői voltak jelen.
A beszélgetés egyik tanulsága az volt, hogy a közmédia meghatározó szereplői mellet a kereskedelmi csatornák is nyitottak a pályázatok segítségével megszülető magyar dokumentumfilmre, animációkra és ismeretterjesztő filmekre. Levonható a tanulság, hogy egyre nagyobb az igény a kereskedelmi médiában is a dokumentumfilmek iránt, viszont a résztvevők abban megegyeztek, hogy nem szabad figyelmen kívül hagyni az újabb irányzatokat sem, így például azt, hogy a reality is egyre hangsúlyosabban van jelen a műfajban. Többször előkerült az is, hogy a kereskedelmi média mint megrendelő elsősorban azok iránt a produkciók iránt érdeklődik, amikből sorozat is készíthető.
A kereskedelmi médiumok igyekeznek teret engedni a jövőben is a magyar gyártású produkcióknak, és biztató példákról is be lehet számolni, mint például az először a Spektrum TV-n bemutatott On The Spot című műsor, de nagyon komoly nézettséget hozott a Máté Bence munkásságát bemutató háromrészes sorozat is.