Minden kiderül a teázás rejtelmeiről

A víz után a tea a világon legnagyobb mennyiségben fogyasztott ital. Kínában négy évezrede csírázott ki a kultusza.

PR
2012. 10. 08. 7:39
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tea – évezredek itala című kiállítás központjában Kína áll. Témáját illusztrálva olyan távoli kincseket is bemutat, mint a tajpeji nemzeti palotamúzeum festményei, párosítva azokkal a régi képekkel, amelyek a párizsi múzeum raktáraiban rejtőztek – mondta Jean-Paul Desroches, a kiállítás biztosa. Az első teremben kortárs alkotás látható, a nonkonformista kínai Aj Vej-vej Egy tonna tea című préselt műve. Ugyanitt vetítik a francia–vietnami Tran Anh Hung A zöld papaya illata című filmjét, amelyben megszólal a teakészítés egyik legismertebb mai kínai szakértője, a tajvani Ceng Jü-huj: ő az egyedüli nő, aki a világon ezt a mesterséget űzi. „Ez jó felütés” a kiállításhoz – kommentálta Ceng asszony szereplését Desroches.

Ahogy a borászati szakértők a bor titkait, úgy méltatja a tajvani hölgy a „a tea szellemét”, az ízek, az illatok (egy teában akár 600 féle illatanyag is lehet) rejtelmeit. Pontos szabályozás határozza meg, miként, milyen rituálé szerint kell szagolni és ízlelni a becses levelet és a belőle készült italt: Ceng egyike azoknak, akik a legmagasabb hatóságok számára ellenőrzik minőségét. A Guimet Múzeum további termeiben a tea elkészítésének földrajzilag és történelmi koroktól függően is változó fő módszerei szerint tagolódik a számos eszközt, kéziratot, kalligráfiát, festményt, könyvritkaságot tartalmazó kiállítás.

A régi Kínában „a tea és a bor mindig harcban állt” – hangoztatta Desroches, és „ezt az irodalom is tükrözte”. „Az ókori Kínára a bor volt a jellemző, a tea a buddhizmussal terjedt el szélesebb körben. Így alakult ki a szembenállás a mámort kedvelő írástudók és a józanság hívei között” – fűzte hozzá.

Megjelennek a teáskannák

A teáról szóló első szakkönyv, Lü jü Csacsing (Chajing, azaz Klasszikus tea) című műve a VIII. században jelent meg. Ettől fogva a téglaformára préselt teatömböket már nem csupán gyógyító erényeikért értékelték nagyra. A belőlük készített italt a buddhista szerzetesek ugyanúgy fogyasztották, mint a konfuciánus írástudók. Ez a „forralt tea” kora: a megőrölt leveleket forralt vízzel, vajjal és fűszerekkel fogyasztották. Ezt követte a „vert tea” időszaka, amely a 960 és 1279 közötti Szung dinasztiára volt jellemző. Az ostorral vert tealevélből olyan emulziót nyertek, amelyet igen nagyra értékeltek a császári udvarban, fogyasztása alakította ki a művészi porcelánkészítés fontos iparágát. A teát buddhista szerzetesek vezették be Japánba, ahol kialakult a híres teaszertartás.

Kína a Ming-dinasztia idején (1368–1644) visszatért az egyszerűbb módszerekhez: a szárított tealeveleket leforrázzák. Ekkor terjed el mindenfelé a fogyasztása és kezdődik exportja is. A teáspalackok helyébe forralók lépnek, és megjelennek a teáskannák.

A január 7-ig megtekinthető kiállítás befejező része arról szól, hogyan hódította meg a világot a tea. Angliának 1848-ban ipari kémkedés révén sikerül megfejtenie a kínai tea titkát – a britek az indiai Dardzsilingben kezdték termeszteni. 1887-től az indiai tea már versenytársa a kínainak. Ma a világ teatermelésének 29 százaléka származik Kínából, 25 százaléka Indiából, 9 százaléka Srí Lankából és 3 százaléka Japánból – mutatott rá a kiállítás biztosa.

A kiállítás látogatói megkóstolhatnak egy eddig ismeretlen teát: a Guimet márkájú, új keveréket maga a párizsi múzeum kísérletezte ki erre az alkalomra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.