Régi rádiók bűvöletében

Csábos vonalú konyhai eszközök, sci-fibe illő tévékészülék, ős hifitorony és kommunista autótelefon: pár napig még nyitva a Bozzay 100. kiállítás.

thy
2012. 10. 19. 16:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Persze a rádiók nem véletlenül kaptak kiemelt helyet a kiállításon, amit a Fuga Budapesti Építészeti Központ a nemrég lezajlott Design Hét keretén belül szervezett meg. A száz éve született Bozzay Dezső ugyanis már első tervével felhívta magára a figyelmet, és ez nem volt más, mint a Magyar Philips részére 1936-ban tervezett Olimpia rádiókészülék.

A sikeres belépő lehetővé tette, hogy Bozzay a gyár államosításáig formatervezőként vegyen részt annak munkájában, a tervek mellett még a cég vizuális kommunikációjában is alakító szerepet vállalt – a kiállításon is látható egy képeslapterv, mely a rádióhallgatás élményét a repülés élményéhez hasonlítja. A politikai változások láthatóan nem okoztak komoly törést a tervező pályaívében, és azt lehet mondani: Bozzay élete végérvényesen összefonódott a modern magyar ipari formatervezés felívelésével.


Ennek gyökerei a harmincas évekre közepére vezethetők vissza, és többek között az új iparág, a híradástechnika felvirágzását is elhozták. A „rádió aranykora” Bozzay számára is komoly lehetőséget kínált: a kiállítást bebarangolva nem lehet valamiféle nosztalgikus ellágyulás nélkül szemlélni az általa tervezett rádiókészülékeket, melyek egyszerre feleltek meg a szükséges technikai követelményeknek, ugyanakkor a kor stílusjegyeinek ízléses felhasználásával készült dizájnjuknak köszönhetően meghatározó elemei lehettek a lakásbelsőknek.

Bozzay a későbbi évtizedekben is megtalálta a helyét: ha kellett mezőgazdasági eszközöket tervezett, ha kellett szakértett, de haláláig tevékeny és meghatározó szereplője maradt a szakmai szcénának, és neve többek között olyan alapvető jelentőségű tervekkel forrt össze, mint a ma is használt Ganz-MÁVAG csuklós villamos. A nem túl nagy méretű kiállítás felvillantja a jelentős életmű több meghatározó arcát is. A már említett rádiókból több is szemügyre vehető, de legalább annyira érdekesek a készülékek tervei is, melyek önmagukban is komoly esztétikai minőséget jelentenek kidolgozottságukkal.

Hogy Bozzay milyen tehetség volt, jól példázza az az 1939-es zenetorony, ami semmivel sem marad el látvány terén a későbbi hifitornyoktól. De nem volt kevésbé kreatív, ha például konyhai eszközökről volt szó: ezek is nagyon naprakésznek tűnnek letisztult formáikkal, elegáns megoldásaikkal. A Bozzay által tervezett 1957-es asztali néptelevízió viszont merészségével hívja fel magára a figyelmet: akár egy korabeli sci-fiben is helye lenne – és persze mi sem jelzi jobban az akkor elképzelt (kis)polgári kényelmet, mint a készüléket bemutató fotó kompozíciója a terítővel és a tévé mellett pihenő, félig elszívott cigaretta a hamutállal. Bizonyos szempontból merész az autótelefon külleme is, akár egy James Bond-filmben is lett volna keresnivalója.



Bozzay bármihez nyúlt, nem nagyon hibázott: fura leírni, de még az általa tervezett laboratóriumi eszközök is rendelkeznek némi vonzerővel, nem is beszélve a Bozzay-féle vetőgépről, pedig az ember azt gondolná, mi dolga a dizájnnak a határban. De talán éppen ebben fogható meg annak a tervezői ideának a nagyszerűsége, amit a korszak formatervezői láthatóan magukénak éreztek: az élet minden területén elérhetővé tenni az esztétikumot. Pár napig még bárki meggyőződhet erről a Bozzay 100 kiállítás látogatójaként.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.