Végre hazavihetjük a Szindbádot, Huszárik remekművét

A magyar film egyik nagy mulasztását pótolja a Magyar Nemzeti Digitális Archívum azzal, hogy kiadja Huszárik Zoltán Szindbád című filmjét DVD-n.

kgy
2012. 10. 31. 8:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mert hiába a középiskolák mozgókép- és médiaismeret tárgya, az egyetemek és filmszakok magyar filmtörténet kurzusai, ha csak beszélni lehet vizuális kultúránkról. Szerencsére a fehér foltok száma az elmúlt időben erősen fogyatkozni kezdett, a Magyar Nemzeti Digitális Archívum (MaNDA) ugyanis az utóbbi időben számos olyan kiadvánnyal örvendezteti meg a közönséget és a szakmát, amellyel méltó helyre kerülnek a filmtörténet maradandó darabjai.


Huszárik Zoltán Szindbádja ráadásul nemcsak önmagában remekmű, megfilmesíthetetlennek vélt Krúdy-novellák gyönyörű vizuális adaptációja, de egyúttal korszakhatár is. A hetvenes évek eleji mérföldfilmek egyik darabja is egyben – Szabó István Szerelmesfilm és Makk Károly Szerelem című alkotásai mellett –, amely a filmgyártás új fejezetét, a költői filmek irányzatát jelölte ki, és vele egy új vizuális nyelv kezdődött meg a hazai filmgyártásban. A Szindbád az a film, amely mindenkinek nyújt valamit, legyen az Latinovits Zoltán valószínűtlenül tökéletes alakítása, a film zenéje, képzőművészeti álomképei vagy a felejthetetlen húsleves az asztalon.

A magyar filmtörténet egyik nagy pillanata, az ebédjelenet:

Latinovits mellett Dajka Margit és Ruttkai Éva, valamint az operatőr Sára Sándor is elismerést érdemel. Huszárik pedig a Szindbáddal olyan magasságokat ért el, amelyet nem sikerült még egyszer elérnie. Torzóban maradt életművéből pedig még látványosabban emelkedik ki a ragyogó alkotás.

„Mit akar Szindbád?... Elsősorban élni, minden életközegben benne lenni – tájban, nőben, tárgyban, az ételek jó ízében, kifakult borospoharak tükrében, temetők mohos keresztjeiben; és az önalakítás sürgető igyekezete teremti meg tapasztalatainak tárházát és paradox módon állít csapdát egyúttal az igyekvőnek. Élni siet és túlhajtja az érzést. Állandó hely- és helyzetváltoztatása tudniillik a lélek helykeresése, a megállapodás utáni vágy, sajátos módon ezt a különbékét még a test sem képes megélni. Nem hagy maga után semmi mást, csak a pillanat szétroncsolt emlékműveit ”

(Huszárik Zoltán: Noteszlapok)

Ezeken a gondolatokon most már a filmet nézve merenghet el a néző is, a MaNDA ráadásul a DVD-kiadás alkalmából digitálisan felújította a film kópiáját, és nem utolsósorban extrákkal gazdagon ellátta a kiadványt. A Szindbád mellé ugyanis Huszárik Zoltán több rövidfilmjét – az Elégiát, A piacerét, és A tisztelet az öregasszonyoknak címűt – is megkapja a vásárló. Különlegesség, hogy A tisztelet az öregasszonyoknak lejátszásakor kétféle hang is választható: a megjelenő kiadvány alkalmából vágta Jeney Zoltán zeneszerző és Palotai Éva vágó a film alá a fennmaradt eredeti, „apokrif” hangot is, amelyet annak idején a stáb túl markánsnak ítélt. Az extrák között megtalálható két beszélgetés is: az egyikben Gintli Tibor irodalomtörténész és Gelencsér Gábor filmesztéta beszélget Krúdy és Huszárik irodalomtörténetben és a filmtörténetben elfoglalt hasonló helyzetéről, és a Szindbád-jelenség aktualitásáról és modernitásáról is, Jeney Zoltán zeneszerző pedig a látvány és a zene sokszólamúságáról, Huszárik avantgárd törekvéseiről, művészi alkatáról beszél. A Szindbád emellett angol felirattal is megtekinthető, azaz külföldiek számára is bátran ajánlható.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.