Mert hiába a középiskolák mozgókép- és médiaismeret tárgya, az egyetemek és filmszakok magyar filmtörténet kurzusai, ha csak beszélni lehet vizuális kultúránkról. Szerencsére a fehér foltok száma az elmúlt időben erősen fogyatkozni kezdett, a Magyar Nemzeti Digitális Archívum (MaNDA) ugyanis az utóbbi időben számos olyan kiadvánnyal örvendezteti meg a közönséget és a szakmát, amellyel méltó helyre kerülnek a filmtörténet maradandó darabjai.
Huszárik Zoltán Szindbádja ráadásul nemcsak önmagában remekmű, megfilmesíthetetlennek vélt Krúdy-novellák gyönyörű vizuális adaptációja, de egyúttal korszakhatár is. A hetvenes évek eleji mérföldfilmek egyik darabja is egyben – Szabó István Szerelmesfilm és Makk Károly Szerelem című alkotásai mellett –, amely a filmgyártás új fejezetét, a költői filmek irányzatát jelölte ki, és vele egy új vizuális nyelv kezdődött meg a hazai filmgyártásban. A Szindbád az a film, amely mindenkinek nyújt valamit, legyen az Latinovits Zoltán valószínűtlenül tökéletes alakítása, a film zenéje, képzőművészeti álomképei vagy a felejthetetlen húsleves az asztalon.
A magyar filmtörténet egyik nagy pillanata, az ebédjelenet:
Latinovits mellett Dajka Margit és Ruttkai Éva, valamint az operatőr Sára Sándor is elismerést érdemel. Huszárik pedig a Szindbáddal olyan magasságokat ért el, amelyet nem sikerült még egyszer elérnie. Torzóban maradt életművéből pedig még látványosabban emelkedik ki a ragyogó alkotás.
„Mit akar Szindbád?... Elsősorban élni, minden életközegben benne lenni – tájban, nőben, tárgyban, az ételek jó ízében, kifakult borospoharak tükrében, temetők mohos keresztjeiben; és az önalakítás sürgető igyekezete teremti meg tapasztalatainak tárházát és paradox módon állít csapdát egyúttal az igyekvőnek. Élni siet és túlhajtja az érzést. Állandó hely- és helyzetváltoztatása tudniillik a lélek helykeresése, a megállapodás utáni vágy, sajátos módon ezt a különbékét még a test sem képes megélni. Nem hagy maga után semmi mást, csak a pillanat szétroncsolt emlékműveit ”
(Huszárik Zoltán: Noteszlapok)
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!