Vonósnak lenni vagány

Nem üres reklámszöveg, hogy a Kronos Quartet Amerika legmerészebb vonósegyüttese – ezt bizonyította pécsi koncertje is.

Tölgyesi Gábor
2012. 10. 30. 15:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Seattle nem csak a grunge, a Nirvana vagy a Pearl Jam szülővárosa: 1973-ban itt alapította meg David Harrington hegedűművész három muzsikustársával vonósnégyesét. A Kronos Quartet a hetvenes évek végén tagcserék után költözött San Franciscóba: azóta tarol a kortárs zenei szcénában. Azt nehéz meghatározni, hogy pontosan melyik területén is: repertoárján szerepel a dzsesszlegendák átirata, Bill Evans vagy Thelonius Monk művészete, játszott a tangóreformátor Astor Piazzolával, válogatásába Jimi Hendrix ugyanúgy belefér, mint a világ számos országának népzenéje, Afrikától Azerbajdzsánig.

Meglehet, időszakonként a filmvilág hullámvölgyeket és hullámhegyeket él meg az esztéták szemszögéből, a kortárs filmzenére ez az állítás azonban nem érvényes, többek között a Kronos Quartetnek köszönhetően – A forrás vagy a Rekviem egy álomért muzsikája sokak fülében ott lehet. De az amerikai vonósnégyes legfőképp a klasszikus zenét fogalmazza át vagy tolmácsolja a XX. század és a kortárs komolyzene mestereit az atonális, avantgárd irányzatoktól a neoklasszikáig.

Kronos Quartet: válogatásukba Jimi Hendrix ugyanúgy belefér, mint a világ számos népzenéje Afrikától Azerbajdzsánig

Fotó: Jay Blakesberg


A Harrington által vezetett formáció külön törekvése – amit a nagy szimfonikus együttesek vagy előadók sajnos csak időnként engednek meg maguknak − olyan kortárs zeneszerzők felkutatása, akik nincsenek a zenei élet főáramában úgy, mint például Steve Reich. A Kronos egyik 2011-es albumának köszönhető például, hogy a letisztult minimalizmus, az „új egyszerűség” képviselője, Vlagyimir Martynov zenéje újra előtérbe kerülhetett − akár idehaza is. (Kétséges, hogy sokan emlékeznek Vasziljevnek tíz éve, a Budapesti Tavaszi Fesztiválon bemutatott Mozart és Salieri-rendezésére, amihez Martynov szolgáltatta a muzsikát, de nem sok magyar lehetett ott a Londoni Filharmonikusokkal tartott Vita Nuova operájának világpremierjén sem.)

A quartet múlt évben még egy albumot megjelentetett: az Uniko két finn művész, Kimmo Pohjonen harmonikás, énekes, valamint az elektronikus effektekért felelős Samuli Kosminen közreműködésével készült. E zenét a klasszikus és a könnyűzene kedvelői egyaránt, egyként élvezhetik vagy elutasíthatják: ennek lehettünk szem- és fültanúi október 25-én a Művészetek Palotájában. A Kronos október 30-án Pécsre azonban egy teljesen más programmal készült.
Szimfonikus együttesek, ha egy-egy kortárs komolyzenét – vagy akár XX. századi mester művét –  „csempésznek” a műsorukba, azt gyakorta hívják „nehéz programnak”: nagy odafigyelést, koncentrációt, a szokatlannal szembeni toleranciát követel meg hallgatóságától. A Kodály Központba a Kronos Quartet úgymond „ultranehéz programmal” érkezett, ami nagy koncerttermekben külön merészségnek számít – de meggyőzte a közönséget.

Az amerikai Bryce Dressner olykor jiddis motívumokat idéző, Hazafelé című drámai művét korántsem a világzenei címkével ellátott művek közé lehet sorolni – mint a szír Omar Souleyman művét, A megóvlak a rád vadászó vadászoktólt vagy a tradicionális skandináv népdalt feldolgozó Ezernyi gondolatot −, inkább a filmszerű hangulatokat idéző kortárs muzsikák közé sorolható. Ehhez képest a kanadai Nicole Lizée sci-fis elektronikus zenéje vagy a koncerten jelen lévő Márta István nyolcvanas években íródott Sóhaja – csángó sirató énekek felvételeit felhasználó, klasszikus avantgárd vonósnégyes – olyan tömény, hogy – Fábry Sándor humorista bonmot-ját parafrezálva – az est Mozartjaként hatott Wagner Trisztán és Izolda-nyitányának átirata.

A szünet után Valentin Silvestrov 3. vonósnégyese tételenként váltogatta az atonális zenét és a tonális melódiákat – hiába tettük volna össze két különböző tétel dallamát, kettős ellenpontozás sosem jött volna úgy létre, mint Beethoven IX. szimfóniájában −, ám Steve Reich a World Trade Center 2011-es katasztrófája emlékére íródott háromtételes műve után a ráadásban a Kronos Quartet megkegyelmezett azoknak is, akik filmzenére vártak.
Az est egyik érdekessége volt, hogy a művek többsége a Kronos Quartet felkérésére íródott – Márta István vonósnégyese is –, a zenekar eddig mintegy kétszáz zeneszerzővel nyolcszáz művet íratott. Tanulsága pedig: vannak olyan művészek, akik nemcsak jól előadják, hanem el is adják a hallgatóságnak a kortárs komolyzenei műveket. Nem mindennapos élmény, nem is minden napra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.