Ed TV
A klasszikus valóságshow-k előfutárának tekinthető az Ed TV, amelyben első alkalommal állít egy tévécsatorna tudatosan a középpontba egy átlagembert, s teszi hírré semmitmondó életét. A Truman Show-val ellentétben ráadásul itt a felek beleegyezésével és tudtával történik meg a tévés szerepvállalás. Ed egy átlagos fickó, aki a tömegekhez hasonlóan csak a hírnevet és a rivaldát látja a tévészereplésben, de nem számol vele, hogy mi történik, ha minden percben, minden lépését folyamatosan követik a kamerák. S itt nemcsak a mellékhelyiségben való tartózkodásra kell gondolni, hanem arra, hogy mindenkinek van titkolnivalója, amire egy olyan világban, amikor minden nyilvános, nincs lehetőség. Ron Howard filmje hibáival együtt is kifejező és átélhető módon beszél a média hatalmáról és az emberek megvezethetőségéről és kiszolgáltatottságáról.
Truman Show
Minden médiakritika etalonjává vált a Truman Show, amelyben Jim Carrey egy olyan férfit alakít, akit egy tévécsatorna fogadott örökbe, s annak tudta nélkül egy egész világot kreál számára valóság gyanánt. Trumant ugyan csecsemőként adoptálják, de felnőttkorára is ugyanabban az álvilágban éli öntudatlanul hétköznapjait, s életének összes fordulópontja dramaturgok kezében és a nézettség függvényében változik. Peter Weir remek érzékkel beszél a manipulálhatóság végtelenségéről és a média gátlástalanságáról, erős társadalomkritikai közegbe helyezve az egyébként remek alakítást nyújtó Jim Carrey-t.
Gyilkos optika
A nyolcvanas évek elején még inkább próféciának tűnt a Gyilkos optika, amely évtizedekkel később válik izgalmas kordokumentummá. A Sean Connery főszereplésével készült mozi egy World Television Networkot, vagyis globális televízió-hálózatot vizionál, melyben olyan műsor is található, ahol az ember fizethet azért, hogy erőszakos hajlamait kiélve szimulálhassa szülei, rokonai meggyilkolását. A Gyilkos optika megjósolja az olajár robbanását és kiszolgáltatottságunkat az olajmultiknak, beszél a nemzetközi terrorizmus megjelenéséről, benne az USA elnöke visszaél a hatalmával, tévés főhőse pedig olyan szupersztár, mint a focisták vagy énekesek. A Gyilkos optikában a valóság válik show-vá, a tévé kreálja a híreket, megrendeli a gyilkosságokat és merényleteket, hogy élő adásban sugározhassa őket. Itt hangzik el elsők között, hogy „katasztrófával kereskedünk és erőszakkal, mert az a kelendő. Ez a szórakoztatóipar. Ha nincs benne a tévében, nem ér semmit az egész.” S ennek szellemében is zárul a film: a riporter egy háborús bevetés előtt a repülőből kiugrani készülő katonai vezetőnek így szól: „Ne feledje, mielőtt elfoglaljuk az olajfúró tornyot, három perc reklám.”
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!