Hologramos vonalzó mesefigurákkal. Hipóval mintázott farmernadrág. Junoszty TV, rajta csipketerítő. Donald rágók és Nivea krémek halma. Csúnya műanyag úszósapka, még csúnyább, a formatervezés történelmének fekete lapjaira kívánkozó, botalakú szovjet hajszárító. Kézihabverő. Mini kávédaráló. A Bobbysocks! nevű norvég popkatasztrófa albuma. VHS-kazetták és egy vodkásüveg. Ezernyi facsipesz. Bizalomromboló külsejű termosz. Műanyag tollasütő.
Mielőtt azt gondolná az olvasó, hogy egy kevéssé sikerült szabadverset olvas a szerző gyerekkori emlékeiről, sietek mindenkit megnyugtatni: egy kiállítás darabjaiból származik a fenti felsorolás. Persze azért mégse áll annyira messze a valóságtól a kijelentés, hogy valamiféle időutazás és a psziché mélyére vezető emléktúra kapcsán kerültek elő az említett relikviák, hiszen a Platán Galéria Polski Fiat 126p – A kilencvenes évek emlékműve című kiállítása annak a korszaknak állít emléket, amivel hazánkban a lengyel piacok jelensége is örökre egybeforrt. Ráadásul nem soroltam fel az összes tárgyat, ami a galéria kiállítóterében várja a látogatókat – egy Polski Fiat 126p belső terében.
Az ukrán Volodymyr Kuznetsov műve azt a parodisztikus túlzást állítja elénk, ami egykor verítékfakasztó valóság, az abszurd kelet-közép-európai túlélőgyakorlatok megszokott rituáléja volt. A „kispolszkit” telepakoló lengyel és más nemzetiségű családok hétköznapi odisszeáji, a csökött gazdasági viszonyok repedéseiben szárba szökkenő lengyel piacok a közös emlékezetben tartósan nyomott hagytak. Lassan pedig a téma tudományos igényű feldolgozása is egyre számottevőbb, ahogy arra Horváth Sándor történész is felhívta a figyelmet a múlt hét csütörtöki kiállításmegnyitón.
A kiállítás címére utalva a tér közepét elfoglaló, telepakolt gépjármű a kilencvenes évek emlékműveként is felfogható, de fontos az a szempont is, amit szintén Horváth vetett fel megnyitó szövegében: a rendszerváltás állapotának jelképe is ez a sajátos vándorpiaci létmód, hiszen a térség országaiban különböző időben és más-más módon lazult annyira a rendszer és ezzel a határok is, hogy ez a fajta mobilitás teret nyerhessen. Vagyis a kilencvenes évek szerinte felfogható a rendszerváltások és az átmenetiség egyfajta elnyújtott aktusaként is – aminek egyik állandó mellékszereplői voltak az ilyen vagy ehhez hasonló járművekben az utat rovó, egyik pillanatról a másikra kereskedővé avanzsált kisemberek.
Figyelmünket a kocsiról és tartalmáról egyébként semmi sem vonja el: a művész szándéka szerint sem kísérőszöveg, sem képdokumentáció nem egészíti ki az installációt, egyedül az autó tetején található kicsiny tévé képernyőjén futó, különféle tüntetések és rendszerváltó események képkockáiból általa összevágott klip és az alatta futó zene – az orosz Kino zenekar Changes című száma – számít „tájidegen” elemnek és bontja meg annak illúzióját, hogy a lengyel piacon szemlélődünk.
Ez a döntés persze védhető és érthető, ugyanakkor a néző kicsit telhetetlen és örömmel látna a falakon egykori fotókat, vagy olvasna személyes visszaemlékezéseket – persze akkor az már egy másik, a ma oly divatos retrónosztalgiát meglovagoló kiállítás lenne, bár egyszer egy ilyet is el tudnánk viselni, máskor és akár máshol. Mindenesetre a Platán Galéria a Facebook-oldalán várt személyes történeteket és arra vonatkozó ötleteket, hogy kinek milyen tárgyak jutnak az eszébe a lengyel piacok korából – de a várt érdeklődés elmaradt. Talán a kiállítást megnézve többekben is feltörnek az emlékek a korról, amikor egy-egy hétvége a lengyel piacon történő terepszemlével és a véget nem érő alkudozásokkal telt a lassan éledező piacgazdaság felemás viszonyai között.
Volodymyr Kuznetsov (1976, Luck) 2005-ben végzett a Lvivi Művészeti Akadémia textil szakán. Kijevben él és alkot. Több művészeti projekt és csoport, például a forradalmi térkísérletekkel foglalkozó R.E.P., valamint a Hudrada kreatív bizottság alapítója és résztvevője, több nemzetközi ösztöndíjjal és számos nemzetközi kiállítással dicsekedhet.
Végezetül íme a Kino együttes említett száma és a hozzá készült klip:
(Polski Fiat 126p – A kilencvenes évek emlékműve. Platán Galéria. Megtekinthető 2013. január 18-ig.)