Nézzük újra a legjobb kosztümös filmeket!

Az Egy veszedelmes viszony című dán kosztümös alkotás alkalmából felidéztünk néhány emlékezetes és sikeres történelmi filmet.

kgy
2012. 11. 24. 17:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Marie Antoinette

Sofia Coppola amilyen „szabálytalan” szépségnek tűnt a Keresztapa harmadik részében, annyira beskatulyázhatatlan filmrendező vált belőle. Ez is egyfajta megoldás lehet arra, hogy valaki kilépjen az apai árnyákból, és egyvalami biztos: a híres rendező lánya önmaga jogán lett autonóm alkotóegyéniség, aki ha filmjeivel nem is arat feltétlenül közönségsikert, de egy-egy alkotásának, különösen érvényes ez az Elveszett jelentésre. Ehhez a filmjéhez képest talán kevésbé közkedvelt a Marie Antoinette, és ezen valójában nem is lehet nagyon csodálkozni. A film XVI. Lajos közismert feleségére koncentrál, de ez esetben mindent kap a néző, csak színes történelmi tablót nem: Sofia Coppola nem korrajzot akar festeni, hanem a környezetével kiegyezni képtelen zabolátlan fiatal nő szenvedéstörténetére koncentrál. A hatás érdekében az elidegenítő effektekkel sem spórol: a Versailles-i palota ragyogó termeit rockzene hangja veri fel, és a bájosan cicomás hölgyek gond nélkül parádéznak edzőcipőben. Aki a klasszikus kosztümös filmek ismérveit kéri számon rajta, könnyen csalódhat a Marie Antoinette-ben, de a kísérletezőbb kedvű nézők számára akár csemegének is bizonyulhat.

Az ártatlanság kora

Nem olyan régen méltattuk Scorsese mester munkásságát, és ennek kapcsán megemlékeztünk a történelem iránti ügybuzgalmáról is. Az ártatlanság kora címével ellentétben a képmutatás koráról, a merev társadalmi konvenciók leplezte érzelmi játszmák világába visz. A helyszín persze most is New York, és a város filmes helytörténészének is tekinthető rendező előszeretettel mélyed el a Nagy Alma eredetmítoszában, ez esetben a helyi „arisztokrácia” tizenkilencedik századi miliőjében. Kevés akció, finom rezdülések, korhű hangulat: Scorsese ezúttal visszafogott, icipicit dagályosabb is annál, amit rajongói megszokhattak, ám ezzel együtt is filmélmény ez a javából. Newland Archer szerelmi kálváriája – a férfi beleszeret mennyasszonya kétes hírű rokonába, a korban meglepően függetlennek és merésznek számító Ellen Olesnkába – jó alkalmat kínál arra, hogy átadjuk magunkat egy letűnt világ kedélyesen lassú ritmusának, miközben az érzelmi küzdelmek drámáját is nyomon követhetjük.


Hosszú jegyesség

Audrey Tautou Jean-Pierre Jeunet filmjében: ehhez komoly alkotói bátorság kell. Szerencsére a Hosszú jegyesség nem lett Amelie 2., bár azt sem lehetne állítani, hogy a francia direktor azért nem idézte volna meg önmaga legjobb formáját, vagyis az emlegetett világsikerét biztosító trükkök némelyikét. De azért itt egy jóval komorabb történetről van szó, és ezen a derengős-borús világon ritkábban süt át az a groteszken bájos humor, amiért Jeunet munkásságát – joggal – szokás szeretni. Az első világháború poklában öt reményvesztett katona elhagyja őrhelyét a Somme-i lövészárokban, ezért büntetésből a biztos halálba, a két frontvonal közötti senkiföldjére küldik őket. Köztük van az ártatlan képű, búzavirágkék-szemű Manech, akit hiába vár otthon menyasszonya, a gyerekbénulás miatt sánta, ám rendkívül eltökélt Mathilde. A lány nem hagyja annyiban a dolgot, és bízva abban, hogy a szeretett fiú nem halhatott meg, hosszadalmas és fordulatos nyomozásba kezd. Ennek során számtalan képtelen helyezet és emlékezetes alak bukkan elő, és bár a film nem végződik kimondottan happy enddel, sajátos szépségével és hangulatával kellemes perceket szerez nézőjének.

 

Kedvenc filmtörténeti csokrainkért katt ide hamar!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.