Reality: a valóságban csak a bátorság menthet meg

Nando Paone, a Reality egyik főszereplője arról, miért zabálják az olaszok még mindig a Big Brothert?

kgy
2012. 11. 08. 7:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Hogyan viszonyul a valóságshow-khoz?
– Gyakorlatilag sehogy. Az igazság az, hogy a valóságshow-k az elmaradottabb vidékek és szegényebb fiatalok tömegei számára adnak reményt és esélyt, mert elhihetik, hogy számukra is elérhető a népszerűség és gazdagság. De ez a pillanatnyi hírnév kimerül a filmben is látható hedonista, szórakoztató szerepben, a Big Brother pedig múló illúzió. Az álom leomlását akarta ábrázolni a rendező, amikor a film megmutatta a valóságshow kamerákon túli világát, ami nem olyan, mint amit az emberek elképzelnek. Ehhez az élményhez kellett, hogy az eredeti Big Brother házban forgathassunk, de a kereskedelmi tévécsatorna is érezte, hogy ingoványos talajra tévedtünk, ezért a rendezővel aláírattak egy szerződést, hogy nem esik negatív kijelentés a show-ra nézve. Így a rendező, Matteo Garrone csupán kiindulási pontként, impulzusként tekintett a valóságshow-ra, ami egyébként a filmben valóban megváltoztatja egy család életét, csak éppen teljesen más módon, mint amire számítottak.


– Nálunk a Big Brother már rég túljutott a csúcsán. Olaszországban még mindig akkora hatással van a társadalom egészére, hogy most készült róla film?

– Igen, sajnos nálunk ez még mindig így van. Bár az elmúlt években csökkent a népszerűsége, továbbra is nagy dolog bekerülni és megnyerni.

– Azt mondta, hogy a Realityben a valóságshow megváltoztatja egy család életét, csak éppen teljesen más módon, mint amire számítottak. Nekem az volt az érzésem, hogy – miközben mindent elveszít – az élet valós értékeit kezdi el meglátni és megérteni a főhős.
– Bizonyos értelemben a show-műsor végzetszerű a család számára, hiszen a férfi minden értéküket elajándékozza, elvesztik szinte mindenüket. Kétségtelen tény ugyanakkor, hogy elkezdi felfedezni a materiális világon túli értékeket is, de számomra például az utolsó jelenet azt az üzenetet hordozza, hogy az álom folytatódik, nincs tehát valós szembesülés az illúzióval, s nem is számol le vele a főhős.

– A főszereplőt alakító Aniello Arena a valósban börtönbüntetését tölti. Milyen volt vele így együtt dolgozni?
– Aniello 18 éves kora óta börtönben van, bent Armando Punzo színházrendezővel dolgozott már együtt, akinek a keze alatt jó színésszé vált. Számomra is meglepő volt, hogy szinte első pillanattól kezdve tökéletes volt. Számomra mindig is színész volt és marad, nem pedig bűnöző. Pedig ez a tény minden pillanatban körülvett minket, hiszen Aniello minden forgatási nap végén visszament a börtönbe, s bent kellett aludnia, majd reggel újra visszatért a forgatási helyszínre. A rendező Matteo Garrone hitt Anielloban. Garrone édesapja színházi kritikus, ő hívta fel a figyelmet rá, akivel már az előző filmjében, a Gomorrában is szeretett volna együtt dolgozni, de azt a bíróság elutasította – feltehetőleg, mert bűnözőt alakított volna. A cannes-i világpremierre pedig így sem engedélyezték eltávozását. Aniello ezzel együtt reménykedik abban, hogy további filmekben is szerepelhet.

– A Realityben ön az egyetlen szereplő, aki szkeptikus a Big Brotherrel szemben ...
– Ha lehet ilyet mondani, én vagyok a jólélek a filmben, aki Istenben hisz, nem pedig a Big Brotherbe való bejutásban.

– Mintha valami új impulzus érné az olasz filmet, nagyobb szünet után, most egymást érik az itáliai sikerek. Berlinben a Taviani testvérek nyertek Arany Medvét, Cannes-ban Garronét, Moszkvában Ferzan Özpeteket díjazták.
– Valamilyen folyamat véleményem szerint is elkezdődött. Nagyszerű rendezőink vannak, de ez önmagában nem elég, szükség van azokra a producerekre, akik kellő bátorsággal nyúlnak az olasz társadalmat érintő, kényesebb témákhoz. Úgy vélem, csak a bátorság menthet meg minket, s emiatt érezhető egyfajta – lassú – változás. Mert azért az említett filmek és alkotók mellett továbbra is számos gyenge színvonalú mozi is készül Olaszországban a könnyed szórakoztatás jegyében.

 

Illúziók kora
Matteo Garrone A keresztapa és a Nagymenők óta a legjobb filmet készítette a szervezett bűnözésről 2008-ban: Gomorra című mozija méltán kapott Arany Glóbusz jelölést a külföldi filmek között, és a cannes-i zsűri nagydíját sem érdemtelenül nyerte el az olasz rendező. Ezek után figyelemreméltó, hogy Garrone most a valóságshow-k világáról húzza le a keresztvizet. A Reality főhőse egy átlagos család átlagos feje, akinek monoton hétköznapjait a Big Brotherben való szereplés váratlan lehetősége fordítja fel fenekestül. A férfi mind jobban elhiszi, hogy szerepelni fog a show-ban, s ezzel az álommal egyszeriben a gazdagság kerül elérhető közelségbe. A bűvös örömteli telefonhívás azonban egyre csak késik, főhősünk pedig egyre inkább egy alternatív valóságot kreál. Mindeközben még azt a keveset is elveszti, amit addig birtokolt, s rájön, hogy a család szeretete is kockán forog. A Reality a Gomorra után ismét egy fontos társadalmi jelenségre hívja fel a figyelmet. A párhuzam a két film között meglepően erőteljes: a valóságshow-k az alvilági életmódhoz hasonlóan elkeseredett tömegek számára jelentik a boldogulás lehetőségét, ráadásul – látszólag – sok minden mással szemben kézzelfoghatóbb alternatívát jelent nekik a múló népszerűség. Garronét azonban a csillogás mögötti realitás érdekli. Úgy képes társadalomkritikát megfogalmazni, hogy közben nyíltan nem pocskondiázza ezt az állatkerti bemutatóra emlékeztető tévés műfajt. A Reality végül – észrevétlenül ugyan, de – elveszi az ember kedvét nemcsak az ilyen típusú műsorokban való szerepléstől, de még a tévénézéstől is.
Garrone szereplőket is szerencsésen választott. Aniello Arena, az egyik „főhős” jelenleg köztörvényes bűnözőként tölti életfogytig tartó börtönbüntetését, és a szerencsének – no meg a rendező színházkritikus édesapja éleslátásának – köszönhetően került Garrone látóterébe, ő pedig jó érzékkel osztotta rá a főszerepet. Arena alakításában saját tragikuma mellett megjelenik egy álom (a szabadság) üldözése, és az átlagemberek a meggazdagodásról való hiábavaló ábrándozása. A Reality nem sok újat mond a valóságshow-k világáról, sőt tulajdonképpen nem is arról beszél. Mégis a számtalan tanulmány és tudományos előadás után most a szélesebb közönség számára is érthetővé-érthetőbbé válik az a hamis illúzió, amit a kereskedelmi tévék nézők millióinak torkán igyekeznek lenyomni.

(Reality, színes, feliratos, olasz film, 2012, 115 perc. Rendezte: Matteo Garrone. Forgalmazó: Szuez Film.)

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.