Velünk élő halottaink – terítéken a gyász kultúrája

A Kegyeleti Múzeum élővé teszi és közel hozza a gyász kellékeit. Kossuth és Ferenc József a végső úton, gyászhintóparádé és mexikói halottkultusz.

Szathmáry István Pál
2012. 11. 02. 7:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A temetők az élőkért vannak, ezt tudjuk, és a logikai sort folytatva a Kegyeleti Múzeum mi másra lenne jó, minthogy elmélyülést kínáljon a közös múlt iránti tiszteletadásra. A Nemzeti Sírkert létrejötte viszonylag új fejlemény, hiszen 1991 óta látogatható, és a Nemzeti Sírkert alapgondolata sem tekinthet vissza sokkal hosszabb múltra – 160 évről van szó. Mindenekelőtt Mária Terézia 1775-ös, a temetkezésekre vonatkozó rendelete tekinthető a kiindulópontnak, amely a hazai temetkezési viszonyokat kívánta rendezni. Később, ahogy oly sokszor a nemzetet érintő kérdésekben, úgy ez ügyben is hallatta hangját Széchenyi, aki szorgalmazta a nemzeti temető létrehozását. Érdekes adalék, hogy Nagy-Budapest 1950-es létrehozása során elfeledkeztek a temetőépítések kérdéséről, ezért a főváros a mai napig helyhiánnyal küzd ezen a téren.

Hogy egy-egy temetés mennyire emblematikus szerepet játszik a közösség életében, azt a Kegyeleti Múzeumban látható fényképfelvételek is mutatják. Dőreség lenne versenyeztetni egymással a nemzet nagyjainak gyászszertartásait, ám az mégiscsak egyértelműnek látszik, hogy Kossuth Lajos halála és végtisztessége az egész nemzetet át- és megmozgató szakrális esemény volt. Kossuth más szempontból is uralja a helyet: a Múzeumban kiállított régebbi vendégkönyvekben is rendre felbukkan a neve. „Hálás szívvel Kossuthnak” – írta például egy megilletődött látogató 1978-ban.


Látható tehát, hogy a Kegyeleti Múzeum – ahogy maga a neki helyet adó Nemzeti Sírkert – területén bőven elfér a pátosz, a megindultság pedig nem véletlenül talál helyet magának az elmúlás kellékei között. Persze ne gondoljunk arra, hogy a múzeum célja elsősorban az érzelmek vég nélküli korbácsolása lenne. A négy terembe rendezett tárlat alapvetően a Magyarországon elterjedt temetési, temetkezési szokásokat, valamint a gyász legfontosabb tárgyait és eszközeit mutatja be, történeti áttekintésben a néprajzi vonatkozásokkal együtt.

Az első terem a népi gyászruhák seregszemléjét kínálja és nem csak az szembetűnő, hogy milyen mértéktartó ízléssel készültek az utolsó viseletek, hanem az is, hogy korántsem a fekete szín uralja a szobát. Sőt érdekes tapasztalat látni, hogy a fekete összeállításnál sokkal félelmetesebb, földöntúlibb hatást keltenek a teljesen fehér gyászviseletek.


A második terem a gyászszertartások közismert tartozékaiból, valamint a magyar történelem jelentős gyászszertartásainak fényképfelvételiből és dokumentációjából válogat Gömbös temetési menetétől kezdve a hazatért háborús áldozatok ravatalán át Ferenc József végső útjáig. Az említett közismert tartozékok közé tartoznak többek között a gyászhintók: láthatunk gazdagabban díszítettet éppúgy, mint szerényebb faalkalmatosságot. A vitrinekben további kiegészítők láthatók, mint amilyenek a lovak fejdísze vagy a világítóeszközök.

A harmadik teremben egy teljes ravatal fogadja a látogatót, a falon gyászmise-ruhák, a vitrinekben régi bibliák, gyászkoszorú. Érdekes adalékként híres magyarok halotti maszkjait is megtekinthetjük: Somlay Artúr például kissé huncut félmosollyal néz vissza a másvilágból, míg Blaha Lujza arcán egészen komoly elragadtatás látható. A kiállítás egészére nem jellemző a túlzásba vitt ötlethajszolás – ez talán nem is szükséges –, de mindenképp látványos megoldásnak mondható az, hogy az alsó emelet felett egy leeresztésre váró koporsó lebeg: hiszen ez a terem is jórészt a koporsókra koncentrál. Itt viszont némi bizonytalanság fogadja az érdeklődőt: egyrészt ez esetben valóban hiányzik a más kiállításokon túlzásba vitt szövegmagyarázat – melyik koporsó mikori és honnan származik –, másfelől nehéz magyarázatot találni arra, hogy mit keresnek a terem végében a mexikói halottkultusz kellékei.


Ezzel együtt a Kegyeleti Múzeum teljesíti feladatát, ha ez alatt a nemzeti gyász fontosságának és magának az utolsó út széles körben ismert kísérőelemeinek bemutatását értjük, viszont kevésbé teljesít jól, ha a halál és a gyász témakörét nagyobb történeti áttekintésben szeretnénk áttekinteni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.