Bukta Imre és a mutáns kukoricacsövek támadása

Térfigyelő néni, nosztalgiázó böllérkés és levágott disznófej a kocsmaasztalon: Bukta Imre Másik Magyarországa köztünk él, úgy hívják: magyar falu.

Szathmáry István Pál
2013. 01. 09. 19:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kezdhetnénk egy látszólag együgyű kérdéssel: Bukta Imre festményeinek többsége vajon tájkép-e vagy életkép? Ez azonban nem jó kérdés: Bukta képeinek egyik csodája éppen az, hogy nála igazából nincs külön táj és ember. A boltba baktató, „dizájncenteres” prosztósággal öltözött falusi, a kocsmapultot támasztó helyiek, de még a plázamakettel pózoló vidéki polgármester is szerves és elválaszthatatlan része annak a tájnak, amit az egyszerűség kedvéért hívjunk magyar vidéknek vagy magyar falunak. Bár hívhatnánk akár az örök perifériának vagy leszakadó régiónak is, ha felbuzogna szociológus vagy társadalompolitikus énünk.

Szemmel tartva

Fotó: Tóth Tibor

 

De akár Mezőszemerének is nevezhetnénk, ami már csak azért is egyszerűsítené a helyzetet, mert a dolog úgy áll: ez a település a modellje és múzsája az egyik legérdekesebb magyar kortárs képzőművésznek, akinek hosszú évtizedeket kellett várnia, amíg Budapesten végre méltó kiállítása lehetett.

Bukta az önképzéstől jutott a Műcsarnokig

Főváros és periféria: az előbb említett tény is jelzésértékű. Ugyanakkor szerencsére Bukta a főváros nélkül is remekül elboldogult és megmutatta: a tehetséges és nyughatatlan alkotó az ország egyik pici szegletéből is képes annyit lecsípni, hogy komoly életmű és egy izgalmas magánmitológia jöjjön létre. Bukta autodidaktaként indult, és az ő esetében tényleg nagyon tudatos önképzésről van szó. Elkerülve szülőfalujából szoros kapcsolatot ápolt többek között a legendás Vajda Lajos Stúdió művészeivel. Később diplomázott Pécsett, majd habilitált a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen. Jelenleg az egri Eszterházy Károly Főiskolán tanít a Vizuális Művészeti Tanszéken, és alapítója a Mezőszemerei Civil Egyesületnek.

A Műcsarnokban látható, Gulyás Gábor kurátori közreműködésével létrejött tárlat új installációkat és táblaképeket vonultat fel, ugyanakkor ezek szervesen kötődnek az életmű korábbi, meghatározó darabjaihoz. Bukta fő témái ezúttal is a vidéki lét sajátos tapasztalatait és problémagócait mutatják fel: a hagyomány és hagyományvesztés kérdését, az egyre idegenebbé váló természeti, és az egyre természetesebbé, ugyanakkor elhasználtabbá váló épített környezet viszonyát, és persze a periférián létező (tengődő) egzisztenciák egyszerre ironikus és tragikus küzdelmeit.

Agrárkultusz

Fotó: Tóth Tibor

 

Hogy mi a hétköznapi és mi a különös, az Bukta táblaképein gyakran kerül ironikus viszonyba, valamint ellentétbe egymással. A falusi életképek közhelyes látványát szelíden, mégis kíméletlenül töri darabokra képzőművészeti utalásokkal, absztrakt mintázatokkal, miközben ugyanilyen könnyedséggel avat különlegessé – mondhatni, szakralizál – olyan végtelenül közhelyes és látszólag semmitmondó tereket, mint amilyen egy bevásárlóközpont (lásd a Tescóban című képet). Bukta faluja sokszor csak díszlet, ami ugyanazt a fogyasztói világot keretezi, ami a városi lét megszokott velejárója – a léptékből fakadó különbségek és a tájidegenség persze nagyon is fontos szerepet kap, például a falu főterét elárasztó cipősdobozok látványában.

Másik Magyarország – mindenütt

Mint arra már utaltam, Bukta emberalakjai nem szakadnak ki ebből a tájból, állandó díszletelemek maguk is. Életük szakadatlan rítusok sorozata, mindenféle emelkedettség nélkül – boltba járás, kocsmapulttámasztás, tengés-lengés. Ezért sem lehet csodálkozni, hogy a kocsma mint helyszín többször is előkerül – a hely, ahol minden megtörténhet, ahol a falusi legendárium leginkább sűrűsödik, ezért sem lehet beteges túlzásnak tekinteni Bukta Kocsmai zsánerkép című művét, ahol az iddogáló helyiek mellett békésen pihen egy levágott disznó véres feje a műanyagasztalon. Meg persze a televízió, ami installáció formájában is kiemelt szerepet kap, például a Bukta egyik idős hölgyrokonának emléket állító videofilmek magyarázataként.

A kiállítás első termébe lépve egy falusi ház méretes makettje fogadja a látogatót, amelynek ablakain a függönyök egyszerre rejtik el a gyanakvó helybelieket a nem kívánt tekintetek elől, és szolgálnak fedezékként a térfigyeléshez, a közterület kíváncsi pásztázásához.

Az élettelen és az élő sajátos viszonya ugyancsak motívumként van jelen a kiállításon. A természeti táj nem idilli ellenpont Buktánál, sokkal inkább a hiány és a mesterséges környezet által leigázott adottság. Az egyik teremben kivágott fák rönkjein vetített képek pulzálnak szinte segélykérően. A természet már rég nem kifogyhatatlan erőforrás, mutatóba maradt csak belőle valami. Ezt a hiányviszonyt, a birtokba vehető természeti jelenségek csökött voltát jelzi például az a gépezet, amely az őszi avart fújja folyamatosan egy műanyagkalickában.

Mégis megjelenik valamiféle sajátos természetvallás illúziója is a tárlaton, például azon a hatalmas falon, amire Bukta kukoricafigurákat helyezett, „nyakukban” kicsi zacskókkal, benne a terményekkel.

Hosszasan lehetne még sorolni a hatalmas méretű és mélységű kiállításon helyet kapott műveket, amire viszont mindenképpen érdemes felhívni a figyelmet, az a számtalan regiszterben megszólaló – a finomtól a nevettető abszurdig terjedő – irónia. A „génmanipulált” óriás kukoricák, a disznóvágás után nosztalgiázó böllérkés és még számtalan más geg színesíti a kiállítási anyagot – még egy álbulvár-újságot is magával vihet a látogató. Bukta Másik Magyarországa mindenütt ott van.

(Bukta Imre Másik Magyarország című kiállítása a Műcsarnokban megtekinthető február 10-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.