Kezdhetnénk egy látszólag együgyű kérdéssel: Bukta Imre festményeinek többsége vajon tájkép-e vagy életkép? Ez azonban nem jó kérdés: Bukta képeinek egyik csodája éppen az, hogy nála igazából nincs külön táj és ember. A boltba baktató, „dizájncenteres” prosztósággal öltözött falusi, a kocsmapultot támasztó helyiek, de még a plázamakettel pózoló vidéki polgármester is szerves és elválaszthatatlan része annak a tájnak, amit az egyszerűség kedvéért hívjunk magyar vidéknek vagy magyar falunak. Bár hívhatnánk akár az örök perifériának vagy leszakadó régiónak is, ha felbuzogna szociológus vagy társadalompolitikus énünk.
Szemmel tartva
Fotó: Tóth Tibor
De akár Mezőszemerének is nevezhetnénk, ami már csak azért is egyszerűsítené a helyzetet, mert a dolog úgy áll: ez a település a modellje és múzsája az egyik legérdekesebb magyar kortárs képzőművésznek, akinek hosszú évtizedeket kellett várnia, amíg Budapesten végre méltó kiállítása lehetett.
Bukta az önképzéstől jutott a Műcsarnokig
Főváros és periféria: az előbb említett tény is jelzésértékű. Ugyanakkor szerencsére Bukta a főváros nélkül is remekül elboldogult és megmutatta: a tehetséges és nyughatatlan alkotó az ország egyik pici szegletéből is képes annyit lecsípni, hogy komoly életmű és egy izgalmas magánmitológia jöjjön létre. Bukta autodidaktaként indult, és az ő esetében tényleg nagyon tudatos önképzésről van szó. Elkerülve szülőfalujából szoros kapcsolatot ápolt többek között a legendás Vajda Lajos Stúdió művészeivel. Később diplomázott Pécsett, majd habilitált a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen. Jelenleg az egri Eszterházy Károly Főiskolán tanít a Vizuális Művészeti Tanszéken, és alapítója a Mezőszemerei Civil Egyesületnek.
A Műcsarnokban látható, Gulyás Gábor kurátori közreműködésével létrejött tárlat új installációkat és táblaképeket vonultat fel, ugyanakkor ezek szervesen kötődnek az életmű korábbi, meghatározó darabjaihoz. Bukta fő témái ezúttal is a vidéki lét sajátos tapasztalatait és problémagócait mutatják fel: a hagyomány és hagyományvesztés kérdését, az egyre idegenebbé váló természeti, és az egyre természetesebbé, ugyanakkor elhasználtabbá váló épített környezet viszonyát, és persze a periférián létező (tengődő) egzisztenciák egyszerre ironikus és tragikus küzdelmeit.