Slam poetry: a közönségbarát költészet

Városi népművészet és demokratikus vitafórum, dilettánsok magánügye vagy a költészet jövője? A slam poetry divat, és vitákat szült. Helyszíni slamle.

thy
2013. 01. 25. 6:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sokan a dilettantizmus előtörését, múló divatjelenséget látnak az egyre többet emlegetett slam poetry magyarországi térnyerésében. Ez mindenkinek szíve joga, ám ahhoz is adott a lehetőség, hogy a műfaj ellendrukkerei elmenjenek az egyre szaporodó slam-estek valamelyikére, hogy ott dobogással, hangos nemtetszés-nyilvánítással adjanak hangot ellenérzéseiknek. Lehet fanyalogni, a magas művészet állagát óvni, de a slam poetry egyre bővülő közössége látszólag nem akar többet, mint hogy létezzen és működjön az a szabályaival együtt is kötetlen fórum, ahol a szó súlyát közvetlenül mérheti meg bárki, aki hallgatóságnak szegődik, és ahol a kánongyárak csendesen szöszölő elmés munkásai helyett maga a közönség dönthet: kedvére van-e a hallott szöveg vagy sem.

És tényleg úgy tűnik: a slam egy nagyon demokratikus, mégis szabályok közé terelt módja annak, hogy bárki, ha van mersze színpadra állni, szavakba és rímekbe, vagy csak mondatokba foglalja a közérzetét, lelki háztartása vagy hazája ügyes-bajos dolgait, és adjon mindehhez ízlés szerint gesztust, hangszínt és mimikát. Vagyis csinálhat bármit, egy a lényeg: hasson a közönségre, kommunikáljon vele. A közönségnek pedig demokratikus joga, mi több, kötelessége, hogy kedvét szegje a dilettánsnak, belé fojtsa a szót a szalonképtelenekbe, fanyalgásával büntesse azt, aki azt hiszi, ő lesz az új Geszti, aki a rímeket ritmikus gimnasztikára kényszerítve haknizza be magát a nézők szívébe.

Vissza a költészet jövőjébe

Mindenesetre már az irodalmár körökben sem zsenánt, ha valaki komolyabb figyelmet szentel a témának. Ezt támasztotta alá a Szépirodalmi Figyelő (SZIF) által szervezett szerda esti beszélgetés is, amelyen Vass Norbert moderált, míg résztvevői Simon Márton, Závada Péter, Pion István és Szkárosi Endre voltak. A beszélgetés apropóját a SZIF nemrég megjelent tematikus száma adta, amelyben a műfaj nemzetközi történetét és a hazai fejleményeket áttekintő alapos és hasznos tanulmány mellett a magyar szcéna meghatározó szereplői is szóhoz jutottak. Az ő reflexióikból pedig igencsak sokszínű kép rajzolódik ki.

A beszélgetés elején, a személyes visszaemlékezések után – ki hogyan csöppent bele a slamközösségbe – Szkárosi a maga részéről a költészet egyfajta továbbélési lehetőségeként határozta meg a slam jelenségét, ami visszahelyezi eredeti, hangzó közegébe a szövegek előadását és befogadását, hiszen a dalok is évszázadokon keresztül ilyen közösségi eseményeken találkoztak közönségükkel. Mivel a beszélgetés résztvevői a költészet hagyományos – vagyis folyóiratbeli publikációk és verseskötetek útján terjedő – formáját is művelik, a moderátor nem véletlenül kérdezett rá arra, mennyire más alkotói hozzáállást igényel, ha az ember „hagyományos” verset ír vagy a később előadandó slam szövegét fogalmazza.

Simon Márton, Závada Péter, Pion István, Szkárosi Endre, Vass Norbert

Fotó: Béres Attila


E tekintetben megoszlottak a vélemények. Simon Márton hangsúlyozta, hogy a slam esetében sokkal erősebben érvényesül a kommunikatív jelleg, vagyis az alkotó számot kell, hogy vessen azzal: közvetlenül fogja megszólítani a közönségét. Závada Péter szerint ennek a műfajnak cselekvésszaga van, vagyis a cél az, hogy a hallgatóság emlékezzen a hallott sorokra, az előadás beindítson valamiféle gondolkodási folyamatot. Szkárosi ehhez hozzátette: a slamverseknek azonnal felfoghatónak kell lenniük. Pion István („civilben” lapunk munkatársa) nem különbözteti meg a két alkotófolyamatot. Azt szeretné elérni, hogy a két megnyilvánulási forma egymásra hasson, tegye lazábbá vagy éppen komolyabbá az egyik a másikat.

Az este folyamán szóba került még, hogy idegen nyelvi közegben hathat-e a magyar slam. Az eltérő tapasztalatok ellenére abban megegyeztek a résztvevők: az adott közönség érettsége e téren is nagyon sokat számít. Arra, hogy a nyelvi korlátokat félrelökve is hathat a mondanivaló, már van meggyőző bizonyíték: Süveg Márk (Saiid) a tavalyi antwerpeni Slam EB-n az 5. helyen végtett.

Mindenki figyeli, hogy mit mond a másik

A közönséget nevelni kell – jutottak egyezségre a résztvevők, és az este ebből a szempontból is tanulságos volt: a komoly beszélgetést fegyelmezetten végigülő publikum láthatóan jól nevelt már, ezért aztán később hangos tetszésnyilvánítással fogadta az est második felében fellépő slammereket, akik meggyőzően demonstrálták, hogy a magánvalóságtól a politikai indulatok szavakká szelídítéséig mindent elbír a színpad.

Igazi „slamsvédasztalt” kaphatott a közönség: a legkülönfélébb fellépői attitűdök, különféle hangulatok, mondanivalók jattoltak egymással a fellépések során. Volt kedvesen ön- és közironikus vers a felnőtté válásról (Kemény Zsófi) és a világvége utáni teendőket listázó, egy huszonéves lánytól elvárt ötleteket, és ezeket az ötleteket egyúttal szellemesen karikírozó és megcsavaró előadás (Kupa Julcsi). Volt korrajzot kínáló odamondogatás arról, hogy mi lesz, ha a fellépő gazdag lesz (Bock Balázs), és akadt, aki rendkívül frappáns összefoglalót kínált az álmáról, amiben minden normális, és a dolgok – kezdve a szürke ötven árnyalatától a nagypolitikáig – a helyükre kerültek (Basch Péter).

Közönségkapcsolat

Fotó: Béres Attila


A szólás szabadsága, a politika és annak kritikája is erősen jellemezte az estet. Kiemelkedően jó előadás volt Csider István Zoltáné, aki a Beatrice 8 óra munka című örökbecsűjének sorait és egy Füst Milán-levél részleteit felhasználva, ezeket egybemixelve szembesítette a közönséget a mindannyiunkat kísértő álszentséggel és szociális közönnyel.

Pion István már-már slágerré izmosodott művét, az Atlasz bírja című slamet adta elő, amit egyelőre még nem kérnek ballagáson és aranylakodalmakon, de ebben a körben a közismertsége már vitathatatlan. Szót kell még ejteni Simon Márton teljesítményéről, aki a közönséget szellemi sprintre invitálta. Nagyon megérte figyelemmel követni a gyorsan pattogó gondolatokat: a magyar költői lét felett halálos komolysággal ironizáló, papír nélkül előadott szöveg egyszerre volt mély és szórakoztató. Amilyen a jó slam kell, hogy legyen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.