Sokan gondolják úgy, hogy a posztmodern jelenségét számító elméletügynökök találták ki egy félhomályos pincében valahol Amerikában, hogy aztán gombamód szaporodjanak el világszerte az elméletgyárak, melyek a széles közönség számára érthetetlen és haszontalan gondolatfelhőket eregetnek, azóta is megélhetést biztosítva számos filosznak. Még ha így is történt a dolog, egyvalamire nem számított senki: Quentin Tarantinóra. Mert ha van létjogosultsága a posztmodern jelzőnek, akkor leginkább miatta van. Már ha a posztmodern alatt többek között a műfajok, stílusok és regiszterek gátlástalan keverését, a komoly és a komolytalan, a szemét és a magaskultúra közötti határok kreatív módon történő elmosását és mindenekelőtt az idézetek és utalások végeérhetetlen játékát értjük.
A videotékásból lett filmpróféta ráadásul képes arra, amire csak a legnagyobbak: filmjeinek többsége olyan elemekből van egybehegesztve, amik önmagukban nevetségesek, értéktelenek, netán cikik, de a végeredmény, vagyis maga a film mégis piszkosul működik. Itt van például az új Tarantino-mozi, a Django elszabadul, ami szintén több sebből vérzik, kezdve attól, hogy lényegében két, szinte különálló, egyenként soványka történetekre épülő filmkezdemény lett összekalapálva, lazán és nem éppen hézagmentesen, ráadásul a végeredmény hosszabb is a kelleténél. Mégse panaszkodhatunk.
Az első filmcsíra egyfajta vérhabos fejlődésregény, ami végigköveti, hogyan lesz Djangóból, a leláncolt rabszolgából (Jamie Foxx) képzett fejvadász egy meglehetősen fura német úriember mellett, míg a másik filmszerűség a filmben a Tarantinónak oly kedves, pszichológiai feszültségben, kegyetlenkedésben és véráradatban bővelkedő bosszúmozi. Az említett német úriembert, dr. King Schultzot, aki utazó fogorvosként járja a vadnyugatot, ám valójában szökött bűnözőkre vadászik a vérdíj reményében, Christoph Waltz játssza. Őt a mester rajongói a Becstelen Brigantyk finoman szólva is különös náci tisztjeként ismerhették meg, és most is valami hasonló próbálkozást láthatunk tőle: egy kedves pszichopatát alakít, aki hidegvérrel és széles mosollyal gyilkol, ugyanakkor – talán mert egy nagy kultúrnemzet sarja – nem szívleli a rabszolgaság intézményét.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!