Létminimum Szinten Sztrájkban Élők nem-művészet-művészetének pszichomutáció-eposzát írja St. Auby saját bevallása szerint. Az Anatómiai Halhatatlanság-kutatás kiterjesztésére kerül sor, a Katabázisz Szoteriologiké-műveletben. Egész életműve ilyen, és ehhez hasonló „események” füzére. St. Auby tehát – ha úgy vesszük – maga az „Intermédia” aki annyira posztmodern, hogy saját magát „mediatizálja”. Szentjóbi Tamás már végleg felolvadt St. Auby-ban, a konceptuális művészben.
Rossz kritikát írni rossz dolog akkor is, ha sokan hiszik azt, hogy ezekben az esetekben a kritikus holmi perverz vágyakat elégít ki, hogy szorgosan dolgozó művészek fáradtságos munkájába belerúgva, azon élcelődve élje ki saját frusztrációit. Ha konceptuális művel kerül szembe, rögvest le lehet söpörni fanyalgását azzal, hogy „biztos nem érti” az egészet, azért kritizál. A kortárs művészek az „én is tudok ilyent” demagógiájához régen hozzá vannak szokva. Ha amiatt panaszkodnánk, mert St.Auby gyakorlatilag üresen hagyott egy emeletet a Ludwig Múzeumban, és kikiáltotta „létminimum projektnek” akkor egyértelmű, hogy nem értjük, mennyire „minimális” eszközökkel dolgozott a művész.
A művek hiánya épp úgy az „antiművészet” St.Aubyra jellemző gesztusaként értelmezendő, mint a lefestetlen, nyers gipszkarton, az összepiszkolt fehér falak, a random elhelyezett karcok, falfirkák. Talán csupán egy furcsa fotelplasztika, amit egy firka – mint terv – alapján kiviteleztek, nevezhető klasszikus „műtárgynak” a többi elem mind kiforgatása, tagadása már eleve a „műtárgy” fogalmának. Az apró kivetítők a Létminimum Projekt hetvenes és nyolcvanas évekbeli performanszainak felvételeivel ellen-interakciót sugallnak, s beavató helyett elidegenítő hatásúak. Az egész kiállítás összességében tehát „antitárlatnak” nevezhető. Mint ilyen hatását is eléri, hisz kifejezetten dühösen, csalódottan, pufogva hagyjuk el a helyiséget, azon morfondírozva „Mi a fene volt ez?”
A helyzet tehát úgy áll, hogy ha NEM tetszik ez a projekt, akkor igazából tetszik. Hisz a cél nem a katarzis, a megtisztulás, az elgondolkozás, mint a művészeti kiállítások esetében, hanem mivel antiművészetet látunk, a megbotránkozás és elutasítás, a zavarkeltés, a „Sztrájkhangulat” maga a cél, az Üzenet, ha úgy tetszik. Fölösleges koherenciát, ívet keresni benne, panaszkodni szemmel látható hanyag összecsapottságára, lepukkantságára, hisz minden ilyen elem „eleve cél”, „szándékos gesztus”. Értjük tehát a viccet, csak épp nem tetszik. Pontosabban: ezen a lemez lejárt.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!