Nemcsak a békéscsabai drámaíróverseny szerzői kaptak nagy leckét azzal, hogy egy éjszaka alatt kellett egyfelvonásost írniuk adott témára, Hegyi Zoltán jegyzetére, amely a szombati Magyar Nemzetben jelent meg: a rendezők és a szereplők „normál üzemmódban” két-három hónapot is szánnának egy-egy darab színrevitelére. A próbák jelenleg is folynak és biztosan az éjszakába nyúlnak: van olyan csapat, amely este tízkor kezdett videoklipet forgatni.
Podmaniczky Szilárd karikaturisztikus művének, a Döglött sapkáknak központi figurája egy szélhámos producer − a rendező, Pesty-Nagy Kati megfogalmazásában egy gátlás nélküli, érdekvezérelt tapló, aki mindenfajta tudás nélkül, erőszakossággal érvényesül az életben. Koleszár Bazil Péter lubickol a szerepben: a rendezői utasítás szerint a „nyitott ember” jelmezébe bújva alázza a hang- és videostúdióban dolgozó, Zeneakadémiát végzett muzsikusokat. A rendező fineszességét már a zenekari összeállítás is jelzi: a „rockbandában” egy harsonás és egy csellista is helyet kapott.
Háy János színművét, az Ázsiavíziós dalfesztivál 2013-at Dávid Zsuzsa szinte centiméter pontosan állítja színre, a nyilvános próbát „beavató színházként” és a finom, angolos humor keverékeként is értelmezni lehetett: a rendező rendkívül szellemes megjegyzésekkel értelmezett e közönségnek néhány színházi fogást. A darab egyik főhősét, az ötvenéves, rendkívül exhibicionista vidéki vállalkozót alakító R. Kárpáti Péternek a saját színpadi megjelenése az instruálás alapján ekként lett „apollói vajúdás”, míg a családi konfliktust bemutató nyitószínt ekként rendezte: „Ti itt középen éppen teszitek tönkre a házasságotokat, mikor megjön az infantilis lányotok.” Ebből már mindenki tudta, mi a dolga. Az előadásba a zenét Presits Tamás hozza, míg a televízió nemcsak díszletelem. „Aki nézi a tévét, személytelenné válik, mert a képernyő lesz eleven” – az instrukciónak mélyebb értelme is van. De hogy ki lesz „Keresztes Ildikó” a darabban, még nem árulhatjuk el.
Kiss Judit Ágnes zenés vérdrámájában − Donorszívek, avagy ilyen ez a popszakma – a rendező, Bozsik Yvette egyik feladata egy szerelmi négyszög bemutatása. A kocsmát, kórházat és koncerttermet is idéző próbaszínpadon a tévét nemcsak Ágnes, a pultoslány (Földes Eszter) bámulja időnként megbűvölten, hanem a békéscsabai Jókai Színház öt táncosa is, akiket a rendező helyezett a darabba. Kiss Judit Ágnes egyik verse a Eurythmics híres slágerére, a Sweet Dreams rockverziójára szólalt meg, miközben Kolakovszki Miklós rendőr hadnagy (Tege Antal) tányérsapkája alatt vérzik az érző szív. E darabban a Republic együttes elhunyt énekese, Cipő emléke több idézetben is felsejlik − Hegyi Zoltán jegyzete ugyanis Cipő előtt is tiszteleg.