A tévék is megkapják a magukét a drámaíróversenyen

Jelenleg is folynak a drámaíróverseny darabjainak próbái Békéscsabán. Két színpadon a tévé mint varázsdoboz áll, a harmadik színpadot hang- és videostúdióként kell elképzelni: a drámaíróversenyen született művek beszólnak a tévéknek is.

Tölgyesi Gábor
2013. 03. 23. 22:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemcsak a békéscsabai drámaíróverseny szerzői kaptak nagy leckét azzal, hogy egy éjszaka alatt kellett egyfelvonásost írniuk adott témára, Hegyi Zoltán jegyzetére, amely a szombati Magyar Nemzetben jelent meg: a rendezők és a szereplők „normál üzemmódban” két-három hónapot is szánnának egy-egy darab színrevitelére. A próbák jelenleg is folynak és biztosan az éjszakába nyúlnak: van olyan csapat, amely este tízkor kezdett videoklipet forgatni.

Podmaniczky Szilárd karikaturisztikus művének, a Döglött sapkáknak központi figurája egy szélhámos producer − a rendező, Pesty-Nagy Kati megfogalmazásában egy gátlás nélküli, érdekvezérelt  tapló, aki mindenfajta tudás nélkül, erőszakossággal érvényesül az életben. Koleszár Bazil Péter lubickol a szerepben: a rendezői utasítás szerint a „nyitott ember” jelmezébe bújva alázza a hang- és videostúdióban dolgozó, Zeneakadémiát végzett muzsikusokat. A rendező fineszességét már a zenekari összeállítás is jelzi: a „rockbandában” egy harsonás és egy csellista is helyet kapott.

Háy János színművét, az Ázsiavíziós dalfesztivál 2013-at Dávid Zsuzsa szinte centiméter pontosan állítja színre, a nyilvános próbát „beavató színházként” és a finom, angolos humor keverékeként is értelmezni lehetett: a rendező rendkívül szellemes megjegyzésekkel értelmezett e közönségnek néhány színházi fogást. A darab egyik főhősét, az ötvenéves, rendkívül exhibicionista vidéki vállalkozót alakító R. Kárpáti Péternek a saját színpadi megjelenése az instruálás alapján ekként lett „apollói vajúdás”, míg a családi konfliktust bemutató nyitószínt ekként rendezte: „Ti itt középen éppen teszitek tönkre a házasságotokat, mikor megjön az infantilis lányotok.” Ebből már mindenki tudta, mi a dolga. Az előadásba a zenét Presits Tamás hozza, míg a televízió nemcsak díszletelem. „Aki nézi a tévét, személytelenné válik, mert a képernyő lesz eleven” – az instrukciónak mélyebb értelme is van. De hogy ki lesz „Keresztes Ildikó” a darabban, még nem árulhatjuk el.

Kiss Judit Ágnes zenés vérdrámájában − Donorszívek, avagy ilyen ez a popszakma – a rendező, Bozsik Yvette egyik feladata egy szerelmi négyszög bemutatása. A kocsmát, kórházat és koncerttermet is idéző próbaszínpadon a tévét nemcsak Ágnes, a pultoslány (Földes Eszter) bámulja időnként megbűvölten, hanem a békéscsabai Jókai Színház öt táncosa is, akiket a rendező helyezett a darabba. Kiss Judit Ágnes egyik verse a Eurythmics híres slágerére, a Sweet Dreams rockverziójára szólalt meg, miközben Kolakovszki Miklós rendőr hadnagy (Tege Antal) tányérsapkája alatt vérzik az érző szív. E darabban a Republic együttes elhunyt énekese, Cipő emléke több idézetben is felsejlik − Hegyi Zoltán jegyzete ugyanis Cipő előtt is tiszteleg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.