Élesdi Művésztelep: tervek egy új Paradicsomhoz

Valahol Biharország közepén fekszik Élesd, tíz-egynéhány fiatal alkotó itt hozott létre művésztelepet, amelynek elmúlt öt évét most a MODEM mutatja be.

P. Szabó Ernő
2013. 03. 22. 18:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az életkoron túl részben az a közös a művészekben, hogy kötődnek a tájhoz, a tágabb értelemben vett Erdélyhez, részben az, hogy egyszerre törekednek a tradíciók megújítására és a hely szellemének megismerésére, megismertetésére. Öten közülük a Marosvásárhelyi Művészeti Líceum hallgatói voltak korábban, majd Budapesten végezték a Képzőművészeti Egyetem festő szakát az ezredforduló körül. Hogy miért éppen Élesdet választották? Vélhetően azért, mert egyikük szülei éppen itt éltek, s ez megkönnyítette, hogy néhány nyári hétre tetőt kapjanak a fejük fölé, munkájukhoz pedig némi támogatást.


A kilencvenes évek közepe óta dolgoznak együtt, a művésztelep története, ahogyan a közös kiállítások mutatják, igazi sikersztori, a tagok egyéni bemutatói szerint a résztvevők a kortárs magyar művészeti élet egyre rangosabb képviselőinek számítanak. Nem véletlen, hogy a művésztelep legutóbbi öt évét összefoglaló nagyszabású tárlatnak olyan rangos kiállítóhely ad otthont, mint a debreceni MODEM. Igaz, ma már az is rangot jelent, ha a csoport elfogad egy-egy kiállítási meghívást. Jókor, jó helyen rendezik a mostani bemutatót, annál is inkább, mivel a mostani tárlat szorosan kapcsolódik a MODEM legutóbbi nagy bemutatójához, amelyet Alkony címmel rendeztek a legutóbbi évek figurális festészetének nemzetközi és magyar anyagából. Ahogyan az előbbin, a mostani kiállításon is egyetlen hívószó köré csoportosulnak az alkotások, s ha a korábbi azt kísérelte meg, hogy az Alkony fogalomkörét körüljárja napjaink egyetemes problémáira keressen választ, a mostani az Élesden az utóbbi öt évben született munkákon keresztül mintha csak kifejezetten annak a régiónak az ellentmondásos állapotait kívánná felmutatni, amelyben élünk, a posztszocialista társadalmak máig be nem gyógyult sebeit, a táj, a város, a benne élő közösségek, az ezeket alkotó emberek máig élő sérelmeit orvosolandó. Hogy milyen traumát okozott az emberekben, hogy milyen rombolást végzett a környezetben diktatúra negyven éve, azt mi sem mutatja jobban, mint az, hogy miközben immár látszólag minden a maga rendes kerékvágásában halad, az a világ, amelynek látszólag már nyoma sincs, máig a művek legfontosabb ihletője maradt. Az egykori Zóna nyomai mindenütt fellelhetőek a tájban, az épített környezetben, ahogyan azt Szász Sándor, Szabó Attila, Bodonyi Zsolt vagy Herman Levente, Kovács Lehel kompozíciói mutatják, de, Csurka Eszter, Incze Mózes műveinek tanúsága szerint meghatározzák az emberi viszonyokat, a lelkeket, az ember gondolkodását, a hétköznapokat, de a világ nagy kérdéseiről való elképzeléseket is.


Mintha csak azokat a kérdéseket boncolgatnák tovább a művek, amelyeket a kortárs magyar irodalom egyik legjelentősebb alkotása, Bodor Ádám Sinistra körzete is, a kiállítás kurátora, Hornyik Sándor azonban egy másik, távolabbi párhuzamot is említ, mégpedig Arkagyij és Borisz Sztrugackij Piknik az árokparton című kisregényét a hetvenes évek elejéről, azt a sci-fit, amelyből később Andrej Tarkovszkij a hetvenes évek végén a Sztalker című filmet leforgatta. A modern, hitehagyott ember és környezete, az abban megjelenő tárgyak viszonya, a pusztulás és a túlélés kapcsolata – a kiállított alkotások egy része (mert természetesen sok minden másról is szólnak az utóbbi öt évben Élesden készült művek, a kiállításon összesen tizenhat művész munkái szerepelnek) ezzel az irodalmi háttérrel jelenik meg, s egymással való párbeszédben mondja el mindazt, amit a láthatatlan és mégis (még mindig, mindenütt) jelen lévő Zónáról tudni, vagy legalább sejteni lehet.


Sztrugackijék Zónája vélhetően úgy keletkezett, hogy földön kívüli civilizáció tagjai látogattak a földre, s hirtelen távozásukkor olyan tárgyakat hagytak a Földön, amelyek különleges tulajdonságaikkal erősen hatnak az emberek életére. E történetre utalva mutatnak be a művészek saját alkotásaik mellett egy-egy olyan tárgyat is, amely különlegesen fontos a számukra, s hogy miért az, azt néhány soros szövegben mondják el. Került így a képek, szobrok mellé festőruha és fújt üvegpalack, aranyos csillogású kő a Hárompataka pisztrángos vizéből és vákuumterelő szerkezet és sok minden más. Az egyik művész egy lezárt befőttesüveget állított ki, amelyet születésnapjára kapott a többiektől. Nem más a tartalma az üvegnek, mint az ajándékozók közös lehelete. A legkevesebb, semminek látszó valami. A legtöbb, ami csak adható.

(Zóna – Az Élesdi Művésztelep elmúlt öt éve, Debrecen, MODEM, látogatható április 6-áig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.