Az életkoron túl részben az a közös a művészekben, hogy kötődnek a tájhoz, a tágabb értelemben vett Erdélyhez, részben az, hogy egyszerre törekednek a tradíciók megújítására és a hely szellemének megismerésére, megismertetésére. Öten közülük a Marosvásárhelyi Művészeti Líceum hallgatói voltak korábban, majd Budapesten végezték a Képzőművészeti Egyetem festő szakát az ezredforduló körül. Hogy miért éppen Élesdet választották? Vélhetően azért, mert egyikük szülei éppen itt éltek, s ez megkönnyítette, hogy néhány nyári hétre tetőt kapjanak a fejük fölé, munkájukhoz pedig némi támogatást.
A kilencvenes évek közepe óta dolgoznak együtt, a művésztelep története, ahogyan a közös kiállítások mutatják, igazi sikersztori, a tagok egyéni bemutatói szerint a résztvevők a kortárs magyar művészeti élet egyre rangosabb képviselőinek számítanak. Nem véletlen, hogy a művésztelep legutóbbi öt évét összefoglaló nagyszabású tárlatnak olyan rangos kiállítóhely ad otthont, mint a debreceni MODEM. Igaz, ma már az is rangot jelent, ha a csoport elfogad egy-egy kiállítási meghívást. Jókor, jó helyen rendezik a mostani bemutatót, annál is inkább, mivel a mostani tárlat szorosan kapcsolódik a MODEM legutóbbi nagy bemutatójához, amelyet Alkony címmel rendeztek a legutóbbi évek figurális festészetének nemzetközi és magyar anyagából. Ahogyan az előbbin, a mostani kiállításon is egyetlen hívószó köré csoportosulnak az alkotások, s ha a korábbi azt kísérelte meg, hogy az Alkony fogalomkörét körüljárja napjaink egyetemes problémáira keressen választ, a mostani az Élesden az utóbbi öt évben született munkákon keresztül mintha csak kifejezetten annak a régiónak az ellentmondásos állapotait kívánná felmutatni, amelyben élünk, a posztszocialista társadalmak máig be nem gyógyult sebeit, a táj, a város, a benne élő közösségek, az ezeket alkotó emberek máig élő sérelmeit orvosolandó. Hogy milyen traumát okozott az emberekben, hogy milyen rombolást végzett a környezetben diktatúra negyven éve, azt mi sem mutatja jobban, mint az, hogy miközben immár látszólag minden a maga rendes kerékvágásában halad, az a világ, amelynek látszólag már nyoma sincs, máig a művek legfontosabb ihletője maradt. Az egykori Zóna nyomai mindenütt fellelhetőek a tájban, az épített környezetben, ahogyan azt Szász Sándor, Szabó Attila, Bodonyi Zsolt vagy Herman Levente, Kovács Lehel kompozíciói mutatják, de, Csurka Eszter, Incze Mózes műveinek tanúsága szerint meghatározzák az emberi viszonyokat, a lelkeket, az ember gondolkodását, a hétköznapokat, de a világ nagy kérdéseiről való elképzeléseket is.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!