Agnieszka Holland régen dédelgetett filmterve készült el A város alatt című holokausztdrámával, s ez a személyes ambíció máris választ ad arra az egyébként kézenfekvő kérdésre, hogy lehet-e ebben a témában még újat mondani, lehet-e gazdagítani az eddig is sokszínű és gazdag világháborús filmes kánont.
A személyes ügyek sorában az elmúlt években Andrzej Wajda, és Roman Polanski is elkészítette saját munkáját, így egyáltalán nem meglepő, hogy Holland érdeklődése is a lengyel történelem legtragikusabb korszakára irányul – ráadásul immáron harmadszor. Az elmúlt években komoly nemzetközi karriert is elérő, sőt Hollywoodban is elismerést kiváltó rendezőnő kemény, férfias témát választott, s egy pillanatra sem érzékenyül el a sötét történet súlya alatt.
A sztori a mai Ukrajna területén található Lvov városában játszódik, ahol egy szennyvízmunkás jó pénzért rejteget zsidókat az általa oly jól ismert föld alatti csatornarendszerben. A háború előrehaladtával az üldözöttek számára egyedüli menekülési lehetőséget kínáló szennyvízhálózat embert próbáló körülményei már első pillantásra is hidegrázóak, az eltöltött hetek egyre jobban rátelepszenek a menekültek életére. Ráadásul a pénzük is elfogy, s így teljesen kiszolgáltatottak lesznek az őt rejtegető férfinak. Utóbbi szociális érzékenysége a pusztítást látva felszínre tör, s ekkor már humánumból segíti a zsidókat, saját, valamint családja életét is kockáztatva tettével.
Az emberi kiszolgáltatottság tökéletes visszaadása
Fotó: Vertigo Média
Holland külföldi roadshow után tér vissza A város alatt-tal lengyel vizekre, és jobban nem is tehetett volna, mert az elmúlt évek legjobb produkciójával rukkolt elő. Hogy mennyire lehet összevetni Európa, Európa című, hasonló témát feldolgozó alkotásával, kérdés – de tény, témája mellett motívumrendszerében is azt a kiforrott utat járja, mint egykor.
A film zöme a föld alatti csatornarendszerben játszódik, roppant világa sötét, mind a szó szoros, mind átvitt értelmében. Az emberi kiszolgáltatottságot tökéletesen tematizálja a fekáliával, bűzzel teli légkör, amelyet szinte magunk is érzünk a vásznon keresztül. A föld alatti és feletti világ elválasztása plasztikus kifejezése az alá-fölérendeltségi viszonyoknak, a háború idején kiosztott társadalmi szerepeknek. Az emberi sorsok és érzelmek ábrázolása mellett viszont Holland egy másodpercig sem romanticizálja az eseményeket, kétséget sem hagyva afelől, hogy a háború és zsidóüldözés mennyire mocskos dolog.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!