Jack Kerouac nemzedéki regényét régóta kerülgették a filmesek, de mivel többségében megfilmesíthetetlennek tartották, ezért az először 1957 publikált könyv a mai napig nem költözött át a vászonra. Ha valaki, akkor a brazil Walter Salles bravúrt hajthatott volna végre, a rendező ugyanis egy remekbe szabott road movie-t már jegyzett (Che Guevara: A motoros naplója), és egy rendhagyó utazásról szólt a kétszeres Oscar-jelölt alkotása, a Központi pályaudvar is. Itt azonban hatalmas várakozások nyomasztották a produkciót, amelyben többek között Kristen Stewart, valamint a kisebb szerepben feltűnő Viggo Mortensen és Kirsten Dunst a húzónevek, az írót pedig Sam Reily személyesíti meg. Salles filmje atmoszférában nagyon erős, képei kiválóak, az pedig nem az ő hibája, hogy az alapanyag élből csak kompromisszumokkal skiccelhet vászonra.
Dombokon túl
A 4 hónap, 3 hét, 2 nap ragyogó rendezője, Cristian Mungiu Dombokon túl című drámáhában mindent bemutat tehetségéből, s abból, amiért a román filmet lehet szeretni. Ráadásul ezúttal olyan vallási tematikába helyezte történetét, amely további értelmezési keretet is kínál munkásságának. A Dombokon túl realista miliőjében két árva lány évtizedeken át együtt küzdött sorsával, együtt nőttek fel, s a nehézségek között sajátos kötelék alakult ki közöttük, amelynek mozgatórugója a túlélés és a remény egy jobb jövőben. Egyikük rá is un a kilátástalanságra és szegénységre, amire predesztinálva van Romániában, s Németországba költözik a jobb élet reményében. A másik apácának áll, s a hitben találja meg a teljesebb életet. Egy nap aztán a németországi kalandból hazaruccan a barátnő, csak hogy magával vigye a lányt, aki új életét nem hajlandó hátrahagyni még az ő kedvéért sem. Mungiu fantasztikus készséggel instruálja színésznőit, Cristina Flutur és Cristina Flutur átszellemült alakítása maga a teljes természetesség, nem véletlen, hogy Cannes-ban megosztva kapták a színésznő díjat, teljesítményüket nem is lehet pontosan értelmezni külön-külön.
Croodék
Szokatlan módon az idei Berlinalén tartották a világpremierjét a DreamWorks legújabb 3D animációjának, a Croodéknak, amely alkalomból a vezető szinkronhang, Nicolas Cage is ellátogatott a német fővárosba. A világpremierre a világ számos országában egyidejűleg most csütörtökön kerül sor, ehhez csatlakozik a magyar bemutató is. Az őskor megidézése animáción és moziban is népszerű tematika, ezúttal egy kőkorszaki család kalandjait követhetjük nyomon. A manapság megszokott – és elvárt – fantasztikus színvonalú animáció mellett ezúttal szerencsére a történetre is jutott idő, így a Croodék lehet a legújabb családi rajzfilmsiker, amelyben az ősemberek a természettel és a szokatlannal veszik fel a harcot.