Koncz Gábor a fürdőkádban és egyéb meglepetések

Az OSZK-ban megtekinthető Filmgyári capriccio című kiállítás a magyar film aranykorába kalauzolja el nézőjét számtalan kiváló standfotó segítségével.

thy
2013. 03. 10. 15:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Közhely. És mint ilyet, ezt is a tapasztalatok hizlalták kövérre: az a képtúltermelés, ami körülvesz bennünket, elaltatja a figyelmünket. Az olyan, régen megbecsülésnek örvendő szakmák eltűnése, mint a standfotósé, ugyancsak hozzájárulnak az általános vizuális tompuláshoz. Mert a standfotó vagy jelenetfotó nem egyenlő a megszületett film dokumentációjával és reklámjával. Ha jól művelik, akkor épp azt a hétköznapi misztériumot teszi láthatóvá, amit a moziszékben ülve nem kell látnunk, aminek minősége azonban elválaszthatatlan a végeredmény minőségétől. Vagyis a filmet létrehozó közösség erőfeszítéseit, vidám, elmélyült vagy éppen meghitt pillanatait adják vissza ezek a képek.

Ilyen képekből, több mint négyszáz standfotóból nyílt nemrég kiállítás az Országos Széchényi Könyvtárban. A Magyar Filmtörténeti Fotógyűjtemény gazdag anyagából B. Müller Magda, a szakma egyik neves hazai képviselője válogatott, témák szerint rendezve el az anyagot. Csak néhány példa a motívumokból: tükör, kezek, hasonló gesztusok, meztelen női test, létra. De bármi is legyen a rendezőelv, a képek igazi erejét az az intimitás és mélység adja, amihez kellett a virágzó magyar filmgyártás a maga nagy rendező-, operatőr- és színészegyéniségeivel, és persze a szakmailag felkészült és alázatos fotográfusok.

De nemcsak a nagy nevek, hanem a háttérország robotosai is feltűnnek. Láthatjuk a technikai személyzetet, ahogy mondjuk a rendezőt húzzák maguk után egy dobozban. És magukat a rendezőket is láthatjuk különféle képtelen helyzetekben, felfüggesztve, lógva, kifacsarodva. Vagy ahogy előjátsszák a szerepet a színésznek. A nézőpontok relativitásáról is meggyőződhetünk, például azt a képet nézegetve, amin a direktor szemben ül a filmbéli huszárral a lovon. Ami a filmen elmélyült közeli, az a standfotón kissé komikus jelenet is lehet.

A keresetlen gesztusok rabul ejtése teszi különlegessé a standfotót: ahogy Makk Károly szinte apaként, óvó kézmozdulattal terelgeti színésznőit az Egy erkölcsös éjszaka forgatásán. Ahogy Bacsó Péter belopakodik a képbe A tanú forgatásán készült képen. A vízből vidáman fejét kiemelő Gazdag Gyula mosolya. Egy rendezői önvallomás: Szabó István arca ugyanabból a tükörből néz vissza ránk, mint Oscar-díjas filmjének, a Mephistónak a hőse. Abban a mozdulatban pedig, ahogy Dömölky János a fahrtkocsisín mellet guggolva dörzsöli a szemét, benne van a filmforgatás összes gyötrelmes szépsége.

(Filmgyári capriccio. Országos Széchényi Könyvtár. A kiállítás 2013. április 30-ig tekinthető meg.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.