Nick Cave új lemeze: kilégzés, megnyílás, felszállás

Push the Sky Away címmel megjelent a Nick Cave and the Bad Seeds új lemeze. A korosodó ausztrál művész-rocker szokásos kísérőzenekarával ezúttal visszafojtott nyugalommal elemzi önmagát, a nőket és világunk mai állapotát.

Rajcsányi Gellért
2013. 03. 04. 9:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az irodalmár-könyvtáros családba született és ausztrál vidéken felnőtt; a tágas, de néptelen és eseménytelen vidékről a nagyvárosba, majd Európába szökő Nick Cave immár ötvenhatodik évét tapossa, és negyven éve alkot zenét néhány állandó s számos változó művésztársával. A lázadó természetű, elborult, sötét, gótikus témákat dalszövegekben és irodalmi próbálkozásokban is boncolgató Nick Cave a hetvenes-nyolcvanas évekbeli post-punk, zajrock és alternatív rock szubkultúrák egyik nemzetközi sztárja lett, aki főleg Londonban és Nyugat-Berlinben sétálgatott az élet vadabbik oldalán. A polgárpukkasztó művész az évtizedek során persze fokozatosan visszavett a harsányságból, de továbbra is az élet, a halál, a szerelem, a hit kétséges, sötétebb oldalát, a biblikus bűnök és feloldozások örök témáit boncolgatta. Cave a kétezres évek végén a Grinderman nevű zajos hardrock oldalprojekttel lepte meg a hallgatóit, hogy aztán most visszatérjen a Bad Seedsszel közös munkához.


A Push the Sky Away immár a tizenötödik lemeze a Nick Cave and the Bad Seedsnek. Szép lemezmennyiség ez egy veterán rockbandától is. De hiába van szó egy sokadik lemezről: tompa és unalmas önismétlés helyett egy érzékeny és őszinte, súlyos (ön)vallomásokkal és légies popköltészettel teli, visszafogott, minimalista lemezt készített az ausztrál énekes és társasága. A Push the Sky Awayt Dél-Franciaországban, egy XIX. századi provance-i kastélyban vették fel. Talán a környezet is hozzájárult ahhoz, hogy a korábbi vadság ma már csak elegánsan szellemes, ravasz és elgondolkodtató dalszövegekben köszön vissza, amihez a blues, a gospel, a bárdzseszz, a visszafojtott, balladisztikus alternatív rock eszközeit használták – egy kis szöszmötölő elektronikus körítéssel vegyítve. Hol klausztrofób, hol pedig kitárulkozó, tágas térben megszólaló, felemelő hangzás jellemzi a lemezt, amelyet természetesen végig ural Nick Cave jellegzetes, kifejező, sokszínű bariton énekhangja.

Cave szerint a lemez szövegeit sokszor internetes barangolásai, a Google-lel és a Wikipédiával felfedezett furcsaságok ihlették, ami elgondolkoztatta arról, hogy az internet hogyan befolyásolta valóságérzékelésünket, és hogyan kérdőjelezte meg a dolgok fontossági sorrendjéről alkotott nézeteinket. A médiaelméleti költészet mellett persze a nőkről, a női testről sem feledkezett meg a vén, bajszos kujon a dalszövegekben. Cave jól ismert történetmesélős énjével női sorsokat és a nőt magát is megénekli az új album dalaiban. A lemez borítója máris meghökkent: egy ízléses fekete-fehér fotón Nick Cave kitárja az ablakot a meztelenül ellépő feleségének. A kissé John Lennonra és Yoko Onóra emlékeztető külcsíni gesztus mögött tartalmas belbecset találunk. Cave rajta tartja szemét a világ alakulásán, és egyrészt izgatja, másrészt megijeszti az, amit lát.

Az albumnyitó We No Who U R máris az egyik legminimalistább dal a lemezen, szomorú nyitány a megbocsátás szükségtelenségéről és kéregető kezekre hasonlító fákról. A Wide Lovely Eyes viszont egy sokat megélt, idősödő férfi maníroktól mentes, őszinte, balladisztikus szerelmi vallomása: „Az éjszaka tágul, én is tágulok, kezeidet nézem, pillangóként landolnak / Mítoszaink és legendáink mentén, barátainknak mesélt vicces történetek mentén, csukd be az ablakot, takarítsd el a felfordulást, későre jár, sötétedik, közelebb a véghez”. A szétcsúszott, egzaltált Water's Edge egy kis művészi szociomegfigyelés a brit Brighton fürdőhelyen tobzódó ifjúságról, a lábukat széttáró lányokat hajkurászó fiúk hordáiról. A lassan építkező, a végén vonósokkal kiegészült himnusszá fejlődő Jubilee Street szürreális történet egy Bee nevű lányról. A Mermaids álomszerű, játékos költemény hableányokról és hitről. A We Real Cool zongorával, vonósokkal kísért jeremiád, szembesülés a túlságosan megmért és megismert világgal, olyan ütős sorokkal, mint például „A Wikipédia mennyország, amikor már nem akarsz többé emlékezni”.

A Finishing Jubilee Street mintha egy beatköltemény ritmikus szavalása lenne minimális zenei alapokra. Ez vezeti fel a Higgs Bozon Blues, ami szintén a beatköltők műveire emlékeztető szürreális vízió a világ állásáról, részecskegyorsítókról, luciferi alkukról, szimulációkról, vírusokról és a jövőről, ami már nem érdekes, hogy mit hoz... A bluesos alapok egyre erőteljesebbek lesznek, ahogy Nick Cave egyre egzaltáltabban énekel, szaval, prédikál és sóhajt a közel nyolcperces, vizionárius monológban. A Higgs Bozon Blues mélységével és sűrűségével az album katartikus fordulópontja, amit már csak a lemez címét adó Push The Sky Away követ himnikus orgonájával, valamint tépelődéssel és sikerekkel vegyes ötvenöt életév minden átadható tapasztalatával: „ha úgy érzed, mindened megvan, amiért jöttél, ha mindened megvan, és nem akarsz többet, akkor is tovább kell tolnod, tovább kell tolnod az eget”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.