Petőfi: arcok és álarcok

Ha tudni akarjuk, milyen volt a költő és kora, érdemes végignézegetni Petőfi életében készült képmásait. Most egy könyvben látható az összes hiteles portré.

rKissNelli
2013. 03. 15. 9:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem Petőfi Sándor az egyetlen a magyar irodalmi panteonban, aki tudatos imázsépítő – egyszerűbben pozőr – volt, és ez a róla készült portrékon is nyomot hagyott. Ha beállított képről van szó, a későbbi nagyok közül elég csak Ady Endre jellegzetes könyöklésére és merengő tekintetére gondolni. Utánozták is a fényképezkedő kamaszok, amikor Ady – már életében – legendává vált, és minden ábrázolása közül ezt ismerjük a legjobban a mai napig. A saját legendája építgetéséért sokat tett Petőfi Sándor is, de Petőfi esetében az utókornak talán még nagyobb szerep is jutott a legendagyártásban, mint magának a költőnek. A halála pillanatától gondosan ápolt kultusz meghatározta azt, ahogy rá és az életművére tekintünk. Ezt a kultuszt az utóbbi két évtizedben egyre sűrűbben emlegette az irodalomtudomány, és mára már eljutottunk odáig, hogy érdemes lenne a kultusz mögé tekinteni, de legalábbis adottnak venni a létezését.  A Petőfi Irodalmi Múzeum új, 2011-ben megnyitott állandó Petőfi-kiállítása is ezt tűzte ki célul. A „Ki vagyok én? Nem mondom meg Petőfi választásai” című tárlatot tulajdonképpen Petőfi életében viselt szerepeire fűzték fel, amelyeket tudatosan vállalt és hangsúlyozott a költő.


Ha pedig maga Petőfi is ezt tette, nem csoda, hogy az életében róla készült ábrázolásai is sok mindent visszatükröznek abból, hogy hogyan látta és akarta láttatni magát, vagy hogyan akarták ábrázolni a költőt a kor képzőművészei. A 19. század a panteonizáló szemlélet ideje volt a portrékészítésben, de a század második felében már megjelent a tudományos igény is, vagyis felvetődött a portré hitelességének a kérdése. Az ARC poetica című új, a Petőfi Irodalmi Múzeum kiadásában megjelent kötetben ilyen portrékat találunk. A hitelesség ez esetben azt jelenti, hogy Petőfi életében készült a képek nagy része, és a költő nagy valószínűség szerint modellt ült hozzájuk, vagy legalábbis a valóságot vette alapul a készítésükkor az alkotó.

A valóság tényleg csak alapként szolgált, egyebekben ugyanis azt látjuk a képeken, amit a költő akart közölni magáról, vagy amit a képzőművész szeretett volna mondani Petőfiről. Még az egyetlen, fennmaradt dagerrotípia is nyilvánvalóan „irányított” portré. Az elemzésben azt olvassuk: feltételezhető, hogy itt amatőr fotográfus barátja, Egressy Gábor vette rá a színészmúlttal is rendelkező Petőfit, hogy vágja magát a szigorú forradalmár-költő pózába. Egressy színész volt, és az emberi arcokat, a kedélyállapotok tükröződését vizsgálta a képeken. Petőfi nem szerette ezt a képet, élete végéig fiókja mélyén rejtegette a „retusálatlan valóságot”. Ebből látszik, hogy  mennyire hathatott a kor portréval kapcsolatos elvárása magára Petőfire is.

A legtöbb festmény, rajz, litográfia ennek az elvárásnak felel meg: még a költő unokatestvére és barátja, Orlay Petrics Soma is különböző mesterséges pózokban és környezetben ábrázolta Petőfit, a képeken egyértelműen a nagybetűs költőt szerette volna megörökíteni, szimbolikus módon: boroskupával, szüleinek szavalva, esetleg karddal és könyvvel, mint nem sokkal halála előtt, 1849-ben Mezőberényben. Barabás Miklós megfestette kölyökképű költőnek, de csak egy év telt el, és következő képén már egy érett férfit ábrázolt – nyilván nem Petőfi változott ilyen gyorsan, hanem a körülmények és Barabás véleménye. A kor gondolkodásának megfelelő portrékon kívül néhány, a nagyközönség által kevésbé ismert Petőfi-ábrázolással is találkozunk a könyvben: ilyen Szeremley Miklós karikatúrába hajló rajza Szerkesztőségi ülés címmel, amely valószínűleg a forradalom napjaiban indított sajtóorgánum, a Márczius Tizenötödike alapítását ábrázolja, vagy Törökfalvi Pap Zsigmond skicce Petőfi nagybányai látogatásáról.

Az Adrovitz Anna és Kalla Zsuzsa által szerkesztett olvasmányos, de a legfrissebb kutatások eredményeit is összefogó könyv időrendben halad végig a képeken, és hozzájuk kapcsolódva felvillant egy-egy pillanatot vagy egész életszakaszt Petőfi életéből. A kötetben ismert, de máig lappangó képekről is szó esik. A szerkesztők szerint az is előfordulhat, hogy a könyv nyomán jelentkezik egy ilyen Petőfi-portré tulajdonosa.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.