A Romani Design ötletgazdája és vezető tervezője, Varga Erika gyerekkorában szembesült azzal, hogy más, mint a többiek: roma származása miatt más szemmel néznek rá az osztálytársai. – Fájdalmas volt kislányként megélni, hogy nem szeretnek, hogy nehezen fogadnak el. Ennek ellenére mégis próbáltam közel engedni magamhoz az embereket, mert éreztem: azért tartanak tőlem, mert nem ismernek. Olyan családban nőttem fel, amelyet a tradíciók határoztak meg, a szüleim biztos bázist teremtettek számomra. Ezért el kezdtem mesélni nekik a családomról, az életünkről, arról, hogy kik vagyunk, mit eszünk, hogyan szeretünk.
Ha az ember hajlandó sokat megmutatni őszintén magából, és a másik fél nyitott erre, akkor a félelmeket fokozatosan le lehet vetkőzni, közelebb tudtunk kerülni egymáshoz. Nagyon fontos mindkét fél nyitottsága – mesél Erika a kezdetekről, mert valahol itt gyökeredzik a ruhamárka és stúdió, a Romani Design ötlete. Erika felnőttként sokáig dolgozott tehetséggondozóként, amellett, hogy saját ötvösműhelyében a roma hiedelemvilág ihlette ékszereket készített.
A Romani Design végül 2009-ben vált valósággá. Erika a divatot mint kommunikációs csatornát kívánta használni, hogy gondolatait eljuttassa az emberekhez. Testvérével, Varga Helenával együtt alapította meg a Romani Design márkát, amely alapvetően egy közhasznú közösségi vállalkozás; ars poeticája, hogy a divat és a design segítségével megismertesse a többségi társadalommal a roma kultúrát, hogy előmozdítsa a két egymás mellett élő kultúra közeledését, és segítse közössége identitásának megtartását.
– A divat szinte észrevétlenül, de nagyon hatékonyan tud hozzájárulni az előítéletek csökkentéséhez, a társadalmi különbségek mérsékléséhez, a közvélemény alakításához, szemléletformálásához. Mi romák úgy különböztetjük meg magunkat, hogy a tradíciókövetésben vagy épp azok elvesztésében ki hol tart. Ez alapján találhatóak különbségek a roma közösségeken belül – vallja Erika, aki divatműhelyében nehéz sorsú embereket foglalkoztat.
Öltözékein a roma viseletekben fennmaradt tradíciókat eleveníti fel: derűs, élénk rózsamintás anyagokkal dolgozik, a színek – sárga, lila, zöld, piros – is a hagyományokat őrzik. Használja vagy épp újraértelmezi a sűrűn berakott, pántlikákkal díszített kasmírszoknyát, a kretnicát, vagyis kötényt, a rojtos kendőt, a ruhákon, ékszereken visszaköszönnek a tradicionális virágmotívumok és szerencseszimbólumok is.
Az öltözékek mellett készülnek textilkiegészítők – fülbevalók, nyakláncok, nyakkendők, övek – és táskák is. Az ékszerekért Erika húgával, Helenával együtt készíti. A ruhák kollekciószerűen, kis szériában születnek meg, a legjobb minőségű muszlinokkal, kasmírral, sokszor eredeti indiai selymekkel dolgoznak.
Legutóbb a Muzikum Klubban február végén volt divatbemutatójuk, amely a farsang köré épült, de külföldön, Brüsszelben, Stuttgartban, Berlinben is bemutatkozott már a Romani Design. A társadalmi felelősségvállalás jegyében 2010-ben designpályázatot hirdettek. A legjobb beérkezett roma ihletésű munkákat a Romani Design kiállította és jutalmazta.
A Romani Designnak van egy ösztöndíjprogramja is: az Erikáékhoz jelentkező roma diákok ruhatárukat a Romani Design öltözékeivel bővíthetik. Ennek feltétele az, hogy ezeket viseljék az egyetemi órákon, hivatalos rendezvényeken: így mutassák fel, vállalják bátran származásukat.