Romani Design: a divat mint misszió

A Romani Design ars poeticája a hagyományőrzés és a megújulás. Varga Erika, a márka megálmodója úgy véli, a divat híd a kultúrák találkozásához.

Son
2013. 03. 06. 15:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Romani Design ötletgazdája és vezető tervezője, Varga Erika gyerekkorában szembesült azzal, hogy más, mint a többiek: roma származása miatt más szemmel néznek rá az osztálytársai. – Fájdalmas volt kislányként megélni, hogy nem szeretnek, hogy nehezen fogadnak el. Ennek ellenére mégis próbáltam közel engedni magamhoz az embereket, mert éreztem: azért tartanak tőlem, mert nem ismernek. Olyan családban nőttem fel, amelyet a tradíciók határoztak meg, a szüleim biztos bázist teremtettek számomra. Ezért el kezdtem mesélni nekik a családomról, az életünkről, arról, hogy kik vagyunk, mit eszünk, hogyan szeretünk.

Ha az ember hajlandó sokat megmutatni őszintén magából, és a másik fél nyitott erre, akkor a félelmeket fokozatosan le lehet vetkőzni, közelebb tudtunk kerülni egymáshoz. Nagyon fontos mindkét fél nyitottsága – mesél Erika a kezdetekről, mert valahol itt gyökeredzik  a ruhamárka és stúdió, a Romani Design ötlete. Erika felnőttként sokáig dolgozott tehetséggondozóként, amellett, hogy saját ötvösműhelyében a roma hiedelemvilág ihlette ékszereket készített.

A Romani Design végül 2009-ben vált valósággá. Erika a divatot mint kommunikációs csatornát kívánta használni, hogy gondolatait eljuttassa az emberekhez. Testvérével, Varga Helenával együtt alapította meg a Romani Design márkát, amely alapvetően egy közhasznú közösségi vállalkozás; ars poeticája, hogy a divat és a design segítségével megismertesse a többségi társadalommal a roma kultúrát, hogy előmozdítsa a két egymás mellett élő kultúra közeledését, és segítse közössége identitásának megtartását.

– A divat szinte észrevétlenül, de nagyon hatékonyan tud hozzájárulni az előítéletek csökkentéséhez, a társadalmi különbségek mérsékléséhez, a közvélemény alakításához, szemléletformálásához. Mi romák úgy különböztetjük meg magunkat, hogy a tradíciókövetésben vagy épp azok elvesztésében ki hol tart. Ez alapján találhatóak különbségek a roma közösségeken belül – vallja Erika, aki divatműhelyében nehéz sorsú embereket foglalkoztat.


Öltözékein a roma viseletekben fennmaradt tradíciókat eleveníti fel: derűs, élénk rózsamintás anyagokkal dolgozik, a színek – sárga, lila, zöld, piros – is a hagyományokat őrzik. Használja vagy épp újraértelmezi a sűrűn berakott, pántlikákkal díszített kasmírszoknyát, a kretnicát, vagyis kötényt, a rojtos kendőt, a ruhákon, ékszereken visszaköszönnek a tradicionális virágmotívumok és szerencseszimbólumok is.

Az öltözékek mellett készülnek textilkiegészítők – fülbevalók, nyakláncok, nyakkendők, övek – és táskák is. Az ékszerekért Erika húgával, Helenával együtt készíti. A ruhák kollekciószerűen, kis szériában születnek meg, a legjobb minőségű muszlinokkal, kasmírral, sokszor eredeti indiai selymekkel dolgoznak.

Legutóbb a Muzikum Klubban február végén volt divatbemutatójuk, amely a farsang köré épült, de külföldön, Brüsszelben, Stuttgartban, Berlinben is bemutatkozott már a Romani Design. A társadalmi felelősségvállalás jegyében 2010-ben designpályázatot hirdettek. A legjobb beérkezett roma ihletésű munkákat a Romani Design kiállította és jutalmazta.

A Romani Designnak van egy ösztöndíjprogramja is: az Erikáékhoz jelentkező roma diákok ruhatárukat a Romani Design öltözékeivel bővíthetik. Ennek feltétele az, hogy ezeket viseljék az egyetemi órákon, hivatalos rendezvényeken: így mutassák fel, vállalják bátran származásukat.

Tervezőportrék között itt lehet böngészni!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.