Tettamanti: a fintor filozófusa

Azonnal felismerhető stílus, pimasz flaszterirónia és filozofikus látásmód: Tettamanti Béla anyagaiból nyílt kiállítás a Petőfi Irodalmi Múzeumban.

Szathmáry István Pál
2013. 03. 14. 17:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„...Olyan grafikusból viszont, aki a felszín mögé lát, s ezt úgy tudja – egyéniségéhez igazítva – kifejezni, hogy (keserű, felszabadító) mosolyra, kacagásra, megszégyenültséget eláruló fintorra késztessen, ilyen grafikusból kevés, nagyon kevés jut egy-egy országra, népre.” Kántor Lajos kolozsvári író soraival – amelyek a kiállításon is olvashatók – nehéz lenne vitatkozni, ugyanakkor örömmel nyugtázhatjuk, hogy kicsiny országunk egészen jól áll az egy négyzetméterre jutó, a ceruzát, tustollat és ecsetet kíméletlen profizmussal és elnéző gyengédséggel használó keserű ironikus képalkotóból. Tettamanti Béla is ilyen grafikus. Munkáinak minden pórusa telített azzal a sajátos közép-kelet-európai léttapasztalattal, amitől kicsit nehezebben emelkedik időnként a mellkas, és amitől élesebb sokszor a gúny, keserűbb a kacaj, mint nyugatabbra.

 

Nagyon is helyénvaló, hogy az ismert illusztrátor és karikaturista számtalan grafikája most épp a Petőfi Irodalmi Múzeum falai között látható. Tettamanti képeit ugyanis olvasni (is) akarja a képek nézője: a legtöbbször fekete-fehér illusztrációi, de még a témájukban értelemszerűen erősen meghatározott könyvborítói is mintha egy-egy történetet, egyúttal filozófiai feladványt lepleznének. Éppen ezért a Tettamanti-féle derű alaphangja nem a rötyögő muhaha, hatását a finom, és cseppet keserű félmosolyban mérik.

A kiállítás széles merítést nyújt a több évtizedes pálya eredményeiből, az újságborítóktól (Új Tükör) kezdve a mesekönyv-illusztrációkon át (Háy János, Lázár Ervin) a könyvborítókig (többek között Woody Allen vagy a már idézett Kántor Lajos köteteihez). És persze Örkény is előkerül, akinek páratlan világa valahogy Rébert is, meg Tettamantit is magához „groteszkítette”.

 

A „tettamantizmus” azonban mintha minden munka és megbízás esetében előtűnne: a váratlan asszociációk, az időnként optikai trükké bonyolódó formajátékok, a nagy, homogén felületet és a kidolgozott részletek és a különféle stílusok gátlástalan összejátszása határozzák meg munkáit. A mértani formákba szuszakolt valóság tereiben bolyongó, tömegben is magányosnak ható figurák, a korona mögül kikandikáló apró királyfigura – ezek mind egy olyan grafikai nyelv ábécéjéhez tartoznak, ami az illusztráció során nem leegyszerűsítve újramondani akarja a már leírtakat, hanem a szöveg rejtett dimenziói felé terelni a tekintetet.

Tettamanti stílusa azonnal felismerhető, miközben sokszólamú grafikai világ ez. Hogy mennyire képes uralni a különféle stílusokat, arra a legjobb példát azok a grafikák jelentik, amiket más grafikusok – Réber László, Hegedűs István vagy éppen Gyulai Líviusz – előtt tisztelegve készített. Ezeken tökéletesen idézi fel a megidézettek kézjegyeit, miközben beoltja őket egyszerre pimasz és mégis hagyománytisztelő grafikai magánvalóságának karcos ízeivel.

 

(Rajzok és festmények – Tettamanti Béla kiállítása. Petőfi Irodalmi Múzeum. Megtekinthető május 26-ig)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.