Tavaly az Ernst Múzeumban rendezett tárlat kapcsán sok mindent elmondtunk, ami a szívünket nyomta a Derkovits-ösztöndíj kapcsán. Igazából kár időt fecsérelni a kesergésre, mikor – ahogy tavaly is jeleztük – végre megindult valami, és idén is annyi jó dolog történt a Derkóval. Először is az újak közül néhányan szemmel láthatóan inkább erősítették a tavaly még egyáltalán nem biztosnak tűnő tendenciát. A Derkó idén megint egy picit jobb, mint tavaly volt. Kulturkampf ide vagy oda, a fiatal művészek egyértelműen új utakon járnak, és – néhány művet leszámítva – nem feltétlenül a politikában látják elsődleges témájukat. Hála a nagy terek adta lehetőségeknek, távolságoknak, idén egyértelműen megmutatkozott, hogy igazából két irányzat van jelen a kortárs képzőművészetben.
Nehéz eldönteni, hogy 2013-ban mi számít hagyományosnak. Bizonyos szempontból a kortárs mediatizált képzőművészet ma már inkább tekinthető egyfajta „posztmodern akadémizmusnak”. A dekonstruktív szövegek által ihletett „konceptekben” a „társadalmi” (egyébiránt inkább fosztóképzőként működő) mondanivalóval felruházott munkák az ezredfordulót követően hazánkban is megjelentek. Nemzetközi téren leginkább a Young British Artists csoport által fémjelzett alkotók tartoztak ide, és nagyon trendi volt körülbelül tíz évvel ezelőtt. Egy voltaképp anarchista ihletettségű, radikális végleteinél kifejezetten nihilistának tűnő irányzat volt ez, amely azonban a kétezres évek végén, főleg a válság hatására nyugaton jórészt kifulladt. Persze négy-öt év nem túl nagy távlat, pláne nem a szinte percenként változó kortárs képzőművészeti színtéren, ahol a hájpok, trendek olyan gyorsan váltakoznak szinte, mint egy divatcég kifutóján.
Az viszont tény, hogy az installációk és furcsa „antiművészeti objektek” egyre kevésbé találnak vevőre a megcsappant pénzű milliomosok körében. Még az olyan kultikonok, mint a fenti irányzat pápája, Damien Hirst is kénytelen volt visszatérni a képzőművészet „klasszikus” területeihez. Horribile dictu, képeket és szobrokat készít. Legutóbb már ő is egy köztérre elhelyezett terhes nő szobrával sokkolt, s nem formalinban ázó állatokkal. Hiába, mindenki megöregszik egyszer. A másik irányzatot is tekinthetnénk bizonyos szempontból hagyományosnak, de ez csúnyán félrevezető lenne, hisz inkább ők az újak. Leginkább az anyagszerűség és a képszerűség jelzőjével illethetnénk ezeket a műveket, de nem a sok éven át pejoratívan használt „ósdi” vagy „konzervatív” értelmében. Klasszikus művek, amennyiben képek, szobrok, tárgyak.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!