Ima a hétnek elején – ezt a címet írta Szabó Istvánné Pörnyeszi Mária egy régi Biblia előzéklapjára jó száz évvel ezelőtt, a cím alatt pedig a következő sorokkal kezdte a fohászt: „...adjad, hogy életem mindennapja nékem nevezetes és drága legyen, adj kedvet, bátorságot és erőt, hogy mindennap valami hasznosat és jót cselekedjek, hogy ne vesszen örökségemből egy nap sem... még nappal van, addig akarok munkálkodni, mert eljön az éj, hol senki sem dolgozhat.” Mintha maga is e mottó szerint élne, a hetvenes évek eleje óta Olasz Ferenc több mint száz filmet készített a televízióban műemlékeinkről, népművészetünk nagyszerű alkotásairól, tucatnyi könyvben és legalább annyi kiállításon mutatta be, gyűjtötte össze a népi szakralitás, tárgyformálás páratlanul szép remekeit.
A hét eleji ima sorai mellé valóban illik tehát az az idézet, amely a Dicsértessék című kötet bevezetőjében olvasható: „Arcodat keresem, Uram, Istenem! / Taníts engem, miképpen keresselek és hol talállak! / Te alkottál, Uram és újraalkottál: / ami bennem jó, az mind tetőled van. / Mégsem ismerlek még igazán” (Szent Anzelm). Olasz Ferenc ugyanis úgy véli, hogy a művész dolga éppen az, hogy a szépségről beszélve, a gonosszal és a cinizmussal szembeszegülve dolgozzon a lélek szabadságáért, amelyhez a szeretet, a bizalom, a barátság ugyanúgy hozzátartozik, mint az, hogy ünnepet szerezzünk embertársainknak.
„Az Istennel való találkozás akkor az igazi, ha nem egyetlen napra, hanem mindenkorra szól – mondta, amikor néhány évvel ezelőtt Magyar Örökség-díja kapcsán interjút készítettem vele. – Az ember bátortalanul arra gondol olykor, hogy valami örökös ünnephez kellene elérkeznünk, máskor azt érzi, hogy egyszerre veszítettük el hétköznapjainkat és ünnepeinket.”
Képeit meditációknak, a lélek mítoszainak nevezi, kérelmeknek és kiáltásoknak valamennyiünkért egy Isten nélküli világban. Pályája kezdetén szülőfaluja parasztembereit fényképezte. Pontosabban arcukat, az arcok kegyetlen gyűrődéseit és konok ráncait, amelyek mögött megbújik egy élet, egy elmúlt élet szépsége, titokzatossága. Ezeken az arcokon egyszerre jelennek meg magának a művésznek a vonásai és a kő- vagy pléhkrisztusok elmosódott, időmarta formái, amelyek Olasz Ferenc fotóin megjelennek. Ezek az arcok egykoron benépesítették az egész Kárpát-medencét, a falusi, mezővárosi emberek életének fontos részei voltak, meghatározták mindennapjaikat. Alkotóik között tanult kőfaragó mesterek vagy ügyes kezű parasztemberek egyaránt voltak.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!