A Baader Meinhof csoport
2008-ban készült ugyan, de annál remekebb tálalásban beszélt a Vörös Hadsereg Frakció csoportról A Baader Meinhof csoport című német alkotás. A megtörtént eseményeket feldolgozó filmben az 1960-as évek végén, a hetvenes évek elején Andreas Baader, Ulrike Meinhof és Gudrun Ensslin vezetésével fiatalok egy szakadár csoportja kvázi terrorfrakcióként hirdet harcot a fiatal német demokrácia ellen, és ahogy ők fogalmaznak: a „fasizmus új arca” ellen. A belföldi politikai krízis pedig sosem látott módon mélyül el terrormerényleteik során. Az amerikaiak vietnami politikája és a harmadik világ kizsákmányolása elleni lázadásuk választott eszköze lépi túl a társadalmi szolidaritás kereteit. A Baader Meinhof csoport végig ütős film marad, amelyet Uli Edel rendezett, és többek között Európai Filmdíjra, Oscarra és Golden Globe-ra is jelöltek. A témát szintén feldolgozó, az események előzményéről beszélő Vörös Hadsereg Frakció című mozi ennél sokkal szárazabb és unalmasabb feldolgozás lett.
Zabriskie Point
Michelangelo Antonioni első amerikai filmjében kiderül, hogy a tengerentúli fiataloknak sem volt fenékig tejfel az élet a hatvanas-hetvenes évek fordulóján. Az 1970-es moziban egy egyetemista fiatal együtt vonul társaival egy diákmegmozduláson, amit a karhatalom előbb szétver, de miután lelőnek egy rendőrt, a gyanúsítottá váló srácnak menekülnie kell. Eközben találkozik egy lánnyal, s a számkivetett életbe szivárog be a szerelem, amihez társul a szabadnak lenni életérzése is. Antonioni nem hazudtolja meg önmagát: szerzőisége révén sokkal inkább az ő filmográfiájába illeszkedő és az amerikai filmgyártástól elütő darabot készített a Zabriskie Point-tal.
A hosszútávfutó magányossága
A briteknél sem volt a hatvanas években minden a legnagyobb rendben. Erről a korról és a fiatalokról szólnak a korszak legemblematikusabb filmjei, összeállításunkba vehettük volna akár Tony Richardson 1958-as, Dühöngő ifjúság című alkotását a ragyogó Richard Burtonnal is. Ehelyett inkább Richardson egy 1962-es filmjét emeltük ki, amely Alan Sillitoe príma regényének nem kevésbé jól sikerült filmváltozata. A történet fiatal főhőse lázad a konvenciók ellen, s egy lopást követően fiatalkorúak intézetébe zárják. Itt folytatja rendszerellenes viselkedését, bár a legkülönfélébb eszközökkel igyekeznek őt megtörni és jobb belátásra bírni. Hősünk mégsem szeretne egy tégla lenni a falban, és egy remek futóversenyen sikerül a legfrappánsabban beinteni az őt kivető és meg nem értő társadalomnak. Hogy veszítsünk el egy versenyt, amit könnyedén megnyerhetnénk, s amire intézetünk annyira ácsingózik?
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!