Művészkönyvek tavasza

2013 tavasza a művészkönyvek tavasza lesz. Három helyen, három nagyszerű kiállításon is megismerkedhetünk ezzel a különleges műfajjal.

Szilágyi Bundi András
2013. 04. 10. 13:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Colophon Arte kiadó húsvét előtt, a Magyar–Olasz Kulturális Évad eseményeként létrejött tárlata az Országos Széchényi Könyvtárban (OSZK) nyitotta a sort idén, amit a közelgő könyvfesztivál megszokott művészkönyves standja és a Székesfehérváron készülődő V. Nemzetközi Művészkönyv Kiállítás követ a hónap folyamán. Lehetőségünk nyílik tehát ezzel a kevéssé ismert műfajjal találkozni, s megismerni a kortárs „künstlerbuch”-ok világát.

A művészkönyv sem nem könyvművészet, sem pedig illusztrált album, bár e két fogalom szoros kapcsolatban áll vele. A művészkönyvek első virágzása Német- és Olaszországban a hatvanas években volt, amikor a magára találó európai képzőművészet újabbnál újabb műfajokat fedezett fel magának. Rendkívül termékeny időszak volt ez, ekkor született a tasizmus, az informel, az arte povera, a performanszművészet – és sorolhatnánk azokat a művészeti formákat, amik mára, ha úgy tetszik, klasszicizálódtak és a képzőművészi kifejezés bevett eszközeivé váltak.

E műfajokhoz hasonlóan a művészkönyv szintén a korai avantgárd művészetben kereste gyökereit. A műfaji előzményeket csakúgy megtaláljuk az irodalom és a képzőművészet határvidékét kutató olasz futuristáknál, mint ahogy a Bauhaus kísérleti műhelyeiben. A második világháború, az iparosodás, a gép kultusza, a modern kor pár évtizedre háttérbe szorította ezt a műfajt, de – párhuzamosan és összefüggésben az iparművészetben szintén tapasztalható „craft revival”-lal – a művészkönyvek révén a neoavantgárd képzőművészet és a hagyományos kézművesség szintézise jöhetett létre.

Hazánkban természetesen ez a történet más szálon futott, mint Nyugaton. Olaszországban valóban volt a könyvművészetnek élő hagyománya, értve ez alatt a könyvkötészet, papírművészet hagyományos, történelmi viharokat is túlélt műhelyeit. Eközben itthon a hatvanas évek a kisipari világ szisztematikus felszámolását eredményezte, és a művészek számára magának a mesterségnek, a technológiáknak a megmentése is a feladatai közé tartozott.

Olasz és német területen hamar galériák és kiadók (mint amilyen a most kiállító Colophon is) specializálódtak a művészkönyvekre, amelyeknek stabil vevőköre is kialakulhatott, így egyes művészek kifejezetten e műfajnak szentelhették teljes életművüket. A hetvenes-nyolcvanas évekre a műfaj saját infrastruktúrával, nemzetközi szervezetekkel, gyártási, terjesztési bázissal rendelkezett, s mondhatjuk azt, hogy meggyökeresedett a művészetben hidat képezve múlt és jövő, ipar és képzőművészet, zene és irodalom között. Kisméretű összművészeti alkotások jöttek létre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.