– A történet a MOME szilikát szakának elvégzésekor kezdődik, de keveset tudunk a bölcsész Néma Júliáról, holott számodra az iparművészet „második területként” indult, így gyakorlatilag sikereidet nálad fiatalabbakból álló művészgeneráció tagjaként érted el. Mesélnél pár szót a bölcsész előéletedről?
– Magyar irodalom és nyelvészet, valamint kulturális antropológia szakos voltam, hallgattam esztétikát is. Mindig a művészettel kapcsolatos témákat kerestem. Lassan értem, de közben fontos, szilárd alapokat kaptam. Meghatározó évek voltak, cseppet sem bánom ezt a kanyart. Idővel aztán egyre nyilvánvalóbb lett számomra, hogy bár imádom az irodalmat, a művészetet, nem tudom elképzelni magam bölcsész pályán, hanem valami gyakorlatiasabb való nekem. Nyaranta Fajó János szabadiskolájába jártam, és keramikusok mellett is dolgoztam, így jött aztán a váltás. A kerámia szakon nem voltak sokkal fiatalabbak az évfolyamtársak, akkoriban elég nagy volt a túljelentkezés, csak kevesen jutottak be elsőre. Ezért többnyire olyanokkal jártam együtt, akik már eltöltöttek néhány évet a szakma művelésével.
Forrás: Kultúrgrund
– Az egyetemen Kádasi Éva, később a Korall Csempénél Minya Mária és Csemán Ilona révén közeli kapcsolatba kerülhettél a magyar porcelán és kerámiaművészetnek a dizájnhoz legközelebb álló képviselőivel. Magad is terveztél fűthető padelemeket, mégis, ma már kevesen tekintenek rád a szó klasszikus értelmében vett dizájnerként. Hogy vélekedsz erről a kérdésről, hová helyeznéd a szakmát 2013-ban, s benne magadat?
– Nem gondolkodom kategóriákban, és nem is kedvelem őket, mert elterelik a figyelmet a lényegről. Igyekszem megismerni és érteni a teljes folyamatot, amire és amivel tervezek, akármilyen területről van szó. Enélkül azt hiszem, nem is lehet elmélyült és felelős tervező valaki. Szerintem ma a klasszikus kategóriák nehezen értelmezhetők, az igazán progresszív kortárs dizájn folyamatos határátlépésekről szól: művészet, dizájn és kézműves hagyomány átjárásáról. Mindegyik egyaránt fontos és inspirálhatja a másikat. Én magam is szeretem bejárni-átjárni mindegyik területet. Dolgoztam gyári tervezőként, a kisszériás épületkerámiák mellett terveztem nagyszériás termékeket, és talán éppen ennek következménye, hogy most tisztán kézzel készítek mindennapi használati tárgyakat, amelyek vállalják különbségeiket, szabálytalanságaikat, és a fatüzes égetési technika révén teljesen egyedivé és megismételhetetlenné válnak. Mindig szerettem kevés eszközzel dolgozni, önkifejező gesztusok nélkül. A fatüzes égetés ébresztett rá, hogy van egy olyan mód, amivel úgy tudok egyedi, emberi és személyes lenni, hogy nem kell imitálnom és az előtérbe tolnom magam.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!