Paolo Veronese olasz festő 425 éve halt meg

Négyszázhuszonöt éve, 1588. április 19-én halt meg Paolo Veronese, az olasz reneszánsz egyik nagy festője.

Grund
2013. 04. 19. 5:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Veronában született 1528-ban Caliari néven, művésznevét később szülővárosáról kapta. Egy kőfaragómester fia volt és eleinte apja nyomdokain haladt, ám érdeklődése hamar a festészet felé fordult. Tizennégy éves korától egy helyi festőművész, Antonio Badile (későbbi apósa) tanította, első ránk maradt képein – így az úgynevezett Bevilacqua-Lazise oltárképen vagy a budapesti Szépművészeti Múzeumban található Férfiképmáson – az ő hatása érezhető. Ebben az időben erősen hatottak rá az észak-itáliai manierizmus olyan képviselői is, mint Domenico Brusasorci, később Michelangelo és Giulio Romano monumentális festészetének hatása alá került, amit a mantovai dómba festett Szent Antal megkísértése témájú (1552) vászna bizonyít.

Veronesét 1553-ban Velencébe hívták a dózsepalota falképeinek elkészítésére Giambattista Zelotti mellé, e munkái manierista módon merész alulnézetre komponáltak. Rövid időn belül Velence sokat foglalkoztatott freskófestőjévé vált, sokat dolgozott egyházi megrendelésre, így első önálló munkája is a San Sebastiano-templomba készült, mennyezetfreskóján a bibliai Eszter története látható. Másik nagy megrendelői körét a velencei nemesség alkotta, akiknek villáit és palotáit díszítette, így például a Palladio által tervezett Villa Barbaro illuzionisztikus elemeket is felhasználó manierista falképegyüttesét.

A kánai menyegző
Fotó: Wikipedia

Különösen jó érzékkel festett építészeti környezetbe helyezett sokalakos bibliai jeleneteket. Ezeken a képein a kompozíció egyformán meghatározó elemei a csoportfűzés, a részletesen ábrázolt épített tér, és a fény-árnyék viszonyok, valamint az alakok között velencei polgárok sokaságát vonultatja fel. A leghíresebb példa erre a Kánai menyegző című óriási vászna, amely eredetileg a San Giorgio Maggiore-kolostor ebédlőjébe készült, majd Napóleon seregeinek hadizsákmányaként került a párizsi Louvre-ba.

Ebbe a csoportba tartozik az a műve is, amelyet a Santi Giovanni e Paolo refektóriumába szánt, és az Utolsó vacsora témáját nagyszabású lakoma keretében dolgozza fel. Az inkvizíció perbe is fogta a festőt a vallásos témához nem illő szemérmetlen részletek miatt, és mivel a törvényszéket nem sikerült meggyőznie, nem átfestette, hanem inkább átnevezte a képet, így lett a címe Lakoma Lévi házában (1573).

Lakoma Lévi házában
Fotó: Wikipedia

A bibliai témák profanizálásával szemben a világi téma metafizikus, vallásos és transzcendens szintre emelésére is akad példa Veronese életművében, mint például a Lepantói csata című vászna, amely az oszmán-török hajóhadak fölött aratott 1571-es keresztény győzelemnek állít emléket. Utolsó évtizedeiben nagyszámú festőt foglalkoztató műhelyt vezetett bátyjával és két fiával együtt. Művészetének legfőbb varázsát az adja, hogy festményein a vallásos vagy mitologikus témák leple alatt a korabeli Velence mindennapjai elevenednek meg mozgalmas és érzéki valóságként.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.