Ponyvaregény
Mi mással lehet kezdeni a ma gyerekének egy ilyen összeállítást, mint Quentin Tarantino Ponyvaregénye? A film, amely folyamatosan szállóigék sorát szolgáltatja, amely az újrakezdést adta John Travoltának, amellyel világhírű lett Tarantino, és a lazaság stílusa, amellyel annyian próbálkoztak, de leginkább csak Tarantinónak áll jól. Pedig a tékás srác már itt sem sok eredetivel próbálkozott, ellenben fantasztikus érzékkel nyúlt a meglévőhöz és abból egy olyan, látszólag újat alkotott, amitől mindenkinek leesett az álla. A hagyományos történetmesélést időben és térben felbontó rendező gengsztertörténetet skiccelt a vászonra, amelybe nem átallott retrozenék sokaságát tenni, s már itt is áhítattal csodálta múzsáját, Uma Thurmant. A forgatókönyvért járó Oscar és a cannes-i Arany Pálma csak néhány a méltatások végtelen sorában. Kétségtelenül Tarantino az utóbbi húsz év legtökösebb amerikai rendezője!
Ütközések
Az nem állítható, hogy Paul Haggis filmje, az Ütközések ne lenne jó darab, de hogy a párhuzamos sorsok összefonódása témakörben éppen ez legyen a megkoronázott király, az kétségtelenül furcsa. Az Ütközések jó időben, jó helyen volt, ezért – és a faji előítéletek témaköre miatt – lehetett nyerő az Amerikai Filmakadémiánál, s kaphatta meg a legjobb film és forgatókönyv (valamint vágás) elismeréseit 2006-ban a Túl a barátságon, a Capote és a Good Night, Good Luck! előtt. Azért a többi példamoziban nem volt annyi lassítás és hatásvadász elem, mint amennyit itt nézhetünk a kulcspillanatokban. Anélkül is megrázónak éreztük volna a különböző etnikumú és vallású emberek konfliktusát, és a törvényesség kereteinek rezonanciáit a nagy olvasztótégely Egyesült Államokban.
Magnólia
Paul Thomas Anderson Magnóliája maga a megfejthetetlen rejtély. A teljesen széttartó, egymással látszólag nem korrelálló cselekményszálak (kilenc szereplővel) az egyébként a több mint háromórás film során többször ejtik gondolkodóba a nézőt, hogy mi a fenét is akar ezzel a rendező. Aztán egyszer csak megérkezik a rendszer a történetbe, s olyan szépen áll egybe, kerek egésszé, hogy azon talán még a szereplők is meglepődtek. De nem úgy Paul Thomas Anderson, aki a Boogie Nights után Tom Cruise-t taszajtja meglepő önkritikus szerepbe, John C. Reilly, Julianne Moore, Philip Seymour Hoffman, és William H. Macy (különösen utóbbi fogszabályozós heppjével) pedig egyszerűen átmentik jó formájukat a rendező pornózásról szóló filmjéből. Az égből potyogó békákért, valamint remek zenéért pedig külön piros pont jár. A mondanivaló pedig? Az életünk talán szar, de akkor is képes a legváratlanabb pillanatban fordulatot venni.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!