– Ha jól tudom, a jó házból való, később mégis a bordélyok világáig jutó főszereplő története nagyon is valós.
– Inkább azt mondanám, hogy a mintegy száz év történetét elmesélő regény egyik szála egy valós élettörténetre támaszkodik. Ami azt jelenti, hogy sok minden valós a könyvben, de semmi nem úgy, ahogy valóban megtörtént. Egy talált történet megerősíti, hogy a valóságot nem lehet semmivel túlszárnyalni, de arra is figyelmeztet, hogy maga a valóság túlságosan is irodalmias néha. Az élet gyakorta úgy ír bennünket, hogy azt az olvasó biztosan fikciónak hiszi. A regényírás minden talált történet esetében tulajdonképpen ott kezdődik, amikor megpróbálom megkeresni a tipikus és a különleges megfelelő arányát, mondjuk így: az egyszeri történetbe beleírni minden olvasó történetét. A Magyarka ezen szála ráadásul egy volt osztálytársam történetéről szól. Mindenkiben erős érzelmeket kelt, ha hirtelen más fénytörésben találkozik az élete egy fontos darabjával, ez nekem se volt könnyű.
– A regénybeli Katit szinte levegőnek nézik a gimnáziumi osztálytársai. Tekinthetjük ezt a regényt egyfajta jóvátételnek is az egykori közönyért?
– Nem, jóvátételek nincsenek. Hibák és beismerések persze vannak, s tudnunk is kellene élni ezekkel. Nem tagadom, ilyen értelemben is meg kellett küzdenem az anyaggal. Mindannyiunkban él egy kép a hozzánk közelebb vagy távolabb álló emberekről, hiú és büszke módon gondolkodunk a saját intellektusunkról és annak a határairól. És amikor rájövünk, hogy egy-egy ember külső álarca mögött mennyi minden lakozik, mennyire más egy-egy sors, amiről sejtelmünk se volt, az meg tud rázni bennünket.
Kőrösi Zoltán
Fotó: Béres Attila / Magyar Nemzet
– Az említett hölggyel hogyan indult el ez a sajátos munkakapcsolat? Beszélgettetek erről-arról, majd vérszemet kaptál, hogy itt egy regény nyersanyaga?
– Ennél regényesebb a regény keletkezése, bizonyos értelemben nagyon huszonegyedik századi történet. A Facebookon keresett meg, elkezdett írogatni nekem üzeneteket, és azt állította, hogy mi osztálytársak voltunk a gimnáziumban. Mi tagadás, nekem lényegében bárki bebizonyíthatja, hogy az osztálytársam volt. Készséggel elhittem neki is, de nem emlékeztem rá. Mentségemre szolgáljon, hogy a későbbi levelek egyikéből az is kiderült, hogy időközben nevet változtatott. Akkor már összeállt a kép. Személyesen nem találkoztunk, sok-sok fordulóban, de mindig írásban mesélte el az élettörténetét. Ehhez én is ragaszkodtam. Van egy anekdota, hogy amikor Jókai írta az Aranyembert, megkérdezték tőle, hogy nem akarja-e megnézni végre a varázsos Vaskaput, mire azt felelte, hogy miért akarná, hiszen akkor nem tudná megírni. Kicsit én is így voltam ezzel: nem szabad átlépni bizonyos határokat, ellenkező esetben nem tudom formálni a történetet.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!