Wagnerre emlékeznek az Erkel Színházban

A Tannhäuser, a Lohengrin, a Trisztán és Izolda, A walkür és Az istenek alkonya című Wagner-operákból hangzanak el részletek szerda este, a zeneszerző születésének 200. évfordulóján az Erkel Színházban.

TK
2013. 05. 18. 14:39
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A gálaesten a Concerto Budapest zenekar közreműködik Kovács János vezényletével, és fellép a Magyar Nemzeti Balett is. „A Magyar Állami Operaház Wagner-repertoárjának korábbi és közelmúltbeli darabjaiból készült a válogatás, de a következő évadban hallhatók más művek is” – mondta el az MTI-nek a karmester. A Wagner-gálán olyan rangos énekeseket hallhat a közönség, mint Németh Judit, Sümegi Eszter, Bándi János, Temesi Mária, Kovácsházi István, Perencz Béla és Szegedi Csaba.

Az évforduló miatt most gyakori téma a Wagner-életmű nagysága, a zeneszerző személyisége, valamint a művek 20. századi utóélete. „Az ember mindig nagyon kíváncsi az alkotások keletkezésének történeti hátterére és arra, hogy ki volt az, aki létrehozta a műveket. De ez nem befolyásolhatja döntően az előadásokat” – hangoztatta Kovács János.

Hozzáfűzte: a Wagner életéről szóló dokumentumok arról tanúskodnak, hogy a zeneszerző sok megállapítása tőlünk idegen, visszatetsző, vagy egyes emberi viszonyai – például az apósával, Liszttel – ellentmondásosak. „Hol lekicsinylően beszélt Liszt-művekről, hol leborult Liszt előtt, aki egész életében kiállt Wagner mellett­ – vélte a karmester. – Egy másik félremagyarázható általánosítás, hogy mennyi mindent vett át Wagner Liszttől. Sajnos Lisztet ma is sokan csupán virtuóz zongoraművésznek tartják. Pedig Liszt újításai mélyen beépültek a wagneri kompozíciós stílusba és sajátos minőséget képviselnek azon belül. Ahogy nem volt érdemes a 19. században azon vitatkozniuk az olvasóknak, hogy vajon Goethe vagy Schiller-e a nagyobb költő, hanem örülni kell, hogy a német irodalom két ilyen óriással dicsekedhet, úgy Liszt és Wagner a maga zenei világában külön csúcs” – magyarázta Kovács János.

Kovács János Bayreuthban 1978-tól 1980-ig három nyáron át dolgozott korrepetitorként. „Nemcsak a környezet hatott rám, hanem Patrice Chéreau rendezői munkája A Nibelung gyűrűje színrevitelében, pedig én igazán konzervatív ízlésű vagyok. A cselekményt az ipari forradalom idejére helyezte. Az előadást Pierre Boulez vezényelte.”

Az új intendánsok, Eva Wagner-Pasquier, főként pedig Katharina Wagner igyekeznek újításokat is bevezetni, de a jubileumi évben sem kerülhetnek fel a Zöld Dombra korai operák, ezeket a Stadthalléban fogják előadni. „Nem mintha az én véleményem nyomhatna a latban, de hiszem, hogy közülük a Rienzinek ilyen ünnepi évadban a Festspielhausban lenne a helye. Megjegyzem: Mahlernek az egyik kedvence volt. Nagyszabású remekmű, ha nem is olyan mértékben, mint a következők, de jól szemléltetné azt a páratlan fejlődést, amely Wagner munkásságát jellemzi” – mondta Kovács János.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.