Adódik a kérdés, hogy vajon a magyar fotográfia történetének jelenlegi feldolgozottsága és szélesebb körű megismertetése elégségesnek mondható-e. Kielégítőnek valószínűleg semmiképpen sem, bár az utóbbi időszak kiállításait elnézve mégis tűnhet úgy, valami megmozdult ezen a téren is. Miközben a Magyar Nemzeti Galéria Magyar fotóművészet az új évezredben címmel a magyar fotóművészet közelmúltjába enged betekintést, és arról igyekszik valamit állítani, addig a Kogart Galéria falai között időben szélesebb merítést kínál az Analóg – 21 magyar fotográfus a 20. századból című kiállítás. Huszonegy fényképész mintegy 160 műve várja a látogatókat, a válogatásban Kincses Károly fotómuzeológus, a Magyar Fotográfiai Múzeum volt igazgatója működött közre.
Ha a koncepció felől közelítünk a kiválasztott huszonegy alkotó képeihez, akkor némiképp magunkra vagyunk utalva: szándékoltan nincs vezérelv, leszámítva azt a kissé mondvacsináltnak ható kritériumot, hogy a fotók analóg technikával készültek – valamint az időbeliséget: a kiválasztott munkák a huszadik század második felében születtek. Érdemes talán innen, a történetiség felől megközelíteni a Kogart kiállítását, ám nem feltétlenül a fotográfiatörténeti nézőpont felől, ahhoz nem bizonyul eléggé átfogónak és sokrétűnek a válogatás.
Persze a szakmailag avatottabb szem így is mérlegelhet: mi az, ami az idő rostáján fennakadva ma is előremutató az egykori teljesítményekből, és mi az, ami már csak egy valaha jellemző, de azóta meghaladott stílusirány, felfogás vagy mód lenyomataként érdemes a figyelemre. Szemlélhető azonban az Analóg a múltértelmezés nézőpontja felől is, és ezt az olvasatot megerősíti, hogy a válogatás jellemzően a magyar fotó dokumentarista vonulatáról árul el többet, azzal együtt, hogy a kísérletezőbb munkák sem hiányoznak. Ez a megközelítés természetesen jóval kevésbé kell hogy számoljon az adott képek milyenségével, legalábbis maga a kérdés, hogy az adott fotó „jónak” mondható-e, némiképp alárendelődik a tematikai érdeklődés vezette befogadásnak. Ha ezt az utat választjuk, akkor az Analóg hatásos ellenszernek bizonyul a megalapozatlan nosztalgiával szemben.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!