– Mennyire a sajátod a film koncepciója és a megvalósítás? Mennyit tettek hozzá a zenekar tagjai?
– Nagy önállóságot kaptam a zenekartól a film kitalálásakor. A teljes Szentimentálé-repertoárban több mint 30 dal van, ezek közül válogathattam össze azt 12-13 dalt, amelyik végül bekerült a filmbe. A kerettörténet az enyém, szerettem volna egy nagyon laza szálra felhúzni a dalokat, mint egy fura álom szétszórt, mégis valahol összetartozó epizódjait. A prológ szövegét Beck Zoli naplórészleteiből gyúrtam össze, s az Emberirtó című dal két sorát („Velem nem történt meg, veled megtörténhet”) is én emeltem ki, amolyan vezérfonalnak. Miután a költségvetés nagyon limitált volt, inkább no budget jellegű filmről beszélünk, ezért sokat ötleteltünk együtt, hogy mit tudunk beszerezni a filmhez. Ilyen értelemben igazi gerillafilmezés volt, óriási lelkesedéssel és sok pozitív energiával.
– „Csak történeteim vannak” – mondja a narrátor a film elején. Ezt lehet valamiféle önvallomásnak is tekinteni, mondjuk abban a tekintetben, hogy te mások történeteit gyűjtve, azokat valamilyen formába rendezve „vallasz” magadról?
– Gyerekkoromban volt egy kedvenc filmem, ami sokszor ment a tévében: Sándor Pál – azt hiszem – vizsgafilmje volt a 60-as évekből, Bohóc a falon a címe. Ez voltaképpen arról szólt, hogy ki milyen történeteket tud kitalálni, s hogy végeredményben nem is fontos, melyik történet igaz, s melyik nem. Az Emberirtónak a fent idézet két sora nekem ezt filmet jutatta eszembe. De nagy különbség, hogy nálunk „csak” dalok vannak, prózai szöveg alig. Ilyen értelemben nem is lehet önvallomás a Szentimentálom, de hogy milyen dalok kerültek be a filmbe, milyen sorrendben, milyen képi megvalósítással, rólam is nyilván árulkodik.
Lévai Balázs: az a fontos, hogy ki milyen történetet tud kitalálni
fotó: mno.hu
– Egyszer úgy nyilatkoztál, hogy az énekes Beck Zoltánnak Cseh Tamás a személyes példaképe. Milyen szerepet töltenek be szerinted ők a kortárs magyar könnyűzenében?
– A 30Y egy konokul saját utat járó zenekar. Nem lesznek könnyedebbek, slágeresebbek egy nagyobb siker reményében. Zoli szövegei ebben a poszt-Kispál-korszakban a műfaj legjobbjai közé tartoznak, nem véletlenül kapott tavaly Artisjus szövegírói díjat. A kompromisszummentesség miatt hullámzik a megítélésük, manapság jobban hódítanak az elektronikus, „easy'” zenék az alter színtéren is. Ettől függetlenül, ha tíz-tizenöt év múlva visszanézünk, a 30Y biztos a korszak fontos zenekarai között lesz. Zolinak valóban fontos és meghatározó Cseh Tamás, de ne felejtsük el, hogy egy teljesen más korszakban alkot, ma a daloknak nincs akkora szerepük, mint a 70-es, 80-as években. Ettől függetlenül sokat kell még dolgoznia, hogy felnőjön a nagy elődhöz. Fontos különbség, hogy neki nincs Bereményije, maga írja a dalokat.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!