Már csak az illem is azt kívánná, hogy Milánóról és a magyar népi tradíciókról szólva megidézzük Kodály Zoltán szellemét, hiszen az ő Háry János című daljátéka volt az, amely híressé tette az Abonyi Lajos által lejegyzett népdalt, amely szerint „Sej, Nagyabonyban csak két torony látszik, de Majlandban harminckettő látszik ”
Kodályt idézte a Pentatónia című kiállítás és az azonos címmel megrendezett divatbemutató kurátora, Simonffy Márta, a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége (MKISZ) elnöke is, csakhogy nem a magyar múlt, néphagyomány iránti nosztalgia jegyében, hanem éppenséggel arra figyelmeztetve, hogy – mint Kodály írta – „az elődök kultúrája egykettőre elpárolog, ha minden nemzedék újra meg újra nem szerzi meg magának”.
A Milánóban június közepén megnyílt, egy hónapon át látható kiállítás címe, a Pentatónia arra a zenei alaphangsorra, az ötfokúságra utal, amelyre a magyar népzene épült, amely a magyar népművészet alapját adja. Ez az utalás egyértelművé kívánja tenni, hogy az a kincs, amely századokon átívelve népzenénkben megmaradt, szintén fellelhető és követhető a magyar népi viselettörténet motívum- és formavilágban is. Simonffy Márta szerint ez a gondolat és gondolkodásmód adta a magyar kortárs öltözéktervezőink indíttatását, hogy napjaink divatkultúrájában megjelenítsék ezt a szellemi örökséget.
Ezeken az öltözékeken a hagyomány sajátos folytatását, átvételét és továbbadását látják, az autentikus népi öltözékben meglévő, a hagyományos motívum- és formakincsből merítvén, egyedi hangvételű kortárs öltözékeket kívánnak létrehozni, példát adva népviseletünk felhasználásának lehetőségére, ennek a fantasztikusan gazdag tárháznak a kortárs öltözékben való világszínvonalú megjelenítésére és megismertetésére.
Hasonló törekvések vezették a század első felében a népművészetet és népi építészetet tanulmányozó képzőművészeket, Vajda Lajost és Korniss Dezsőt is. Az öltözéktervezők számára a rendszerváltozás évei hozták meg a lehetőséget, hogy szélesebb körben bemutatkozzanak a hagyományhoz kötődő, ugyanakkor saját koruk nyelvén és eszköztárával fogalmazó műveikkel, ahogyan azt a Mészáros Éva által elindított Modern Etnika mozgalom tárlatai, bemutatói mutatták, de újabb impulzusokat adtak a tervezőknek a legutóbbi évek Gombold újra! pályázatai is, amelyeknek köszönhetően az idősebb generációk tagjai mellett a középnemzedék meghatározó jelentőségű alkotói és a frissen végzett vagy éppen még a diplomázás előtt álló fiatalok is kedvet éreztek ahhoz, hogy csatlakozzanak a mozgalomhoz.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!