Magyar balerinákkal a milánói divatbemutatón

A milánói divathét és az olasz–magyar kulturális évad kiemelkedő eseményeként a magyar öltözéktervezők kiállítását Milánóban divatbemutató is kísérte, ami telt házat vonzott.

P. Szabó Ernő (Milánó)
2013. 06. 30. 11:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már csak az illem is azt kívánná, hogy Milánóról és a magyar népi tradíciókról szólva megidézzük Kodály Zoltán szellemét, hiszen az ő Háry János című daljátéka volt az, amely híressé tette az Abonyi Lajos által lejegyzett népdalt, amely szerint „Sej, Nagyabonyban csak két torony látszik, de Majlandban harminckettő látszik ”

Kodályt idézte a Pentatónia című kiállítás és az azonos címmel megrendezett divatbemutató kurátora, Simonffy Márta, a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége (MKISZ) elnöke is, csakhogy nem a magyar múlt, néphagyomány iránti nosztalgia jegyében, hanem éppenséggel arra figyelmeztetve, hogy – mint Kodály írta – „az elődök kultúrája egykettőre elpárolog, ha minden nemzedék újra meg újra nem szerzi meg magának”.

 

A Milánóban június közepén megnyílt, egy hónapon át látható kiállítás címe, a Pentatónia arra a zenei alaphangsorra, az ötfokúságra utal, amelyre a magyar népzene épült, amely a magyar népművészet alapját adja. Ez az utalás egyértelművé kívánja tenni, hogy az a kincs, amely századokon átívelve népzenénkben megmaradt, szintén fellelhető és követhető a magyar népi viselettörténet motívum- és formavilágban is. Simonffy Márta szerint ez a gondolat és gondolkodásmód adta a magyar kortárs öltözéktervezőink indíttatását, hogy napjaink divatkultúrájában megjelenítsék ezt a szellemi örökséget.

Ezeken az öltözékeken a hagyomány sajátos folytatását, átvételét és továbbadását látják, az autentikus népi öltözékben meglévő, a hagyományos motívum- és formakincsből merítvén, egyedi hangvételű kortárs öltözékeket kívánnak létrehozni, példát adva népviseletünk felhasználásának lehetőségére, ennek a fantasztikusan gazdag tárháznak a kortárs öltözékben való világszínvonalú megjelenítésére és megismertetésére.

Hasonló törekvések vezették a század első felében a népművészetet és népi építészetet tanulmányozó képzőművészeket, Vajda Lajost és Korniss Dezsőt is. Az öltözéktervezők számára a rendszerváltozás évei hozták meg a lehetőséget, hogy szélesebb körben bemutatkozzanak a hagyományhoz kötődő, ugyanakkor saját koruk nyelvén és eszköztárával fogalmazó műveikkel, ahogyan azt a Mészáros Éva által elindított Modern Etnika mozgalom tárlatai, bemutatói mutatták, de újabb impulzusokat adtak a tervezőknek a legutóbbi évek Gombold újra! pályázatai is, amelyeknek köszönhetően az idősebb generációk tagjai mellett a középnemzedék meghatározó jelentőségű alkotói és a frissen végzett vagy éppen még a diplomázás előtt álló fiatalok is kedvet éreztek ahhoz, hogy csatlakozzanak a mozgalomhoz.

 

Nem egyszerűen pillanatképet ad tehát, hanem egy folyamatot mutat be a kiállítás Milánó divatnegyedének a közepén, az egyébként is a divat- és öltözéktörténetet bemutató múzeumnak otthont adó Palazzo Morandóban. Ráadásul úgy, hogy a magyar tervezők népi hagyományokat újraélesztő ruhái folyamatos párbeszédet folytatnak a polgári tradíciókat bemutató múzeumi tárgyakkal, környezettel.

Az épületet egyébként egy lombardiai patríciuscsalád sarja, Lydia Morendo adományozta 1945-ben a városnak, hogy különböző kulturális, művészeti tevékenységek otthona legyen. Ilyen szempontból az adományozó nevét viselő XVII. századi palota ugyanúgy a tradíciók megőrzésének, gazdagításának a szimbolikus helyszíne, mint ahogyan a kiállításhoz kötődő kedd esti divatbemutatónak otthont adó Palazzo Isimbardi is, amely egyébként, „hétköznapi” használatát illetően a milánói tartomány igazgatási központja.

A két palota között néhány száz méternyi utat kell csak megtenni. A távolságokat illetően nem nagy, a kínálatot illetően azonban szinte felmérhetetlen világban jár, aki ide érkezik. A Via St. Andrea és a Via Vivaio között vagy éppen a város középpontjában álló Duomo, a San Babila és a Piazza Cavour közötti háromszögben minden a divatról szól, egymást követik a legnagyobb divatházak bemutatótermei, amelyek többsége már az őszi, téli trendek iránt igyekszik érdeklődést kelteni, akárcsak a napokban rendezett divathét eseményei.

Érdeklődésben pedig nincs hiány, pedig az árak legalábbis csillagászatiak: Guccinál van zakó, amelyet hatezer euróért kínálnak, a Dolce & Gabbanánál pedig egy elegáns krokodilbőr kézitáska kilencezer euróért kelleti magát a kirakatban. Hogy mennyibe kerül az, amit mostanában hordanak a divatosan öltöző milánói férfiak, nehéz lenne kiszámolni, tény, hogy a rendkívül szűk, bokán felül érő nadrág a divat, hozzá pedig bumfordi, vastag talpú cipőt illik felvenni, no meg kis Borsalino kalapot, ami ugyan semmire nem jó, de az ára annál borsosabb.

Akárhogyan is van, a milánói divat a gazdasági válság ellenére is őrzi vezető pozícióját, ahogyan az olasz divatkamara elnöke, Mario Boselli lovag fogalmazott a divathét kapcsán, a lombard export az év első negyedévében majdnem három százalékkal nőtt, s minden negyedik olasz exporttermék innen származik.

 

Nem kis dolog tehát, hogy a magyar öltözéktervezők kiállítását divatbemutató is kísérhette, amely egyszerre volt a milánói divathét és az olasz–magyar kulturális évad kiemelkedő eseménye. Ezt maga a divatkamara elnöke fogalmazta meg, aki nemcsak meghívta a magyar tervezőket, de személyesen üdvözölte a divatbemutató vendégeit. Méltatta az esemény jelentőségét Guido Podesta, Milánó tartomány, Bruno Dapei, a városi tanács elnöke, Győri Enikő, a magyar Külügyminisztérium államtitkára, Simonffy Márta, a MKISZ elnöke és Manno István, Magyarország milánói főkonzulja is. Az Emberi Erőforrások Minisztériumát Révész Mária miniszteri főtanácsadó képviselte, és jelen volt a divatbemutatón a lombard főváros közéletének számos, a magyar kultúra iránt elkötelezett szereplője is.

Telt házas rendezvénynek örülhettek a szervezők – a nézők pedig egy különleges összművészeti eseménynek. Gesamtkunstwerk: a kifejezés valóban illett az estre, hiszen a magyar népi tradíciókat egyéni ízekkel gazdagítva feldolgozó ruhatervek hatásához jelentősen hozzájárult az is, hogy nem hivatásos manökenek mutatták be őket, hanem a budapesti operaház balettművészei, akiknek mozgása, egyéni gesztusai kiválóan hangsúlyozták az egyes modellek karakterét – ahogyan a bemutatót kísérő muzsika, a magyar népzene autentikus anyagának kortárs feldolgozásainak sora is.

Az estet Gábor Éva Mária két, Kodály, illetve Liszt zenéjére készült animációja indította, s a bemutató egyes részeit ugyancsak Liszt, valamint Brahms zenéjére készült koreográfiák fogták keretbe, kötötték össze. Ahogyan az öltözékekben, olykor egymástól látszólag igen távoli világok találkoztak a zenében, a koreográfiában is, de a hitelesség és a kvalitás mint a legjobb közös nevező kötötte őket össze, ahogyan a magyar népi tradíciókat és az őket befogadó lombardiai polgári környezetet is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.