Van a filmbéli rendőrőrs falán egy monumentális festmény – a Cobra becenévre hallgató egyik főszereplő alkotása –, mely peckesen feszítő római légiósként ábrázolja a rendőröket. Ez a párhuzam, ha sántít is, de mégiscsak működik. Csak nem az ereje teljében lévő birodalom egykori katonáira érdemes gondolnunk, hanem azokra a szerencsétlenekre, akik A római birodalom bukása című film hullahegyeit adták.
Azokra a légiósokra, akik görcsösen ragaszkodnak egy eszméhez, amit már sokszorosan kiárusítottak, aminek maradékáért sokad rangú politikusok marakodnak, miközben a város falain túl már ambiciózus, vérre szomjazó barbár hordák toporognak. Ismerős helyzetkép? Mert az A.C.A.B. – Minden zsaru rohadék című film rohamrendőr hősei nagyjából hasonló komfortérzettel élik az életüket.
Kommunikáció
Fotó: Vertigo Média
Őket köpködik a futballhuligánok, nekik címzik keresetlen szavaikat a kilakoltatott adósok, őket vetik meg a fasiszták, és ők azok, akiket csak akkor látnak a politikusok, amikor kényelmes szolgálati luxusjárműikkel egy pillanatra elsuhannak a védelmükre kirendeltek sorfala előtt. Szóval nem éppen toborzófilmről van szó.
Az egykor az NBC és CNN kameramanjaként dolgozó olasz Stefano Sollima első nagyjátékfilmje nemcsak profizmusa miatt számít üdítő filmélménynek az utóbbi hónapok kínálatában, hanem a nézőpontválasztás miatt is. Mert arról, hogy a futballhuliganizmus nem csak móka és kacagás (hogy a Monty Python háborúra vonatkozó szentenciáját idézzük), már jó pár filmes dolgozat került a moziba – lásd A keménymag, a Futball faktor vagy éppen a Huligánok című alkotásokat. Ezekből aztán többé-kevésbé alapos benyomást szerezhetünk az ultrák lélektanáról és szokásrendszeréről, miközben legfőbb természetes ellenfelük, a film címében is meglehetős barátságtalansággal emlegetett zsaruk (a rövidítés az All cops are bastards kifejezést takarja) leginkább arctalan statisztaként vannak jelen.
Csak a társaidra számíthatsz
Fotó: Vertigo Média
Ez a nézőpont fordul itt meg, és testközelből – a remekül megkomponált képsorok, a kézi kamerás felvételek valóban élményszagúvá teszik a filmben viszonylag gyakran előforduló összecsapásokat – élhetjük át, milyen is az, amikor az ember munkája többek között abból áll, hogy arcon köpködik és kővel dobálják, szinte ki se józanodhat a folyamatos adrenalinfröccsök hatása alól, mégis azt várják el tőle, hogy őrizze meg a higgadtságát.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!