Superman és Beethoven a kánikula hősei

A héten a forgalmazók érezhetően Az acélemberre tekintettel visszafogottak voltak. Superman multiplex kalandjai mellett csak A búcsúkoncert játszik.

kgy
2013. 06. 21. 15:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A képregény-univerzum legnépszerűbb és legsikeresebb karaktere, Superman napjainkra kezd méltatlanul elfelejtődni. Batman és Vasember jelenleg egyértelműen trendibb a fiatal célközönség körében, mindkét moziból három-három űrkasszasiker készült, Vasember pedig bosszúállóként is hódít. Superman a hetvenes években Christopher Reeve címszereplésével ugyan első számú sztár volt a mozikban (négy epizód erejéig), de a CGI hiánya miatt technikailag még nem lehetett kiforrott a látványvilága. A képregény-adaptációk reneszánsza Supermant is megtalálta, ám a Bryan Singer rendezte 2006-os mozi nem lett olyan erős, hogy új franchise-t lehetett volna köré építeni. Ezúttal a Batmannel mennybe emelkedő Christopher Nolant kérték fel, hogy felrázza a brandet, és bár csak producerként, de tegye annyira emlékezetessé a Supermant, amennyire Batmant sikerült. Nolan kézjegye egyértelműen tetten érhető Az acélemberen (amely címében eltávolodott a korábbi próbálkozásoktól), igaz, ez a film egyértelműen a CGI kínálta látványra és akció kavalkádra alapoz. A történet a klasszikus alapsztorit követi, azzal a céllal, hogy három részig meg se álljon a legújabb Superman-saga. A grandiózus amerikai nyitás fényében kérdés sem lehet a folytatás. A korábban a 300-zal és Holtak hajnalával nagyot alkotó, mostanság viszont kicsit lecsúszó (Álomháború) Zack Snyder pedig a film rendezőjeként csendesen visszamászik a csúcsra.

 

 

Ha egy filmnek mindössze az lenne a legnagyobb erénye, hogy benne kiemelt szerep jut Beethoven Vonósnégyesének, manapság már annyi pedagógiai szándéknak is szemérmesen örülni kell. A búcsúkoncertben pedig sokszor hangzik fel komolyzene, mivel főhősei egy vonósnégyes tagjai. A dráma viszont merészen továbbmegy ezen az úton, és nemhogy a komolyzenét helyezi témája középpontjába, de főszereplői Antonionis értelemben erkölcsileg vívódó, a magas kultúrát mesterségként gyakorló, korosodó zenészek, akiknek érzései, és jellemük van, s ezek a tulajdonságok feszültségekhez vezetnek, ha több évtizede szorosan együtt dolgozik négy ember. A búcsúkoncert olyan régi vágású mozi, amin gondolkozni kell, aminek mondanivalója van, ami nem a pillanat erejéig hat, s mint olyan nem a könnyed szórakozást keresők kenyere lesz. A sztori szerint a világhírű vonósnégyes tagjai évtizedek óta együtt dolgoznak, amikor az elsőhegedűsnél Parkinson-kórt diagnosztizálnak, s fokozódó kézremegése nyilvánvaló módon karrierje végét jelenti. A bejelentés sokkszerűen hat a négyes tagjaira, egyszerre merül fel a hogyan tovább kérdése, de a kvartett jövője mellett az elmúlás gondolata, egyéni ambíciók, és a kapcsolatok átértékelődése is mind hangsúlyosabban fogalmazódik meg. A búcsúkoncert az érzelmek, érzések és zeneszeretet filmje, amelyben az Oscar-díjas Christopher Walken és szintén Oscar-díjas Philip Seymour Hoffman brillírozik.

Az olasz mozik mostanság nem olyan divatosak hazánkban, mint korábban, az utóbbi hetekben Bertolucci Én és te, valamint Stefano Sollima A.C.A.B. – Minden zsaru rohadék című filmje sem aratott átütő sikert az artmozikban. Az Úgy hívlak: Amore könnyed darab, amely a nyári kánikulában talán előnyt jelent, igaz sokkal kiszámíthatóbb, olyan tömegfilm, amivel viszont minden évszakban százszámra találkozunk. Az Amore még 2008-ban készült, hozzánk most érkezett a mozikba. A még mozikban futó francia Felcsípve alaphelyzetét fordított felállásba teszi az Úgy hívlak: Amore. Ezúttal egy későharmincas férfi és egy tizenéves lány románca bontakozik ki a véletlen találkozásból.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.