Szemfényvesztők, huligánok, citromba harapott szerelmesek

Michael Caine bűvészkedik, focidrukkerek és rendőrök csapnak össze, a skandinávok megmutatják a romantikát. Végre nívós filmek a premierhéten!

kgy
2013. 06. 13. 11:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szemfényvesztők

2006-ban egyszerre két bűvészes film vetekedett egymással, bár utóbb kijelenthető, kissé egyenlőtlen erők küzdelme volt az éppen csúcsdöntésre induló Christopher Nolan A tökéletes trükkjének és az Edward Norton főszereplésével készült A mágusnak az összecsapása. Pedig utóbbi sem volt egyáltalán rossz, sőt, ráadásul a kritikák mellett a nézők is szerették mindkét filmet. Hollywood viszont a párossal letudni vélte restanciáját a témában, így további mágusok lekerültek a napirendről, pontosabban megmaradtak a fantasyk világában. A Szemfényvesztők szép eredményével lehet, hogy megváltozik a széljárás, igaz, a korrekt költségvetésű filmmel kapcsolatban (70 millió dollár) voltak is elvárások, ráadásul nem utolsósorban olyan neveket sikerült a produkció mellé rendelni, mint az örökifjú Michael Caine, valamint Jesse Eisenberg, Mark Ruffalo és Woody Harrelson. A Szemfényvesztőkben az illuzionisták nem kis haszonszerzés érdekében igyekeznek eljátszani a tökéletes trükköt, miközben trükköt trükkel lepleznek.


Gyakornokok

Amióta Vince Vaughn és Owen Wilson 2005-ben az Ünneprontók ünnepével nagyon eldobta a gerelyt, mindenki egy ahhoz fogható sikert vár a párostól. Ahogy az lenni szokott, a csoda csak három napig tartott, a két úriember viszont azóta is leginkább a vígjátékokban érzi otthon magát, és ismerve drámai énjüket, talán így van ez mindenki számára jól. A Gyakornokok ráadásul nem is kutya vígjáték, amelyben két dörzsölt kereskedő hiába mestere szakmájának, a cég, amelynek dolgoznak tönkremegy alattuk. Így történik, hogy végül egy rakkolós gyakornoki munkára szegődnek el a Google-höz, ahol a digitális korban minden kínai számukra, és látszólag ledolgozhatatlan hátrányuk van a fiatalokkal szemben. A két gyakornok azonban felveszi a kesztyűt, és próbálja a régi fineszességgel eltüntetni a fiatalok tudásával szembeni különbségeiket. A Gyakornokok a rutinos tömegfilmes Shawn Levy (Éjszaka a múzeumban 1-2., A rózsaszín párduc, Vasököl, Párterápia, Szakítópróba) új vígjátéka.


A.C.A.B. – Minden zsaru rohadék

Az A kategóriás Moszkvai Nemzetközi Filmfesztivál nagy kedvence volt tavaly az A.C.A.B. – Minden zsaru rohadék, ami már önmagában figyelemreméltó elismerés, tekintve, hogy Keleten kevésbé tolerálják az anarchiát és a lázadást. A több díjjal is jutalmazott olasz dráma titka univerzális mondanivalójában rejlik. Az elsőfilmes Stefano Sollima ugyanis jó érzékkel karolt fel egy olyan megtörtént olasz eseményt, amelyre Európa-szerte megvan a fogadókészség, és valamennyi fociszerető nemzet számára ismerős konfliktust mutat be. Az univerzális jelentéssel bíró A.C.A.B. (ami a focihuligánok számára egyet jelent a korrupt és ellenséges rendőrrel) az ultrák és a rendőrök véget nem érő harcáról szól. A nézőpont viszont a hasonszőrű alkotásokkal ellentétben (Huligánok, A kemény mag, Futball faktor) ezúttal a rendőröké, ami nemcsak felüdülés, de jó néhány sztereotípiával is szembe megy. A zsaruk a dokumentarista stílusú történetben a senkiföldjén állnak: skalpjukra hajtanak a huligánok, és minden tettük törvényességét lesi árgus szemmel az ügyészség. Szemmel láthatóan mindenki utazik rájuk, pedig ők csak szolgálni és védeni szeretnének, tetteiket ugyanakkor nem mindig lehet a klasszikus törvényesség keretei között tartani. Az A.C.A.B. – Minden zsaru rohadék egyrészt a klasszikus rendőr–ultra összecsapások hátterét akarja bemutatni, másrészt a rendőrök foglalkozásának ellentmondásosságára igyekszik felhívni a figyelmet.


Love and Lemons – Az igaz szerelem receptje

Az elmúlt hónapokban leginkább a skandináv bűnügyi történetek és drámák sokszínűségét ismerhette meg a magyar közönség, és kaptunk egy csokorra valót abból, hogy miért is tart a világ élvonalában a skandináv mozgókép. A Love and Lemons – Az igazi szerelem receptje most a napos oldalról mesél svéd szemüvegen keresztül, s bár a címben szereplő citromnak a történetben is jut szerep, ennek a vígjátéknak a cselekménye a romantikus vígjátékok ismérve szerint szerveződik, így hősei élete jobbra fordulásában bizton reménykedhetünk. A fiatal rendezőnő, Teresa Fabik mozijában egy kiegyensúlyozott életet élő séfhölgy számára jön el a világvége, miután egyszerre dobja a pasija és munkaadója. A mentőövet egy barátja és annak újonnan nyíló étterme jelenti, ám az új helynek kell a PR, ezért pedig mindent meg kell mozgatni. És a skandinávokról el tudjuk képzelni, hogy sokkal messzebb merészkednek, mint általában az emberek.


A kolónia

Nem maradhatunk az uborkaszezonban horrorfilm nélkül sem, s ezt a kínálatot a héten A kolónia szolgálja. A történet 2045-ben játszódik, amikor a globális felmelegedés után a legújabb kori jégkorszakot éli az emberiség, és elszigetelt kolóniákban igyekeznek létszükségleteiket biztosítani. Az ötös számú kolónia egy nap vészjelzéseket ad le, a szomszédos hetes kolóniából pedig mentőcsapat indul megsegítésükre. A helyszínen azonban csak holttestek várják a csapatot, valamint az ismeretlen rettenet, ami az ő életükre is tör. A B filmek leírására emlékeztető, s a műfaj számos korábbi darabját egyidejűleg megidéző A kolóniában néhány levitézlett sztár adja a színvonalat: Laurence Fishburne és Bill Paxton pedig még mindig tudnak valamit, amitől az ember szívesen nézi meg az ismert történetet sokadszorra is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.