Jó kalmárok, örök életű márkák

Hogy néz ki egy véka búza, mi köze a kutyának a szappanhoz, és ki a jó kalmár, a világ jótevője? Kiderül a Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban.

rKissNelli
2013. 07. 12. 11:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Igyekszünk hangsúlyozni, hogy a kereskedelemnek eredetileg volt kultúrája, és ez nem azonos azzal, amit manapság látunk.” – mondja a kiállítás kurátora, Kulich Júlia. Az új állandó tárlat nemrég nyílt meg a Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban, az óbudai Krúdy-házban. A múzeum mindvégig igyekszik felhívni a figyelmet arra, milyen volt a 19., majd a 20. század első felében a jó kereskedő mintaképe. Erről árulkodik a kereskedő irodája, ahol a falon felirat figyelmeztet arra, hogy eladó és vevő kölcsönös megelégedésére kell kötni az üzleteket. Ehhez nyilván hozzátartozott a kölcsönös megértés is: a kereskedőnek a vevő megértése volt a dolga, egyebek között ezt tanulta a századfordulón fejlődésnek indult, gyorsan bővülő magyar kereskedelmi képzésben. Nemcsak vevőpszichológiát, hanem azt is, hogyan köszöntse és minek címezze a belépőket. Ilyen ajtónállói funkcióba kerülni már a második lépcső volt a kereskedői szakmai gyakorlaton. Először csak a vizesnyolcas elnevezésű kannával locsolhatták fel a padlót a jelöltek – meséli a kurátor. Ugyanakkor a vevőnek is illett megértést tanúsítania bizonyos helyzetekben: egy másik plakát arra emlékezteti a vevőt, hogy a kereskedő a háború idején is próbálta őt lehetőség szerint kiszolgálni.

A kiállítás a 19. század első felével, a kereskedelem intézményesülésének időszakával kezdődik. A múzeum gyűjteménye jórészt 19. és 20. századi, de azért is érdemes ezzel az időszakkal kezdeni, mert a polgárosodó társadalom és az urbanizáció ekkor adott igazán nagy lökést a kereskedelem fejlődésének. 1840-ben hozták meg a kereskedelemügyi törvényt, amely a modern kereskedés jogi alapját teremtette meg. A 19. század eleje még a vásári kereskedelem ideje volt. A Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum nyitott már erről kiállítást tavaly nyáron, a vásárábrázolások innen is ismerősek lehetnek a látogatóknak. A pesti vásár a bécsi után a legjelentősebb volt a régióban, a nagykereskedelem és a kiskerekedelem is itt zajlott. Vásárok idején az egész városban árusítottak, a középpontban a Duna-part volt. Sirályokat, a rakodás és a vásár zaját hallgatjuk, miközben megnézegetjük a vásározás kellékeit: ládákat, hordókat, kosarakat. Üvegtárolókban ki vannak készítve a termények, amelyekkel ritkán találkozik eredeti formájukban a mai gyerek. A mesterségeket és a termékeket összepárosító memóriajáték is nekik készült.  Becsomagolhatnak egy vásározóládát, kipróbálhatják a kereskedők eredeti nyomdák alapján készült bélyegzőit is. Méregetés közben olyan fogalmakkal ismerkedhetnek meg, amelyekkel a mesékben gyakran, az életben valószínűleg soha nem találkoznak, mint például a véka. A mérlegek és súlyok a mértékrendszereket egységesítő 1875-ös párizsi egyezményre is emlékeztetnek, amely végleg pontot tett a mértékegységek vetélkedésének végére. A nagyanyáink háztartásából ismert súlyok, mérlegek, amelyekből szép gyűjteménye van a múzeumnak, már az egységes mértékrendszert figyelembe véve készültek.

A portékák asztala után lépünk át az iroda és a kereskedelmi oktatás világába, termékminták és századfordulós tablók közé, hogy aztán ott találjuk magunkat, ahol a végzett kereskedők nagy valószínűséggel elkezdték a pályájukat: a csemegeüzletben, amely már 20. századi fejlemény. Önkiszolgáló boltról ekkor még szó sem volt, a kávéadagolót is a kereskedő kezelte, ahogy a különböző más termékeket is maga mérte ki, ezeket nagy kiszerelésben vásárolta. A nagykereskedők szokásai viszont hasonlóak voltak: saját márkajelzésükkel ellátott dobozokat és más reklámtermékeket ajándékoztak a kereskedőknek. A márkák között számos olyat találunk, amely ma is a boltok polcain van: Váncza sütőpor, Szerencsi csokoládé és Unicum, egyes termékeknek a megjelenése sem változott döntően. Szeszes italokat a fűszeres is árult – a nevük is mutatja, hogy eredetileg gyarmatáru-kereskedések voltak ezek az üzletek.


Dohányárut a trafikban vett a 20. század harmincas éveinek embere is, ahogy színészeket és más hírességeket ábrázoló képes levelezőlapot, újságot, de lőport és sót is, utóbbi kettő szintén állami monopólium volt. A hadiözvegyek szociális alapon kaphattak trafikot.

A nagyrészt harmincas évekbeli emlékeket összegyűjtő teremben már a macskaköves utcán járunk, ahol az első magyarországi fényreklámot is láthatjuk. A legérdekesebb szöveges kiemelés talán a Kassák Lajos-idézet: „A reklám egy ország kulturális nívójának és gazdasági vérkeringésének egyik legjellegzetesebb kifejezője.” Vajon mit gondolna a mai reklámok többségéről? Ennél a gondolatnál sokkal vidámabb a Fekete Kutyához címzett drogéria kirakata, ahol eredetiben láthatjuk a cégért, a fekete kutyát. „A hasonló figurák sokszor lépcsőházakban, pincékben vészelték át a második világháborút, ez a fekete kutya is egy véletlen folytán került a múzeumhoz” – mondja Kulich Júlia.

Nemcsak a drogéria, hanem a bazár kirakatát is berendezték, a kesztyűk, dobozok, albumok és más hasznos holmik közül kicsit kirí a hosszú szárú csipkés bugyogó, amelynek mai felfogásunk szerint egy fehérneműboltban, de legalábbis ruhaüzletben lenne a helye, de a kurátor szerint ez belefért a bazár kínálatába. Bár azt is hozzáteszi, hogy a magára valamit is adó ember ekkor még varratott, és nem készruhát vásárolt. Az ötvenes évektől annál nagyobb szerepet kapott a készruha és a híres Állami Áruház, ez a része azonban még nincs kész a kiállításnak, és befejezésre várnak az iparos boltok – például egy üveges üzlete – is.

Tekintse meg képgalériánkat a tárlatról!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.