– Fiatalon olvasta Boris Vian regényét, és az hatással volt eddigi munkásságára, videoklipjeinek elkészítésére. Mondhatjuk, hogy ez a filmterv mindig is kísértette önt?
– Amikor olvastam a könyvet, annak hatására fejeztem be a fekete-fehérrel való munkát, és váltottam színesre. Egyébként sosem volt ambícióm rendezőnek lenni, bár a könyv vizuális világa mindig előttem volt, arra az esetre, ha egyszer megfilmesíteném.
– Viant gyakorlatilag egy regényének filmadaptációja ölte meg. Ez a felelősség nem nyomasztotta a Tajtékos napok elkészítésekor?
– Igazából ő nagyon szerette volna, hogy a regényéből film készüljön, de a Köpök a sírodra 1959-es adaptálásakor nem vonták be a kreatív munkába, s azért is utálta a végeredményt. A szíve pedig gyenge volt, ezért kapott szívrohamot a filmvetítés alatt. Emiatt persze rajtam is volt nyomás: vajon mit gondolna az én filmfeldolgozásomról? Persze erre a kérdésre nem tudunk választ adni, de nagyon remélem, hogy tetszett volna neki a Tajtékos napok. A filmfeldolgozás csak részben a szárnyaló képzelet és a szürreális jelenetek miatt volt nehéz, de a nyelvezet átültetése is kihívást jelentett. Ezt én úgy igyekeztem áthidalni, hogy több nyelvi bravúrt átültettem vizuális síkra. Úgy gondoltam, nem szükséges játszani a szavakkal, ha az adott dolgot ábrázolni is tudjuk.
– Korábban említette, hogy a környezet, amelyből érkezett, nagy hatással volt vizuális látásmódjára.
– Már egészen kiskoromtól kezdve nagy hatással volt rám a popzene és -kultúra. Olyan nevekre gondolok, mint Johnny Holiday, Wilson Pickett, Janis Joplin, akiknek a fekete-fehér képeit nyolcévesen kivágtam az újságokból, majd színes papírra ragasztottam fel őket. Később édesapám adott egy fényképezőgépet, amivel rengeteg fotót készítettem, s ezeket hívtam elő a házunkban lévő sötétszobában. Aztán montázsba helyeztem őket a fekete-fehér kivágott karakterekkel, amit újra lefotóztam, majd előhívtam. Nagy felfedezés volt számomra, hogyha egy fotó fotóját készítem el, akkor az valósággá válik. Valami olyasmit csináltam, mint Georges Mélies hatvan évvel korábban, aki az előteret és a hátteret is sima felületre rajzolta meg, de a szürke árnyalataival, ami 3D érzetét keltette. Így kerültem kapcsolatba a technikával, amit magam kísérleteztem ki. Utóbb elmondhatom, hogy nagyon szerencsésnek és kiváltságosnak érezhetem magam, hogy abból élek meg, amit már gyerekként is csináltam.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!