Senki többet: szerelmi thriller és műkereskedelmi krimi egyben

Vajon lehet-e műtárgy a szerelem, és ha igen, hamisítható-e? A Cinema Paradiso világhírű rendezője csattanós választ ad a kérdésre legújabb filmjében.

Szathmáry István Pál
2013. 07. 11. 8:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Talán nem annyira közismert tény, hogy annak idején a pszichoanalízis elméleti megalapozása során Sigmund Freud nagyban támaszkodott egy 19. századi olasz orvos és politikus, bizonyos Giovanni Morelli nézeteire, aki a hamisított festményeket az apró részletek alapján leplezte le, abból kiindulva, hogy még a legfelkészültebb hamisító sem kerülheti el, hogy egyszer-egyszer, ha lankad a figyelme, a saját egyénisége kézjegyét is otthagyja a másolaton.

Ugyanezt a teóriát a Senki többet című film főhőse, a Geoffrey Rush játszotta árverésszervező és műbecsüs, a jól csengő, egyben beszédes nevű Virgil Oldman is megosztja közönségével egy adott pillanatban, nem is sejtve, hogy az átverések világában akár az is megtörténhet, hogy rá osztják a balek szerepét.

De ne szaladjunk ennyire előre. Egyelőre ott tartunk, hogy a film díszleteit a művészeti aukciók sokszor filmezett, de a laikusok számára kissé távoli, kicsit akár még komikusnak is tűnő világának darabjaiból rakta össze az olasz filmművészet örök exportcikke, Giuseppe Tornatore, a jó kezű giccsmágus.

Ennek a mikrokozmosznak a hőse, mi több, látványos show-mestere és celebje Virgil, aki azon kívül, hogy a licitáló közönség érzelmei felett dirigál, a magánéletben a fényes elkülönülést választja, amit az is jelez, hogy folyton kesztyűt visel. Luxuslakás, kifinomultság, magányosan elköltött vacsora egy puccos étteremben és aggszűz életmód. Persze ebben a filmben erről a tökéletesen steril életről is hamar kiderül, hogy álca, és bizony elég hamar odáig fajulnak az események, hogy hősünkből hamisítatlan hősszerelmes válik.

Minden egy rejtélyes telefonhívással kezdődik. A vonal másik végén egy egzaltált női hang eseng azért, hogy a nagynevű szakember látogassa meg a kastélyt, ahol él, hogy a szülei után maradt hagyatékot felbecsülje. Csakhogy a filmidő java már letelik, mire Virgil egyáltalán megpillanthatja a félénk, fiatal és csinos hölgyet, Clairt, aki egy gondnokon és a telefonhívásokon keresztül kommunikál az általa megbízott szakértővel, akit persze egyre mániákusabban kezd foglalkoztati a villa egyik titkos szobájában rejtőző örökösnő.

Érzelmi hullámverései közepette egyetlen világítótorony akad csak Virgil életében, Robert, az ezermester, aki udvarlási tanácsaival próbálja a koros gavallért a beteljesült szerelem kikötőjébe vezetni, miközben azon dolgoznak közösen, hogy a villában talált különös mechanikus alkatrészekből megépítsenek egy 18. századi beszélő autamatát.

Csakhogy Tornatore nem hagyja, hogy a néző abba a hitbe ringassa magát, egy kissé szabálytalan romantikus komédia pereg a szeme előtt. A hatásosan felépített, bár helyenként kissé elnagyoltan építkező történet ugyanis egy ponton megdöbbentő fordulatot vesz, minek köszönhetően a film megtekintése után is folytathatjuk fejben a „hogyan szerveződött meg a tökéletes átverés” munkacímű intellektuális kirakós játékot, az árulkodó jelek utólagos lajstromozásával.

A mutatvány jól sikerült: miközben már-már arra gondolunk, hogy a szabálytalan történeteket és szélesen felfestett érzelmi tablókat olyannyira kedvelő sztárrendező most esetleg visszafogta magát, végül egy fifikás bűntény részleteinek leszünk beavatott szemtanúi. Csakhogy többről van szó itt, mint krimiről (bár a krimi mindig is több, mint egy bűntény puszta felderítése). Itt bizony a szerelemhamisítás alkímiájáról kapunk Virgillel együtt keserű leckét.

Több szempontból is a látszatok filmje A senki többet. A derék Virgilről például már a film elején kiderül, hogy szakértői becslései időnként nagyon önző szempontokból születnek, arról nem is beszélve, hogy a filmet megtekintve az ember eltöpreng: vajon meg lehet-e bízni egy olyan értékbecslőben, aki semmiféle előzetes nyomozást nem végez az állítólagos megbízója hátterét illetően. De ez legyen Virgil baja, a néző szerencsére jól szórakozik.

(Senki többet. Színes, feliratos, olasz dráma. 124 perc, 2013. Rendező: Giuseppe Tornatore. Forgalmazó: Fórum Hungary)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.