William S. Burroughs: Meztelen ebéd
Kezdjük rögtön egy nagyágyúval. Burroughs – a beatgeneráció többi tagjához hasonlóan – nem vetette meg a tudatmódosítókat. Az ön- és közveszélyessé kábult alkotók közül azonban alighanem ő ment a legmesszebbre a tombolásban. Egy részeg éjszakán Tell Vilmos-játék közben fejbe lőtte az élettársát, aki azonnal meghalt. Sokak szerint ez a rettenetes esemény faragott írót Burroughs-ból: mintha újra és újra saját tragédiáját írta volna meg. Ikonikus műve, a Meztelen ebéd egyértelműen ennek az emléknek a víziószerű újraírása. Az apró momentumokból összerakott jelenetek semmilyen törvénynek nem engedelmeskednek: nincs kronológia, nincs cselekmény, még hagyományos elbeszélés sincs. A könyv egy morbid humorral és kegyetlen iróniával megírt kábult utazás története. William Lee, a szerző alteregója a rendőrök elől a saját széthulló hallucinációiba menekül, ahol rövid képsorok erejéig visszaköszönnek Burroughs életének gyomorforgatóan obszcén eseményei. A hatalmas rovaroktól hemzsegő szövegből David Cronenberg rendezett sci-fi-horrort.
Hunter S. Thompson: Félelem és reszketés Las Vegasban
Úgy látszik, a filmrendezők előszeretettel nyúlnak a kábult széthullást megörökítő szövegekhez. Hunter S. Thompson könyvéből az ex-Monty Python-tag, Terry Gilliam forgatott filmet Johnny Depp főszereplésével. A szövegben a Meztelen ebédhez hasonlóan számtalan életrajzi áthallást találni. Sőt, voltaképpen az egész könyv annak a riportnak a története, amit Thompson a Sport Illustrated számára készített a Mint 400 elnevezésű sivatagi autóversenyről. És mint Burroughs művében, a klasszikus elbeszélés helyett itt is inkább LSD-be, meszkalinba, alkoholba és éterbe fulladó montázsokból összerakott víziót kapunk. Raoul Duke, az író alteregója és dr. Gonzo, akit a mexikói ügyvédről és aktivistáról, Oscar Zeta Acostáról mintázott a szerző, Las Vegasba utaznak, hogy tudósítást közöljenek a sivatagi versenyről. A közvetítés őrült ámokfutásba torkollik: sötét víziók, mámoros lebegés, paranoia, pusztítás és rengeteg drog főszereplésével. De ahogy Burroughs mesterműve, úgy ez a szöveg sem csupán a drogok néha félelmetes hatásának a lenyomata. Harry S. Thompson komor, cinikus és kiábrándító képet fest az amerikai társadalom jelentős részéről.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!